דף הבית בניין ואחזקה שיפוצים מכינה לעיצוב - ההבדל בין קיר לעמוד ומה שביניהם
מכינה לעיצוב - ההבדל בין קיר לעמוד ומה שביניהם
בנצי לוי 23/05/09 |  צפיות: 3427

מכינה לעיצוב  - כאן נלמד וכאן נפרט את ההבדל בין קיר לעמוד ומה שביניהם:

עמוד תפקידו לשאת את הגג. נכון שקירות יכולים אף הם לשאת את הגג אך אין זה תפקידם. ולמעשה הם עושים זאת בצורה בזבזנית יחסית לעמודים. בניגוד גמור לעמוד,תפקידו העיקרי של קיר הוא לתחום חלל ,אילו השמים בבסיס האדריכלות קירות ולא עמודים מדגישים בכך את תפקידה כתוחמת חלל ומפחיתים למעשה את חשיבות המבנה היציב שלה.

אך כל עוד קירות אלו הם מסיביים ועשויים אבן הם יכולים לתמוך בגג באופן יציב. וכמובן הם בעצמם יציבים שכן הם נושאים את עצמם.אך הבה נראה מה קורה כאשר מקצינים את מהותו של הקיר כתוחם חלל ומדחיקים לחלוטין את מרכיב היציבות.

ננסה להסתייע בשני היסטוריונים חשובים האחד זמפר. והשני לוזיה. השונים זה מזה. זמפר בונה את האדריכלות מארבעה אלמנטים: האח, הגג, הטרסה והחלל - התחום. זמפר מקנה עדיפות לחלל התחום כמרכיב הבסיסי ביותר.

זמפר ממקם את האורגינל של האדריכלות - ושל האמנות בכלל - באריגה. טענתו, אריגת שטיחים והשימוש בהם כמגדירי חלל קודמת לקיר המסיבי. למבנה המחזיק שטיחים אלו תפקיד שולי בלבד בהגדרת החלל ובהפרדת החלל של הפנים מהחוץ.

הקונסטרוקציה המחזיקה את השטיחים אינה אלא פיגום. ואין לה יחס ישיר ליצירת החלל.כך גם ביחס לקירות המסיביים שהסיבה ליצירתם, היא הגנה וקיבוע של החלל, אך אין להם ולמושג החלל כל שייכות רק לשטיח מהות הקשורה ביצירת החלל כשלעצמו. כאשר לא היו גורמים נוספים יצרו צורך בבניית קירות מסיביים הרי שאילו נשארו כמילוי פנימי ובלתי מורגש בלבד. שהיה משני ביחס למעטפת החיצונית של הקיר היוצרת את החלל עצמו.

האמנות מתאפשרת כאשר האובייקט מתנתק באופן מסוים מהממשות האקטואלית הסובבת אותו. לוזיה הצליח  לנתק את הבקתה שלו מהממשות על ידי כך שהוא עצר אותה לפני שהיא הושלמה. למבנה בלתי גמור או הרוס ישנה היכולת להתנתק מהעולם האקטואלי וליצור סביבו עולם אחר זה שיהיה - זה שהיה - או זה שאפשרי בלבד.

הבעייתיות אצל לוזיה שלבסוף נאלץ להוסיף לבקתה קירות, שאם לא כן היו הרוח, הקור ושאר מרעין בישין (ההפרעות) מבחוץ ממשיכים להטריד את בעליה אלא שלאחר שהבניין התמלא בקירות , הדרך להמשיך ולהכלילו בתחום האמנות הייתה באמצעות תוספות מיותרות - לטעמו של לוזיה - תוספות המיוחסות אצלו לשיגיון.

זמפר הופך דווקא את החלק השגיוני למהות. העודף-הטיח, הצבע-הוא האדריכלות. הבעיה היא כי אין מה שיחזיק אותם. המהות של הקיר היא כאמור לתחום חלל בלבד.

הקיר של זמפר הוא קיר מהותי טהור. הוא מורכב משיגיון פני השטח שלו בלבד. אך גם כאן קיימת בעייתיות רבה, הקיר הצטמצם לכדי מהות, אולם הדבר גרם לו לקרוס הוא אינו מסוגל להחזיק את עצמו אפילו זקוק לפיגום מודחק בכדי לעמוד. עמוד יכול להתקיים ללא קיר, כלומר ללא הפונקציה של סגירת חלל, אולם קיר אינו יכול להתקיים בלי עמוד.

השטיחים אצל זמפר עוטפים חלל פנימי חם המואר על-ידי האח המשמשת כמרכזו. המשטחים העוטפים את האח עשויים מהאור החושף אותם ולא מהחומר המשמש כפיגום גרידא. בכדי לכלול את האדריכלות באמנות מתעלם זמפר מאספקט קיומי חשוב של האדריכלות עצמה - היותה כבדה ושייכת לכובד החומרי. הוא מפשיט את האדריכלות לא רק מאספקטים של ממשות ובכך מנתק אותה מהאקטואליה ומאפשר לה לפתח עולם דמיוני חדש, אלא גם מהאספקטים שלה עצמה ובכך מאבד משהו ממאפייניה. בעודו עוטף את מקור האור עצמו, מתרגם זמפר את האדריכלות שסביב מקור האור לציור. בכל זאת אדריכלות אינה ציור. זמפר מכווץ את המשמעות לתוך המשטח, אבל אין הוא יכול להתעלם לחלוטין מהצורך החומרי להחזיק משטח זה.

השטיח המצויר אינו סתם ציור וכך גם הטיח. עד כמה שזמפר מנסה להדחיק את הצורך בתמיכה של הבניין ולצמצם את האלמנטים המחזיקים לכדי פיגום (דקיק) ובלתי מורגש, כמו יתדות של אוהל קרקס, עדיין נותר פיגום זה המצריך צידוק תיאורטי. תיאוריה כזו הינה מיותרת למעשה כאשר עוסקים בציור של ממש. גם הנסיון לכווץ את המשטח אינו מושלם - המשטח עשוי אריג או טיח בעל עובי.

התיאוריה של המשטח האדריכלי, ויהיה זה מקושט או מצויר, לא יכולה להתעלם, בניגוד לתיאוריה של הציור, מהעובי של החומר היוצר משטח זה.

יוצא אפוא כי אף שמהות האדריכלות הוגדרה כתיחום של חלל וזמפר כתאורטיקן של פני השטח, הרי שהאלמנט הבולט בסיפורו הוא דווקא הפיגום הנסתר-המבנה המודחק.

אצל לוזיה לעומת זאת,האדריכלות מבוססת לכאורה על צורך, ראינו כיצד המהות המבנית באופן ברור והשיגיון בעקיפין. הם אילו המודגשים. במיתוס של זמפר הבא למסור את סיפורו של השגיון יוצאת לאור דווקא חשיבותו של המבנה.

מאת:

בנצי (ציון) לוי מייסד "שורשים" מכינה לעיצוב ואדריכלות.

בניה ירוקה בישראל

בדק בית מחיר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 בנצי לוי

האדריכל בנצי לוי הוא מייסד "שורשים" –מכינה לעיצוב ואדריכלות הממוקמת בשכונת נחלת שבעה במרכז ירושלים.

בוגר המחלקה לארכיטקטורה בצלאל. בוגר מגמת ארכיטקטורה בבוסטון ארכיטקטור סנטר בארה"ב. קיים תערוכות רישום וציור. עבד במשרדי אדריכלים בארה"ב ובישראל. בשנת 1995 ייסד את המכינה לעיצוב ואדריכלות בנחלת שבעה המיוחדת והציורית. המכינה קולטת לתוכה תלמידים הנהנים מן הלימודים ומשכונת נחלת שבעה עצמה, המהווה נדבך חשוב באווירת הלימודים, בשל הארכיטקטורה הנפלאה והמיוחדת שלה ובשל מיקומה במתחם אורבני בלב ליבה של ירושלים ובסמוך לחומות העיר העתיקה.

בדק בית

טל. 1-800-200-898  או  02-6222822



 


מאמרים נוספים מאת בנצי לוי
 
מכינה לעיצוב - אדריכלות קישוטית עיטורית - נפשית מוזיקלית
מדוע אנו משתמשים בעיטורים-קישוטים לבניינים שאנו בונים ? האין זה מספיק לראות בניין עם מאסה ופרופורציה ? ערום ונקי ללא קישוט ? ובכל זאת לראות בהדר זה פשטות ואצילות ?
אם התבססנו כהלכה בצורות הפשוטות והטהורות, הבה נהפוך אותן, הבה נימנע באופן אינסטינקטיבי מוונדליזם, לא נחפוץ לבצע דבר מה שעלול לעשות צורות אלו לטהורות פחות או לאצילות פחות. עם זאת עלינו ללמוד שבעבור הנפש העיטורים - והקישוטים אינם הכרח אלא מותרות.
בניין שהוא יצירת אמנות לאמיתה (הבניינים שאינם כאלה אינם מענייני) הוא בטבעו, במהותו ובגופו


מכינה לעיצוב - ההבדל בין קיר לעמוד ומה שביניהם
23/05/09 | שיפוצים
עמוד תפקידו לשאת את הגג. נכון שקירות יכולים אף הם לשאת את הגג אך אין זה תפקידם. ולמעשה הם עושים זאת בצורה בזבזנית יחסית לעמודים.
ננסה להסתייע בשני היסטוריונים חשובים האחד זמפר. והשני לוזיה. השונים זה מזה. זמפר בונה את האדריכלות מארבעה אלמנטים: האח, הגג, הטרסה והחלל - התחום. זמפר מקנה עדיפות לחלל התחום כמרכיב הבסיסי ביותר.


מכינה לעיצוב - בעד ונגד
צעירים רבים בוחרים לשפר את סיכוייהם להתקבל לאחד ממוסדות לימודי העיצוב על ידי לימודים במכינה לעיצוב אשר תפקידה לסייע ולעזור למועמד לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד אליו הוא שואף להתקבל .מסלולי מכינה לעיצוב מתמקדים במקצועות עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי, אדריכלות, עיצוב אופנה, טקסטיל וצורפות, תקשורת חזותית, צילום ואמנות .
מה יחסם של בתי הספר הגבוהים לעיצוב לנושא זה של המכינות לעיצוב ? כל זאת במאמר שלפניכם.


מכינה לעיצוב - קורס חשיבה יצירתית
הקורס פותח לראשונה לסטודנטים דיון ערכי על ערכי הדיאלקטיקה שבין האובייקט למושג, נפח, חלל ומרחב. לימוד המרחב למרכיביו נעשה באמצעות הפשטת המימד החזותי והאנרגטי.
הקורס יפתח במבוא לתהליכי חשיבה עיצוביים, פיתוח רעיוני, סינון, גיבוש עיצובי וקבלת החלטות בשילוב מגוון מרכיבים אנושיים, שכליים ורגשיים, מתוך נקודת ההתייחסות וההשקפה של הגורם האנושי בעיצוב. הסטודנטים יתבקשו לעבור מהמרחב הרעיוני אל המרחב הקונקרטי דרך הבנה של יסודות ההבעה בדו-מימד ובעיצוב טכנולוגי.


מכינה לעיצוב - תלמידים מספרים וממליצים
01/11/08 | לימודים
שורשים מכינה ירושלמית לעיצוב ואדריכלות. נוסד 1995.
תלמידים לשעבר ממליצים ומספרים על לימודיהם במכינה, על החוויות שעברו בה ועל הערך המוסף שקיבלו לקראת לימודים גבוהים במגמות שחפצו בהן:
אמנות, עיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית (עיצוב גרפי), ארכיטקטורה, אדריכלות נוף, עיצוב אופנה ועוד.
זכרו: אין חכם כבעל נסיון.


מכינה לעיצוב ואדריכלות – ניצול נכון של מגרש לבניה
30/09/08 | שיפוצים
ניצול נכון של מגרש לבנייה הוא מורכב מאד וצריך להתחשב בפרטים הקטנים. יש להתאים את הבית המתוכנן למגרש ויש להתחשב באופי הרחוב, המבנה המתוכנן, ברעשים סביבתיים, חוסר פרטיות אפשרית, חוסר בקרינת שמש או חדירת שמש מכיוונים שאינם רצויים, נוף חסום ועוד.

מכינה לעיצוב – מה צריך לכלול קורס עיצוב פנים
30/09/08 | עיצוב
עיצוב פנים הוא תחום מעולם האדריכלות . העוסקים בו מופקדים על התכנון הארכיטקטוני של סביבת האדם בביתו, במקום מגוריו ובאזורי הבילוי, הפנאי והקניות שלו.
קורס עיצוב פנים יכלול בניית תיק עבודות לעיצוב פנים והכנה מיוחדת לקראת מבחני הכניסה במכללות בצלאל, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון ועוד.
ההרצאות יכללו נושאים בתכנון ובתרגול כמו היסטוריה ותיאוריה של עיצוב פנים וריהוט, תכונות וטכנולוגיות של חומר גמר, נוחות (אקלימית, תרמית אקוסטית וכו') ריהוט ומוצרים, צבע טקסטיות והיבטים כלליים בעיצוב חללים פנימיים וריהוט.


שורשים - מכינה ירושלמית לעיצוב ואדריכלות
16/08/08 | לימודים
שורשים, המכינה הירושלמית לעיצוב ואדריכלות נוסדה בשנת 1995, זוהי המכינה הותיקה והמצליחה ביותר בירושלים. 98% (!) מתלמידיה מתקבלים בכל שנה ללימודי עיצוב ואדריכלות באקדמיות המובילות בארץ ובעולם.
האווירה במכינה מושפעת באופן מובהק ממיקומה המיוחד בנחלת שבעה המדהימה, בעלת הארכיטקטורה הנפלאה והמיוחדת ובשל מיקומה במתחם אורבני בלב ליבה של ירושלים ובסמוך לחומות העיר העתיקה.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI