דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה איכות הסביבה מתקן טיהור שפכים: טכנולוגיה מודרנית
מתקן טיהור שפכים: טכנולוגיה מודרנית
אירה פינסקר 01/01/13 |  צפיות: 3586

הצורך בהקמת מתקן טיהור שפכים מתקדם הובהר עוד בשנות ה-80 של המאה הקודמת. בתקופה הזו השיטה המקובלת לטיהור שפכים הייתה בריכות חמצון, או אגני חמצון, בהם החמצן החיוני לתהליך העיכול של החומרים האורגניים המזהמים סופק באופן ישיר מפני המים. חישובים הראו, שהשטח הדרוש להקמת מתקן טיהור שפכים הפועל בשיטה הזו הוא עצום, ויש למצוא דרכים אחרות הצורכות פחות משאבי קרקע.

השיטה החלופית לשיטת בריכות החמצון היא שיטת הבוצה המשופעלת, או שיטה מכנית-ביולוגית. בשיטה הזאת האגנים אינם חייבים להיות גדולים ורדודים. החמצן מסופק אל עומק הבריכות באמצעים מכניים שונים – מסחררים, מערבלים וכדומה. המים המתקבלים כתוצאה מעיבוד במכון המכני-ביולוגי נקראים מי קולחים. מים אלה (הנקיים ממזהמים) עוברים טיפול נוסף על ידי החדרה לקרקע. החלחול הוא תהליך סינון טבעי נוסף; בנוסף, הוא מספק פתרון לסוגיית אגירת המים שטרם נמסרו לשימוש חוזר. לאחר פרק זמן הדרוש לטיהור הנוסף של מי הקולחים הם נשאבים ומוחזרים לשימוש חקלאי.

המים המתקבלים בסופו של תהליך הטיהור במתקן טיהור השפכים מורשים על ידי  משרד הבריאות לשימוש בכל סוגי הגידולים החקלאיים. גופים מקצועיים רבים משתתפים במעקב השוטף אחר פעילות המתקן, ואחר איכות המים המטוהרים, וביניהם משרד הבריאות, רשויות מקומיות רלוונטיות ואגודי ערים, רשות לאיכות הסביבה, המשרד לאיכות הסביבה  ואחרות. אנשי מדע וחינוך ממוסדות אקדמאיים שונים (מכון ויצמן, הטכניון, האוניברסיטה העברית ואחרים) עורכים מחקרים מדעיים בנושא.

שפד"ן הוא מתקן טיהור השפכים הגדול בארץ, והוא משרת את כל ערי גוש דן. המכון המכני ביולוגי ומפעל ההשבה הופעלו בסוף שנות השמונים. מתקן טיהור השפכים הוקם על ידי איגוד ערים גוש דן,  ומתוחזק על ידי חברת מקורות.

לסיכום, מתקן טיהור שפכים הוא התשובה המודרנית המתקדמת ביותר לסוגיית הטיפול בשפכים, הן התעשייתיים והן הביתיים. טיפול במים מזוהמים במתקן כזה מאפשר למנוע זיהום סביבתי הנגרם כתוצאה משחרוררם של השפכים אל הים או אל הקרקע. בנוסף, הטיפול מאפשר לשוב ולהשתמש במים לצורכי חקלאות ובכך למנוע בזבוזים מיותרים. נראה שבעתיד יקומו מתקני טיהור שפכים נוספים אשר ישמשו מקבצי ישובים או ערים גדולות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אירה פינסקר


 


מאמרים נוספים מאת אירה פינסקר
 
חנויות הריון: חנויות לשופינג בתקופת ההריון
20/05/13 | קניות
חנויות הריון אינן מציעות רק מוצרים לשימוש בתקופת ההריון, אלא גם מוצרים לתינוקות ולאמהות. לכן המונח חנויות הריון מתייחס לתקופה בה מומלץ לבצע את הרכישות.

מוצרי החתלה: חיוניים ונוספים
20/05/13 | קניות
מוצרי החתלה נועדו להקל על פעילויות הטיפוח של התינוק. בין המוצרים האלה ניתן למצוא פריטים חיוניים, שקשה בלעדיהם, ופריטים שאינם הכרחיים.

עגלות תינוק: מספר הגלגלים והשלכותיו
20/05/13 | קניות
עגלות תינוק יוצרו בעבר על גבי ארבעה גלגלים באופן קבוע. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הופיעו גם דגמים על גבי שלושה גלגלים. המאמר מביא את היתרונות ואת החסרונות התפקודיים של התצורה החדשה.

בגדי הריון: לכל משפחה ולכל תקציב
20/05/13 | אופנה
בגדי הריון מספקים מענה לצורכן של מיליוני נשים לתפקד באופן מלא בתקופת ההריון. בשוק קיימים מוצרים מקטגוריות שונות, המאפשרים לחדש את המלתחה בהתאם לאילוצי התקציב המשפחתי.

בחירה נבונה של עגלת מוצי
20/05/13 | קניות
עגלת מוצי היא עגלה יוקרתית, מתוחכמת, איכותית, אמינה ומסוגננת. בסניפי מדרלנד, המשווקת הבלעדית של מוצי בישראל, תוכלו להנות ממבחר רחב של דגמים ומייעוץ מקצועי.

טויוטה יאריס דור שלישי: נתונים עיקריים
טויוטה יאריס החדשה היא אחת המכוניות האיכותיות בשוק הרכבים הזעירים. במאמר נבחנים השינויים שבוצעו בדגם החדש של טויוטה יאריס.

טרייד אין: עסקה בטוחה
20/05/13 | צרכנות
טרייד אין נחשב בעבר לתחום אפור, כמעט על גבול הבלתי חוקי. בתי עסק קטנים ומפוקפקים הופיעו ונעלמו מהשוק. יחד עם זאת, כיום נמצאים בשוק כמה שחקנים סולידיים בתחום, אשר הפנייה אליהם נחשבת לבטוחה.

שדרוג של מכונית טויוטה בטרייד אין
20/05/13 | צרכנות
שדרוג של טויוטה בטרייד אין הוא עסקה נפוצה למדי, שכן לקוחות טויוטה שומרים בדרך כלל על נאמנות למותג. החלפת טויוטה בטרייד אין מאפשרת לבצע שתי עסקאות במקום אחד תוך חסכון משמעותי בזמן ובמאמץ.

טויוטה חדשה: הגשמת חלום
20/05/13 | צרכנות
רכישת טויוטה חדשה היא אירוע משמעותי בחיי כל נהג. שכלולים הנדסיים, אמינות גבוהה, בטיחות ונוחות בנסיעה – כל אלה יעמדו כעת לרשותו. המאמר דן בדרכים לביצוע הרכישה.

טרייד אין במחיר מחירון: תרגיל שיווקי
20/05/13 | צרכנות
עסקאות טרייד אין במחיר מחירון מוכרזות מדי פעם כמבצעים חסרי תקדים בסוכנויות רכב שונות. המאמר דן במהות המבצע, שאיננו אלא תרגיל שיווקי הנועד למשוך קהל לקוחות רחב אל הסוכנות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI