דף הבית פיננסים וכספים שוק ההון שוק ההון ובפרט על מסחר בבורסה
שוק ההון ובפרט על מסחר בבורסה
Best Trader 22/07/11 |  צפיות: 3922

למי שמכיר את שוק ההון ובפרט את התחום של מסחר בבורסה ודאי יודע שישנה סטטיסיטיקה בכל מה שקשור להשקעה, או כמו שהרבה סוחרים מגדירים את הנושא כסיכוי סיכוי, כאשר המשמעות הינה ככל שאנחנו מעלים את הסיכון הסיכוי להרוויח עולה, וכן ההפך.

ובכל הזדמנות שעולה בשיחות הסלון אני שומע את המשפט הבא (בניסוחים שונים): "אני לא נכנס/ת למגרש של בורסה כי בבורסה כולם מפסידים".

האם חשבתם פעם על הסטטיסטיקות האמיתיות ועל המספרים הנכונים שעומדים מאחורי הסוחרים בבורסה. אם לא, אז המאמר הזה בשבילכם.

נהוג לחשוב שאחוזים גבוהים של הסוחרים בשוק ההון מפסידים כסף בבורסה, אני אפתח ואומר שאינני סוקר מקצועי ואני לא יודע אם נכון הדבר או לא. אני כן יודע לנתח דברים. אז ראשית קצת נתונים:

1.      מסחר במניות בבורסה מכיל בכל עסקה 3 אפשרויות: עליה של המניה, ירידה של המניה, דשדוש של המניה בשער הכניסה שלנו. לפיכך בכל עסקה בבורסה הסיכוי להרוויח הוא 33.33%, הסיכוי להפסיד 33.33% והסיכוי לא להרוויח ולא להפסיד כלום הינו 33.33% (למעט עמלות מסחר - שוליות מאוד נכון להיום נאמדות בכ-0.12% לפעולה). אם מנטרלים את עמלות המסחר ומנטרלים את מצב הדשדוש הרי שהסיכוי לרווח או להפסד בפעולת מסחר אחת בודדת קרוב מאוד ל-50% . כך שתאורטית נקודת המוצא שלנו אינה שלילית מלתכחילה כפי שרבים מאיתנו חושבים.

2.      שוק ההון המקומי בדומה לעולם (עם שינויים קלים) מתיר היום ביצוע פעולות מסחר במניות לכל כיוון רצוי. הסוחר הוא הגורם היחידי שבוחר באם לבצע עסקת קניה (LONG) או עסקת מכירה בחסר (SHORT) כך שכל סוחר למעשה יכול להרוויח הן ממניה עולה והן ממניה יורדת באותה מידה. למרות זאת נטייתם הטבעית של הסוחרים הפרטיים בשוק ההון המקומי היא לחפש את עסקות הרכישה (קניה בלונג).

3.      היום כבר ידוע לכל שגם כששוק ההון נסחר ביציבות / בדשדוש או ממש במסחר בטווח צר ניתן להפיק רווחים לא מעטים באמצעות יישום אסטרטגיות מסחר בסיסיות ופשוטות ושימוש באופציות מעוף (לדוגמא ע"י יישום אסטרטגיית מכירת אוכף / מכירת שוקת וכו').

4.      בעבר נהוג היה לחשוב שלמקצועני השוק קיים יתרון יחסי בכך שהנגישות שלהם למקורות מידע ו/או למערכות הביצוע גבוהה יותר. היום לא כך הדבר. כל סוחר שברשותו אינטרנט מהיר יכול ליצור לעצמו סביבת עבודה מהירה מספיק כדי ליצר הכנסה שוטפת בשוק ההון וישנם רבים כאלו.

5.      בעבר כבר נעשו מחקרים בידי אנשי מקצוע שהוכיחו כי גם בחירת מניות אקראית והשארתן בתיק המניות לפרק זמן קבוע של מספר שנים לא תיפול בתשואתה ביחס לתשואה שתושג ע"י מנהל תיקים מקצועי אשר יברור את מניותיו בקפידה. כלומר אם נקנה כמות מניות מספיק גדולה (נאמר כ-20 מניות) בפיזור שווה על פני תחומים ומגזרים שונים ונשאיר אותן בתיק לאורך זמן נשיג תשואה די דומה לתשואת השוק (תלוי כמובן בסיכון הגלום במניות הללו ובסטיות התקן של המניות שנבחרו).

6.      בניגוד למסחר באופציות, המסחר מניות אינו משחק סכום אפס כלומר לא כל מניה שקניתי והרווחתי עליה מתקזזת עם הפסד של סוחר בצידו השני המתרס. במסחר במניות יתכן שסוחר א' יקנה מניה ב-10 ₪ ימכור אותה ב-20 ₪ לסוחר ב' שימכור אותה ב-30 ₪ לסוחר ג' וכולם ירוויחו. במסחר באופציות זה סוחר א' מול סוחר ב' – מה שצד א' ירוויח יבוא על חשבון צד ב' באופן ישיר ומיידי (כאמור משחק סכום אפס). מה שמחזק את העובדה שבתקופות שבו שוק המניות עולה "יורד גשם על כולם" ובתקופה שבה שוק המניות יורד – קורה בדרך כלל ההפך (אלא אם ביצעת "שורט" והרווחתם מירידה).

אם אלו פני הדברים, כיצד בכל זאת, הדעה הרווחת היא שהסוחרים הפרטיים נוהגים להפסיד בשוק ההון? התשובה שלי לשאלה הזאת טמונה בסוחר עצמו. הסוחר עצמו מונע מרגשות הנעים על הציר שבין : תאוות בצע – לפחד ושנאת סיכון". הסוחר הממוצע עושה טעויות מסחר מאוד בסיסיות: הוא בדרך כלל חותך רווחים מוקדם מידי אך מושך הפסדים לסכומים ניכרים (בשוק אנו מכנים זאת: "להרוויח בכפיות ולהפסיד בדליים"). אין ספק שסוחר שעובד על בסיס אסטרטגיה קבועה ונצמד אליה בכל עת – יגדיל את סיכוייו להרוויח באופן ניכר כי לא יגיע למצב בו הוא מגיע להפסדים גדולים בחשבונו (גם לא במשברים). עבודה עם סטופ-לוס בתקופות רגישות תועיל למסחר !

שוק ההון רווי בפסיכולוגיה ובגורמים המשפיעים על המסחר, שניהם עובדים לרעתינו, כבר הוכח יותר מפעם אחת כי דווקא אלו שהולכים נגד הזרם – יהיו הסוחרים המוצלחים ביותר ואלו שמקשיבים ומתבלבלים מעצותיהם של אין-ספור יועצים סופם להפסיד.

המסחר בבורסה הוא מסחר שבו כל סוחר יכול להצליח. מנהל תיקים הוא רק מנהל תיקים ולא "אליל", גם את/ה יכול להשיג תשואה טובה כמוהו לפחות. היום ניתן לרכוש השכלה פיננסית בסיסית ולנהל את תיק ההשקעות הפרטי ברמות סיכון שונות ומוגדרות. כמובן רצוי להתחיל עם ליווי בסיסי בהתחלת הדרך, רצוי לפזר סיכונים ורצוי להצטייד במנגנוני הגנה שונים על תיק ההשקעות – אבל זה בהחלט אפשרי. ניהול תיק השקעות פרטי הוא לא משימה בלתי אפשרית והוא לא נועד ליחידי סגולה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Best Trader


 


מאמרים נוספים מאת Best Trader
 
מסחר עצמאי - חובה לדעת
30/11/11 | בורסת ת"א
אין כל חדש באמרה שהקדמה יוצרת חיים קלים ונוחים יותר. בוודאי נכון לומר זאת על התחום של מסחר עצמאי בבורסה. שטף המידע והתקשורת המפותחת עושה רק טוב לתחום של מסחר עצמאי בבורסה ומקלה משמעותית על אופן השגת המידע החיוני למסחר.

מסחר באופציות לא מה שחשבתם
30/11/11 | בורסת ת"א
מסחר באופציות נחשב תמיד משום מה למסוכן ביותר מבין כל תחומי המסחר הנסחרים בבורסה לניירות ערך. במאמר זה אני אנסה להוכיח לכם שהשימוש המושכל של מסחר באופציות לא רק שאינו מסוכן יותר מכל אלא מסוכן הרבה פחות במובנים רבים ממסחר ביתר התחומים בשוק ההון.

מסחר בבורסה הדרך להצלחה
30/11/11 | בורסת ת"א
כל סוחר המבצע מסחר בבורסה רוצה להתחיל את צעדיו הראשונים עם סכום מזערי ולפוך תוך פרק זמן קצר ככל האפשר לפחות ל"טייקון על" או "גורו השקעות". אך האם זה באמת אפשרי?

מסחר עצמאי בבורסה
מסחר עצמאי בבורסה אין ספק ששטף המידע והתקשורת המפותחת עושה טוב לתחום המסחר העצמאי בבורסה ומצד שני מחסירה פעימה מליבם של מנהלי התיקים והקרנות למיניהם. סודות רבים שהיו שמורים שעבר לקבוצת מיעוט נחשפים יום אחר יום בכל ערוץ תקשורתי קיים ומגיעים ללב ליבו של כל בית בקלות רבה.

לימודי שוק ההון - מרקל אדי
01/10/11 | שוק ההון
היום שהיה, פקיעת חודש ספטמבר פקיעת חודש ספטמבר, רק השם מעורר חלחלה וצמרמורת אצל סוחרים רבים. אצל שחקני מעו"ף רבים , הפצעים של פקיעת "ספטמבר השחור" (כן, כך הוא מכונה בפי רבים מהסוחרים) של שנה שעברה עוד לא הגלידו והינה באה עוד פקיעה גבוהה שהפתיעה הרבה מהסוחרים.

סקירת מעו"ף 17.9.2011 - לימודי שוק ההון
17/09/11 | מעו"ף
בגרפים שיצורפו בהמשך הסקירה יהיה הסבר על מה שקרה והערכה להמשך. ניתן לראות שכל המהלכים נראו בגרפים טרם התרחשותם וכל השאר היו רק הסיבות למהלך אבל אותנו מעניינת התוצאה ולא הסיבה.

שוק ההון ובפרט על מסחר בבורסה
22/07/11 | שוק ההון
למי שמכיר את שוק ההון ובפרט את התחום של מסחר בבורסה ודאי יודע שישנה סטטיסיטיקה בכל מה שקשור להשקעה, או כמו שהרבה סוחרים מגדירים את הנושא כסיכוי סיכוי, כאשר המשמעות הינה ככל שאנחנו מעלים את הסיכון הסיכוי להרוויח עולה, וכן ההפך.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI