דף הבית רפואה ובריאות הפסקת עישון גמילה מעישון סמים
גמילה מעישון סמים
משה רוימי 12/04/11 |  צפיות: 3724

גמילה מעישון סמים

מה גורם לאנשים לצרוך סמים? מדוע נחשבים סמים ברוב מדינות העולם המערבי לבלתי חוקיים ומה באמת הנזק של סמים לחברה, על אלה ועל גמילה מעישון סמים במאמר זה.

גמילה מעישון סמים – בחירה גרועה של פתרון למצוקות רגשיות

כולנו מחפשים משמעות לחיים, רוצים לחיות בתחושת מטרה. זהו צורך קיומי להבין את פשר החיים ומה הדרך הטובה ביותר לשרוד אותם, ללא בדידות, במינימום כאב או הפסד ומקסימום רווח והנאה והדבר לא קל ופשוט. מרגע הלידה אנו חווים רגעים של פחד ושל אי וודאות ואנו מנסים להתמודד עם הקשיים הרגשיים שאנו חווים בכל מיני דרכים, אבל הדרישות רק הולכות וגוברות ככל שגדלים, הרצון להשיג יותר, להרגיש בעל ערך ולהפיק את המקסימום האפשרי מכל מצב, יוצרים מתחים וקונפליקטים פנימיים שההתמודדות איתם לעיתים קשה מנשוא.

ההחלטה לבחור בסמים היא בחירה גרועה כדי לפתור חסכים רגשיים שאח"כ רק הולכים ומחמירים ומצריכים תהליך גמילה מעישון סמים. הסמים מאפשרים "להנתק" מהמציאות הכואבת, בעיקר כאשר היא מלווה בבדידות וחוסר אהבה, תחושת כישלון אישי, פחד בלתי נשלט, כאב פיזי ו/או נפשי אבל גם ישנם מקרים בהם צריכה של סמים נחשבת ל "סמל סטאטוס", לאתגר ולמקור הנאה ובילוי. כך או כך במוקדם מאוד מי שהחלו לצרוך סמים הפכו למכורים והמשמעות על חייהם היא אותה משמעות. 

המכורים לסמים מרגישים דחף בלתי נשלט לצרוך עוד ועוד מהחומר הממכר. הם מרגישים שללא הסם לא יוכלו לתפקד וכל סדר היום שלהם נסוב סביב החיפוש אחר דרכים לממן את ההוצאה הכספית המתחייבת מרכישת הסם וכמובן ההתמודדות עם צריכת הסם בד"כ בסתר וההשלכות.

המכורים לסמים חיים חיים של שיעבוד ותלות בלתי נגמרת, הם מפסידים כמעט בכל היבט אפשרי ולמרות זאת רק אחוז קטן פונה לעזרה ומוכן להתאמץ ולהיגמל מההתמכרות במסגרת של תוכנית גמילה מעישון סמים בהן לומדים המכורים לחיות ולהתמודד עם המצוקות הרגשיות והחסכים גם ללא הסם וללא הצורך להיות בחוסר שליטה.

גמילה מעישון סמים - להחזיר לנפש ולגוף את מה שהחסירו מהם הסמיםעישון סמים נוגד את הטבע ויצר החיים לצמיחה והתפתחות וההחלטה על גמילה מעישון סמים מבטא יותר מכל את הרצון להחזיר לנפש ולגוף את היכולת הטבעית שלהם להתפתח ללא התערבות חיצונית של אף חומר שאינו מזון. בראיה יותר רחבה צריך להבין מדוע הסמים אינם לגיטימיים ומדוע הם נחשבים "לאוייב" הציבור.

החברה האנושית קבעה לעצמה סדר לחלוקת המשאבים וחוקים שיגנו על הסדר והביטחון האישי והחברתי, סמים פועלים בכיוון הפוך. הסמים אינם רצויים מכיוון שהם לוקחים את השליטה מאנשים, הופכים אותם לחסרי יכולת להבחין בין "טוב לרע", גורמים לפגיעה ערכית קשה בכך שהם מובילים את המכורים לעשות דברים שליליים וחמורים כדי לספק לעצמם את הסם ומהווים נטל חברתי שיש להשקיע בו משאבים אדירים במניעה, אכיפה ושיקום ( מרכזי גמילה מעישון סמים ) ,כסף ומשאבים נוספים שיכלו להיות מופנים לרווחת הציבור.

גמילה מעישון סמים  - מאפייני ההתמכרות

1.  דחף בלתי נשלט לצרוך את חומר הסם.

2.  קושי לשלוט בפרק הזמן בו נצרך הסם ולא בהגבלתו ( אחת הסיבות לצריכה של מנת יתר ).

3.  שינויים נפשיים וגופניים כאשר הסם אינו בהישג יד "מתי שצריך אותו". ( סיבה מרכזית לצורך 
לעבור תהליך גמילה מעישון סמים כדי להשתחרר מההתמכרות).

4.  סבילות לצריכת הסם וצורך בכמות הולכת וגדלה ממנו, או בהגברת המינון והקצב כדי להשיג 
את אותו האפקט.

5.  הזנחה של הגוף והנאות חיים כתוצאה מהשימוש בחומר הסם הממכר.

6.  התמדה בשימוש למרות מודעות לנזק המיידי ולנזק המצטבר. ( תוכנית גמילה מעישון סמים "מנתקת" את הרצף ומאפשרת מעבר מדורג למצב חיים חופשי מהסם ).

7.  הבנה פנימית שכדי להפסיק את דפוס הפעולה ההרסני נדרש תהליך גמילה מעישון סמים.

גמילה מעישון סמים – התמודדות

גמילה מעישון סמים ידועה כתהליך שהמכורים לסם צריכים לעבור כדי "להתנקות" בצורה מדורגת ומובנית במישור הפיסיולוגי והנפשי/רגשי של ההתמכרות. תהליך הגמילה נעשה במסגרת ייחודית ומותאמת למאפייני ההתמכרות והיא מונחית ע"י אנשי מקצוע ולא פעם ע"י מכורים לשעבר שחוו בעצמם תהליך גמילה ומסייעים לאחרים לאחר שפתו בדף חדש בחיים. תהליך גמילה מעישון סמים כולל תמיכה נפשית ורגשית ובמידת הצורך גם תרופתית.

גמילה מעישון סמים – התמודדות החברה

התמודדות החברה עם הסמים נעשית באמצעות תוכניות גמילה מעישון סמים אבל גם במניעת הפקתו של הסם והפצתו ע"י פעילות שנעשית ע"י יחידות צבא ומשטרה מיוחדות. מערכת החוק והמשפט פועלת להרתעה באמצעות חוקים ועונשים כבדים כלפי מי שעוברים עליהם כמשתמשים או כסוחרים בסם.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 משה רוימי

משה רוימי, מאמן אישי
מייסד מכון שאיפה
גמילה מעישון והגשמת הפוטנציאל בע"מ
www.sheifa4life.co.il
077-5350109



 


מאמרים נוספים מאת משה רוימי
 
גמילה מעישון סמים
מה גורם לאנשים לצרוך סמים? מדוע נחשבים סמים ברוב מדינות העולם המערבי לבלתי חוקיים ומה באמת הנזק של סמים לחברה ומדוע המכורים לסם חייבים לעבור תהליך גמילה מעישון סמים כדי להיפטר ממנו לתמיד?

הפסקת עישון בהריון
מאז שהחל להיחקר העישון בשנות ה- 50 והשלכותיו הבריאותיות נמצא כי העישון גורם נזק לא רק לנשים מעשנות כשהן בהריון כי אם גם לעובר שהן נושאות בבטנן. למעשה העישון פוגע עוד הרבה קודם להיריון. מחקרים מראים שהעישון פוגע בפוריות הן אצל הגבר והן אצל האישה כך שבכל מצב הפסקת עישון בהיריון היא דבר נכון ומומלץ.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI