דף הבית פיננסים וכספים בורסת ת"א מסחר באופציות לא מה שחשבתם
מסחר באופציות לא מה שחשבתם
Best Trader 30/11/11 |  צפיות: 4713
מסחר באופציות

מסחר באופציות נחשב תמיד משום מה למסוכן ביותר מבין כל תחומי המסחר הנסחרים בבורסה לניירות ערך. במאמר זה אני אנסה להוכיח לכם שהשימוש המושכל של מסחר באופציות לא רק שאינו מסוכן יותר מכל אלא מסוכן הרבה פחות במובנים רבים ממסחר ביתר התחומים בשוק ההון.

מסחר באופציות מכונה בפי המומחים מסחר בנגזרים. חשבתם פעם מדוע ?

בואו ונניח כרגע שאנו מעוניינים לקנות את סל המניות של מדד המעוף – ואנו עושים זאת דרך תעודת סל. ברור לכל שאם מדד המעוף יעלה ב-10% אנו צפויים להרוויח 10% אך אם מדד המעוף ירד ב-10% אנו צפויים להפסיד 10% . עד כאן הכל ברור, ובכן מדוע מכונה מסחר באופציות – 'מסחר בנגזרים'? כיוון שבאמצעות שימוש באופציות מעוף ניתן גם לבצע את אותה הפעולה שמדמה קניית מדד המעוף בדומה לפעולה שמבצעות תעודות הסל (ע'י קניית אופציית CALL ומכירת אופציית PUT על מדד המעוף) אך גם ניתן לחלק את הפעולה לשניים כלומר לגזור אותה לשני חלקים ולבצע למשל רק קניית אופציית CALL. במצב שבו נקנה את אופציית CALL בלבד ניצור מצב שבו אם מדד המעוף יעלה כפי שאנו סבורים שיקרה נרוויח את אם הוא ירד נפסיד רק את תשלום הפרמיה ששילמנו שהיא רחוקה מלהגיע ל-10% (הרבה פחות, בערך 2-3%).

זוהי הוכחה ברורה לכך ששימוש נכון בתחום של מסחר באופציות יכול למתן הפסדים ולהפחית סיכונים ביחס למסחר במניות או בתעודות סל.

אתן לכם הוכחה נוספת לכך ששימוש מושכל בכלי מסחר אופציות יכול למתן סיכונים. נניח שאתם רוצים לקנות את מניית טבע כי לדעתם המניה זולה והיא צפוי לעלות. הסכום שהחלטתם להשקיע הוא לצורך העניין 100,000 ₪ אך אולי ישנה דרך נבונה יותר להשקיע במניית טבע. קניית אופציית CALL על מניית טבע יכולה להוות חלופה מצוינת לקניית המניה עצמה כיוון שהיקף הסכום הנדרש לכך הוא נמוך בהרבה (אחוזים בודדים בלבד). שנית, אם המניה תרד נאמר ב-10% ומנגד האופציה תמחק לחלוטין עדיין ההפסד על המניה יהיה גבוהה יותר. שלישית, כשמשקיעים במניה דרך קניית האופציה עליה נוצר מצב שבו השקענו הרבה פחות שאשר היינו אומרים להשקיע והכסף הפנוי שנותר בכיסינו יכול לשמש אותנו להשקעות אחרות נוספות שיסייעו לנו בגיוון תיק ההשקעות שלנו ויפחיתו סיכונים פיננסיים.

הפחתת סיכוני זמן באמצעות מסחר באופציות. כמה פעמים שמעתם על מניות שמדשדשות (נסחרות סביב אותם שערים לאורך זמן)? כנראה שהרבה כי זה חלק בלתי נפרד מדרכן של מניות. כאשר מדובר בקניית מניה לצורך השקעה אתה לא מרוויח עליה כלום (למעט סכומים זניחים במקרה של דיבידנדים)  אם היא מדשדשת. הסיכון הזה שתקנה מניה שתדשדש חודשים רבים ואף לפעמים שנים  נקרא סיכון זמן . בתחום של מסחר באופציות יש אסטרטגיות מצוינות  ופשוטות מאוד ליישום שבאמצעותן ניתן להרוויח סכומי כסף ניכרים גם ממניה מדשדשת או ממדד מדשדש. ביישום האסטרטגיה הזו נדרשים למכור אופציות קול ופוט מחוץ לכסף (במרחק של כמה אחוזים מהאזור שבו נסחר השוק ברגע המכירה) ולקנות אופציות רחוקות יותר שנועדו לתת לנו הגנה מהפסדים משמעותיים במקרים קיצוניים ומפתיעים.

אסטרטגיות המפחיתות את סיכוני הזמן לא באות לידי ביטוי רק במקרים בו השווקים 'נחים' (מדשדשים) אלא גם במקרים הפוכים בהם השווקים סוערים ביותר. בעת סערות בשווקים הפיננסיים צצות חדשות שמטלטלות את השוק מלמעלה למטה בקיצוניות רבה וגורמות לסוחרי הטווחים הקצרים לעמוד חסרי אונים. אתה מוצא את עצמך (כסוחר) שפותח את היום עם עליות של 2% ואף יותר במדדים וסוגר את היום בירידות קיצוניות של 3% וגם להפך. הטלטלות מקשות מאוד על סוחרי המניות אך מקלות מאוד על סוחרי האופציות שיודעים ליישם אסטרטגיות לשווקים תנודתיים. במקרים בהם השוק תנודתי נוטים סוחרי המניות לברוח מהשוק ולשבת זמן ניכר על הגדר. תקופת הישיבה על הגדר יכולה להמשך חודשים רבים וארוכים. סוחר אשר מתיימר להתפרנס משוק ההון לא יכול להרשות לעצמו ישיבה ארוכה מאוד על הגדר וכאן בדיוק נכנסים סוחרי האופציות. באמצעות אסטרטגיית מסחר באופציות פשוטה ניתן להרוויח בו זמנית גם אם השוק עולה וגם אם השוק יודר (ובלבד שלא ישאר לעמוד במקומו). באסטרטגיה זו הסוחרים קונים אופציית פוט ואופציית קול בכסף (כלומר בשערים הנוכחיים שבהם השוק נסחר) ומוכרים אופציות מחוץ לכסף על מנת לממן ביתר קלות את העסקה. התוצאה גורמת לכך שמיד עם יציאת השוק לתנועה לאחד הכיוונים האופציה הקנויה נכנסת לכסף והופכת למורווחת משמעותי יותר ביחס ליתר האופציות.

שוק האופציות הוא אכן מהיר מאוד ביחס לשוק המניות מעצם היותו שוק שכולו ממונף. אופציות יכולות לבצע מהלכים תוך יומיים של עשרות אחוזים כעניין שבשגרה בזמן שבמניות תנועות חדות של עשרות אחוזים ביום נחשבות לנדירות. אך המינוף לא בהכרח מסוכן יותר במיוחד אם יודעים לעשות שימוש מושכל בכלי הממונף הזה ולבנות אסטרטגיות מסחר עם הגנות מובנות. השימוש בהגנות בבניית האסטרטגיה מכניס אותנו לפרופורציה ותוחם לנו את גבולות הרווח וההפסד. רק סוחר שמשתמש בהגנות במסחר יכול להיות בטוח שלא יהיו הפתעות לא נעימות במסחר וכי כל התרחישים נלקחו.

תגיות: מסחר באופציות | מסחר במניות | השקעה באופציות | אופציות מעוף | אופציות CALL | אסטרטגיות מסחר | מסחר באופציות מעוו'ף | מסחר באופציות מעוף


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Best Trader


 


מאמרים נוספים מאת Best Trader
 
מסחר עצמאי - חובה לדעת
30/11/11 | בורסת ת"א
אין כל חדש באמרה שהקדמה יוצרת חיים קלים ונוחים יותר. בוודאי נכון לומר זאת על התחום של מסחר עצמאי בבורסה. שטף המידע והתקשורת המפותחת עושה רק טוב לתחום של מסחר עצמאי בבורסה ומקלה משמעותית על אופן השגת המידע החיוני למסחר.

מסחר באופציות לא מה שחשבתם
30/11/11 | בורסת ת"א
מסחר באופציות נחשב תמיד משום מה למסוכן ביותר מבין כל תחומי המסחר הנסחרים בבורסה לניירות ערך. במאמר זה אני אנסה להוכיח לכם שהשימוש המושכל של מסחר באופציות לא רק שאינו מסוכן יותר מכל אלא מסוכן הרבה פחות במובנים רבים ממסחר ביתר התחומים בשוק ההון.

מסחר בבורסה הדרך להצלחה
30/11/11 | בורסת ת"א
כל סוחר המבצע מסחר בבורסה רוצה להתחיל את צעדיו הראשונים עם סכום מזערי ולפוך תוך פרק זמן קצר ככל האפשר לפחות ל"טייקון על" או "גורו השקעות". אך האם זה באמת אפשרי?

מסחר עצמאי בבורסה
מסחר עצמאי בבורסה אין ספק ששטף המידע והתקשורת המפותחת עושה טוב לתחום המסחר העצמאי בבורסה ומצד שני מחסירה פעימה מליבם של מנהלי התיקים והקרנות למיניהם. סודות רבים שהיו שמורים שעבר לקבוצת מיעוט נחשפים יום אחר יום בכל ערוץ תקשורתי קיים ומגיעים ללב ליבו של כל בית בקלות רבה.

לימודי שוק ההון - מרקל אדי
01/10/11 | שוק ההון
היום שהיה, פקיעת חודש ספטמבר פקיעת חודש ספטמבר, רק השם מעורר חלחלה וצמרמורת אצל סוחרים רבים. אצל שחקני מעו"ף רבים , הפצעים של פקיעת "ספטמבר השחור" (כן, כך הוא מכונה בפי רבים מהסוחרים) של שנה שעברה עוד לא הגלידו והינה באה עוד פקיעה גבוהה שהפתיעה הרבה מהסוחרים.

סקירת מעו"ף 17.9.2011 - לימודי שוק ההון
17/09/11 | מעו"ף
בגרפים שיצורפו בהמשך הסקירה יהיה הסבר על מה שקרה והערכה להמשך. ניתן לראות שכל המהלכים נראו בגרפים טרם התרחשותם וכל השאר היו רק הסיבות למהלך אבל אותנו מעניינת התוצאה ולא הסיבה.

שוק ההון ובפרט על מסחר בבורסה
22/07/11 | שוק ההון
למי שמכיר את שוק ההון ובפרט את התחום של מסחר בבורסה ודאי יודע שישנה סטטיסיטיקה בכל מה שקשור להשקעה, או כמו שהרבה סוחרים מגדירים את הנושא כסיכוי סיכוי, כאשר המשמעות הינה ככל שאנחנו מעלים את הסיכון הסיכוי להרוויח עולה, וכן ההפך.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI