דף הבית רפואה ובריאות סרטן סרטן צוואר הרחם - בדיקת פאפ, חיסון ומה שביניהם
סרטן צוואר הרחם - בדיקת פאפ, חיסון ומה שביניהם
רחלי בר נתן 06/10/09 |  צפיות: 2858


כמעט כל אישה יודעת מהי בדיקת פאפ, ומבינה את חשיבותה במניעה וגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, ומצבים אחרים העלולים להתפתח לכדי סרטן צוואר הרחם. בדיקת הפאפ מהווה זה עשרות שנים את אחד הכלים העיקריים במניעה וגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם ומאז שהחל השמוש בה, ירד שיעור התחלואה בסרטן צוואר הרחם באופן ניכר במדינות בהן הפכו בדיקות הפאפ לחלק משגרת המעקב החל מגיל צעיר. נוסף לבדיקות הפאפ השגרתיות הצטרפו גם בדיקות הקולפוסקופיה ובדיקת ה - HPV TYPING למאבק שמטרתו מניעת סרטן צוואר הרחם, אשר יחד עם אמצעי מעקב וגילוי נוספים היוו את האמצעים העיקריים לגילוי מוקדם ומניעה של סרטן זה. אחת התפניות שחלו בתחום זה התרחשה בשנת 2006, עם אישורו של החיסון הראשון נגד זנים מסויימים של וירוס הפפילומה האנושי, שנחשב כגורם העיקרי למחלת סרטן צוואר הרחם. חיסון זה, הקרוי גרדסיל, קרוי לעיתים חיסון סרטן צוואר הרחם, אף שלמעשה מדובר בחיסון נגד זנים אחדים של הוירוס, שגורמים לפי ההערכות לכ - 70% ממקרי סרטן צוואר הרחם. החיסון ניתן בשלוש מנות חיסון על פני שישה חודשים, וככל הנראה מספק הגנה טובה במיוחד מפני הדבקה בזנים 16 ו - 18 של הוירוס, וזאת לגבי נשים שלא נדבקו בעבר בוירוס ושאינן נושאות את הוירוס במועד מתן החיסון. יחד עם זאת, הוירוס אינו מספק הגנה מלאה נגד סרטן צוואר הרחם, כך שעדיין נדרש להמשיך בבדיקות פאפ ובמעקב שגרתי לזיהוי התפתחות תאים טרום סרטניים, אצל רופא נשים. ההגנה שמספק החיסון נמשכת לפי ההערכות מספר שנים בלבד, שלאחריהן עשוי להידרש חיסון המשך או חיזוק שייאפשר את המשך ההגנה, אף שמידע בנושא זה אינו חד משמעי לאור הנסיון הקצר יחסית בשימוש בחיסון בקרב האכלוסיה הרחבה. לחיסון תופעות לוואי פוטנציאליות שונות, כגון כאבי ראש, הקאות, אדמומיות במקום החיסון ועוד, אף שטרם הובררו השפעותיו לאורך שנים שכן כאמור טרם הצטבר די מידע אודות החיסון ובטיחותו הרפואית על פני שנים. חיסון נוסף כנגד סרטן צוואר הרחם היו החיסון סרווריקס, שלאחרונה התברר כי הוא מספק הגנה כנגד 5 זנים של וירוס הפפילומה, שיחד אחראים לכ - 85% ממקרי סרטן צוואר הרחם. גם חיסון זה אינו מחליף את בדיקות הפאפ למעקב השגרתי, וגם השפעתו אינה תמידית, כפי העולה מהערכות שונות.
על יתרונותיהם וחסרונותיהם של החיסונים נגד סרטן צוואר הרחם נכתבו מאמרים רבים ודומה כי בציבור אין תמימות דעים באשר לשאלה אם חיסונים אלו מהווים בשורה אמיתית למלחמה בסרטן צוואר הרחם, או שמא חסרונותיהם פוגמים בעצם החידוש המהפכני הידוע כחיסון נגד אחד מסוגי הסרטן הקשים. ככל הנראה, תשובות ברורות יותר לשאלה מרכזית זו יתקבלו ככל שיצטבר מידע על פני שנים, בנוגע לשימוש בחיסונים נגד וירוס הפפילומה האנושי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רחלי בר נתן

רחלי בר-נתן - סרטן צוואר הרחם



 


מאמרים נוספים מאת רחלי בר נתן
 
סרטן צוואר הרחם - בדיקת פאפ, חיסון ומה שביניהם
06/10/09 | סרטן
כמעט כל אישה יודעת מהי בדיקת פאפ, ומבינה את חשיבותה במניעה וגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, ומצבים אחרים העלולים להתפתח לכדי סרטן צוואר הרחם. בדיקת הפאפ מהווה זה עשרות שנים את אחד הכלים העיקריים במניעה וגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. אחת התפניות שחלו בתחום זה התרחשה בשנת 2006, עם אישורו של החיסון הראשון נגד זנים מסויימים של וירוס הפפילומה האנושי, שנחשב כגורם העיקרי למחלת סרטן צוואר הרחם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI