דף הבית פיננסים וכספים השקעות תשואה אבסולוטית
תשואה אבסולוטית
אלונה קורן 05/06/08 |  צפיות: 4863
מאת אלונה קורן
(פורסם במגזין The Investor במאי 2007)

....................................

          תעשיית קרנות הגידור (Hedge funds ) היא אפיק ההשקעה הצומח ביותר בעולם. על פי    נתוניHedge Fund Research  , היקף הנכסים הגלובאלי של תעשייה זו מתקרב ל-1.4 טריליון דולר. להערכות  מומחים, צפוי קצב גידול שנתי של 15%-20% בהיקף הנכסים המנוהלים על ידי קרנות הגידור בשנים הקרובות.

 

עם זאת, כאשר אנו מדפדפים בעיתונים הכלכליים, יוצא לנו להיתקל במושג "קרנות גידור" בעיקר בהקשרים שליליים. זה החל ב-1998, כאשר קרן LTCM קרסה וכמעט גרמה להתמוטטות המערכת הפיננסית המערבית בשל חובותיה העצומים לבנקים, והמשיך עם קריסתה של קרן Amaranth , שביצעה הימור כושל על הגז הטבעי והפסידה 6.5 מיליארד דולר תוך פחות מחודש. קריסתן של קרנות הגידור לא פסחה על ישראל, כאשר קרן "אינטגרל", שנוהלה על-ידי אדריאן דווידסקו, פשטה את הרגל בשנה האחרונה.

 

מדוע קרנות גידור מקושרות בעיקר עם קטסטרופות פיננסיות? האם אמנם מדובר במכשיר פיננסי מסוכן? יצאנו לשאול כמה מהפעילים בענף קרנות הגידור בישראל:

 

רמז בן-דבר, מנהל ושותף בקרן הגידור "טופז" מקבוצת דש-איפקס, אומר כי בעולם יש יותר מ-10,000 קרנות גידור. "נפילה של קרן אחת מתוך 10,000 קרנות בתוך כשנתיים – זהו אירוע נקודתי שבפירוש אינו מאפיין את השוק. למרות הקטסטרופות שקרו לאחרונה – ניתן לומר שקרן גידור היא ההשקעה הכי יציבה שיש. בקרנות הגידור יש מנגנוני בקרה רבים שתפקידם להגן על המשקיעים: מנהל ההשקעות של הקרן, הבקר, רואה החשבון והנאמן. אחד הדברים החשובים בקרנות הגידור הוא מנגנון ניהול הסיכונים והבקרה עליהם. אם יש מספיק רבדים של בקרה, ומערכת ניהול הסיכונים טובה – אין שום סיבה שהקרן תקרוס", הוא מדגיש.

 

יו"ר חברת פריוריטי, עודד קוריצ'ונר, אומר כי למרות התדמית השלילית שנוצרה לקרנות הגידור, עדיין ההשקעה באפיק זה הרבה פחות  מסוכנת והרבה פחות תנודתית מאשר השקעה לא מגודרת במניות. "ב-10 השנים האחרונות ראינו רק 10 קרנות גידור שקרסו בכל העולם. לעומת זאת, אם נבדוק את מספר המניות שהתרסקו - נראה כי מדובר במספר גבוה בהרבה", הוא אומר. לדבריו, הקרנות שהתרסקו לקחו על עצמן סיכונים לא מבוקרים,  בשל הלחץ שנוצר עליהם לעמוד ביעדי התשואה שהציבו למשקיעים.

 

 רון סנטור, שותף ומנהל בקרנות הגידור "ספרה" מקבוצת שרם, פודים קלנר, מתנגד בתוקף לסטיגמה השלילית שנוצרה לקרנות הגידור: "לא ניתן לקחת מקרים בודדים ולהסיק מתוכם על ענף הגידור כולו. תעשיית קרנות הגידור מגוונת מאוד ואינה הומוגנית. ישנם סוגים שונים של קרנות, כאשר כל קרן נוקטת באסטרטגיות שונות לחלוטין. לומר שכל ענף הגידור מסוכן - זוהי הכללה גסה מאוד", הוא מדגיש.

 

יוסי שוסמן, שותף ומנהל בקרן הגידור "תטא" מקבוצת אפסילון, אומר כי כמו בכל ענף, גם בקרנות הגידור ראינו כמה קרנות שקרסו או ספגו הפסדים כבדים. "עם זאת, לא ניתן לומר שמדובר בתופעה בסדר גודל סקטוריאלי. עדות לכך היא שעדיין אין כמעט רגולציה בענף. אם אכן היה משבר בקנה מידה סקטוריאלי – סביר להניח שהרגולטורים בארה"ב היו מגבירים את הפיקוח על קרנות הגידור. ואולם, בשנים האחרונות לא ראינו אירועים חריגים בקנה מידה רציני שהעירו את הרגולטורים".

 

ד"ר צבי וינר, ראש מחלקת מימון בביה"ס למנהל עסקים שבאוניברסיטה העברית, אומר כי יש הרבה קרנות גידור שעשו תשואות מרשימות ביותר. "לעומת זאת, יש קרנות רבות שלא הצליחו לעשות תשואות עודפות על השוק. מכיוון שבתעשייה זו אין חובת דיווח על תשואות - נוצר מצב בו הקרנות שהצליחו להציג ביצועים יפים רצות לפרסם את ביצועיהן. לעומת זאת – הקרנות שלא הצליחו להשיג תשואות עודפות - לא נוטות לפרסם את ביצועיהם, כך שלציבור אין את התמונה בשלמותה", הוא אומר.
 
גרף: הגידול במספר הקרנות ובהיקף נכסיהן
הנתונים במיליארד דולר. מקור: Hedge fund Research
 

 

קרנות גידור הן קרנות השקעה פרטיות, שבדרך כלל מאוגדות כשותפות מוגבלת: מנהל הקרן הוא השותף הכללי ואילו המשקיעים הם השותפים המוגבלים. רמת הפיקוח (הרגולציה) שאליה כפופות קרנות הגידור נמוכה משמעותית מזו שאליה כפופות קרנות הנאמנות.

 

חלק מקרנות הגידור משתמשות באסטרטגיות ייחודיות ומתוחכמות לצורך ניהול השקעותיהן. אסטרטגיות אלו נבנות באמצעות אלגוריתמים מתמטיים וסטטיסטיים מורכבים (הנדסה פיננסית). תוך אמידה מתמדת של רמות התשואה והסיכון הנגזרים מביצוע ההשקעות.

        הכוונה של חלק מהאסטרטגיות בהן נוקטות קרנות הגידור היא להבטיח שהתשואה המתקבלת תהיה בלתי תלויה בתנודתיות השווקים הפיננסיים.

 

בשל מורכבות הניהול, התגמול למנהלי קרנות הגידור גבוה משמעותית מהתגמול למנהלי קרנות הנאמנות. התגמול מתחלק ל-2: דמי ניהול רגילים - הנעים בד"כ סביב ה-1%- 2% מהיקף נכסי הקרן, והתמריצים - המתקבלים כאחוז מהרווח המושג מעבר לרף שנקבע (בד"כ 20% ). קרנות שביצועיהן נחשבים טובים במיוחד גובות תשלומי תמריץ של עד 50%.

 

יוסי שוסמן מקרן תטא, מסביר כי קרנות הגידור מנסות לייצר תשואה חיובית למשקיעים – ללא תלות במצב השוק, כלומר לייצר תשואה אבסולוטית גבוהה ככל האפשר עם קורלציה קטנה לתשואת השוק. לצורך ההסבר נעזר שוסמן בנוסחא בסיסית מתחום המימון:

Y = α+ βx

הפרמטרים בנוסחה הם:

 = תשואת קרן הגידורy

 = תשואת שוק הייחוס (למשל, תשואת מדד תל-אביב 100)x

 =רמת המתאם (הקורלציה) בין תשואת השוק לתשואת קרן הגידור  β

= התשואה האבסולוטית של קרן הגידור, שאינה תלויה כלל במצב השוק. זוהי התשואה α שמתקבלת  כאשר תשואת השוק היא אפס.

 

לדברי שוסמן, המטרה של קרנות הגידור היא לייצר "אלפא" גבוה ו"ביתא" נמוך ככל האפשר (ביתא השואף לאפס). כלומר: המטרה היא לייצר תשואה אבסולוטית גבוהה ככל האפשר, שאינה תלויה בביצועי השוק, עם מתאם נמוך ביותר לתשואת השוק. זאת, בניגוד לקרנות הנאמנות, שרמת הקורלציה שלהן לשוק היא גבוהה מאוד. "באמצעות שימוש באסטרטגיות מתוחכמות ולא שגרתיות - ניתן להפחית את הקורלציה עם השוק", הוא מסביר.

 

"בימים אלו, כאשר שוק המניות שובר שיאים חדשים מדי יום, קשה לקרנות הגידור להשיג תשואה עודפת על השוק. ב-3 השנים האחרונות השוק עלה כמעט ברציפות, וכמעט כל מי שזרק אבן בשוק - עשה תשואה יפה. כשהגאות בשוק תיפסק – ביצועי קרנות הגידור יבלטו לטובה בצורה ניכרת", הוא מדגיש.

 

האסטרטגיה העיקרית

 

האסטרטגיה המסורתית והבולטת ביותר בתעשיית הגידור היא "לונג-שורט אקוויטי"

Long/Short equity

 זוהי האסטרטגיה בה נוקטות קרנות הגידור מבית ספרה. רון סנטור, המשמש שותף מנהל בקרנות, מסביר כי קרנות ספרה, הנחשבות לגדולות ביותר בישראל מבחינת היקף הנכסים, מבצעות אסטרטגיות "לונג-שורט" על מניות של חברות ישראליות:

"דוגמה לאסטרטגיה כזו היא רכישת מניה מסוימת, ובמקביל ביצוע פעולת "שורט" (מכירה בחסר) על מניה אחרת או על המדד אליו שייכת המניה. פעולת ה"שורט" מתבצעת באמצעות השאלה של מניות או תעודות סל, בכפוף לביטחונות הנדרשים. כך לדוגמה, אם אנו מאמינים במניית בנק הפועלים לטווח הארוך, אבל אנו רוצים לנטרל את סיכון השוק, נקנה את מניית הפועלים ונמכור בחסר את מדד מניות הבנקים, או לחלופין, את מניית בנק לאומי.

 

"יש כמה וריאציות של אסטרטגיית "לונג-שורט": יש קרנות שיש להן נטייה ל'לונג', כלומר, מרכיב ה'לונג' אצלן גדול ממרכיב ה'שורט'. לעומתן יש קרנות 'מרקט ניוטרל', בהן מרכיב ה'לונג' זהה למרכיב ה'שורט', כלומר, תשואת השוק מנוטרלת מתשואת הקרן. לדוגמה: אם יש לי תיק של 10 מיליון דולר - אני אשקיע 10 מיליון במניות מסוימות – ובמקביל אעשה 'שורט'  בהיקף של 10 מיליון על מניות אחרות. כך אני יוצר מצב של חשיפה ניטרלית לשוק המניות. בעגה המקצועית מצב זה מכונה "חשיפה של 200%", מכיוון ש-100% מהתיק הוא ב'לונג' ו-100% ב'שורט'. סטיית התקן של התשואות בקרנות אלו יורדת באופן ניכר, לכמחצית מסטיית התקן של שוק המניות.

 

"אסטרטגיות הגידור הנ"ל מקטינות את הסיכון של הקרן, כלומר מורידות באופן ניכר את סטיית התקן (התנודתיות) של
התשואה. כך למשל, בשנה האחרונה סטיית התקן של תשואת שוק המניות בתל-אביב עמדה על 14%-15% - ואילו סטיית התקן של קרנות ספרה נעה בתקופה זו בין 7%-10% בלבד למרות שהן מוטות 'לונג'", אומר סנטור.
מנתוני CSFB/Tremont עולה כי תשואת מדד קרנות הגידור בשנים 1999-2004 הייתה יציבה באופן ניכר בהשוואה לתשואת מדד 500 S&P. הדבר בלט במיוחד בשנת 2002, שבה קרנות הגידור לא הושפעו כמעט מהצניחה במדד 500 S&P (ראו גרף). כמו כן , ניתן לראות כי זרימת הכספים לקרנות הגידור הואצה בשנת 2001, בה נרשמו ירידות שערים בשוק ההון האמריקני.
תשואת מדד קרנות הגידור בהשוואה לתשואת מדד S&P-500
מקור: Tremont
בזכות השורט ותעודות הסל

הניצנים של קרנות הגידור בישראל החלו ב-2001 בקבוצת שרם פודים קלנר - עוד לפני הקמת קרנות ספרה. עם זאת, הצמיחה המאסיבית בענף חלה בעיקר בשנתיים האחרונות. רמז בן-דבר, מנהל קרן הגידור טופז, מעריך כי סך הנכסים המנוהלים בקרנות הגידור בישראל מסתכם בכ-400 מיליון דולר. "עד לפני כשנה וחצי היו בישראל 5 קרנות בלבד, אולם כיום יש לפחות 12 קרנות פעילות ועוד 2-3 קרנות בצנרת, שנמצאות בשלבי גיוס הון ועתידות להתחיל לפעול בקרוב. בגדול, ניתן לומר שבכל רבעון קמה בישראל קרן גידור חדשה", הוא אומר.

 

מדוע דווקא עכשיו חלה צמיחה מאסיבית בתעשיית הגידור הישראלית? בן-דבר מסביר כי אחת הסיבות לכך היא צמיחתו של ענף הגידור בעולם, שחלחלה גם לשוק הישראלי. "בנוסף לכך, על-מנת לנהל קרן גידור יש צורך בכוח אדם מקצועי מאוד בתחומי המימון וההנדסה הפיננסית. רק בעשור האחרון התגבש כאן קאדר של אנשים שהתמקצעו בתחומים אלה", אומר בן-דבר.

 

רון סנטור מקרן ספירה סבור כי צמיחת ענף הגידור בארץ נובעת מההתפתחות המואצת של המכשירים הפיננסיים הנדרשים בענף: "אין מה להשוות את הכלים שיש לנו כיום - לעומת הכלים שהיו כאן לפני כשנתיים. תחום ה'שורט' מאוד התפתח בישראל: כל מכניזם ההשאלות, שמאפשר השאלת נכסים ומכירתם בחסר, הפך לנפוץ הרבה יותר. בנוסף, התפתחותה המואצת של תעשיית תעודות הסל הנסחרות בבורסה מאפשרת לבצע פעולות 'שורט' על תעודות הסל של המדדים המובילים.

 

"כמו כן, שוק האופציות בתל אביב מאוד התפתח מבחינת רמת הנזילות, הגמישות, היכולת לסחור בהיקפים גדולים, העמלות והמרווחים בין מחירי הקנייה והמכירה", הוא מסביר. עם זאת, סנטור סבור כי תחום הגידור בארץ עדיין נמצא בחיתוליו: "מדובר בענף הנמצא בהתהוות. בתחום הגידור אנו עדיין נמצאים בפיגור של 10-15 שנה אחרי ארה"ב ואירופה. עד שלא תהיה בענף מסה קריטית של לפחות מיליארד דולר – לא נוכל לקרוא לזה 'תעשייה'", אומר סנטור.

 

תיק השקעות מודרני

 
מנכ"ל חברת טנדם קפיטל, ארז ברית, מציין כי קרנות הגידור מוגדרות כ'השקעה אלטרנטיבית' - בניגוד למניות ואגרות חוב שמוגדרות כ'השקעות מסורתיות'. לדבריו, תחום הגידור בישראל החל לצבור תאוצה בעקבות הרפורמה, המאפשרת למשקיעים המוסדיים להשקיע בנכסים בחו"ל.

 

"בשנתיים האחרונות נכנסו קופות הגמל, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה להשקעה בקרנות גידור. תיקי ההשקעות שלהם עדיין חשופים בשיעורים נמוכים של 1%-3% בלבד לקרנות גידור – אולם ניתן לומר שהם ביצעו מהפיכה רצינית בכל הנוגע להשקעה בקרנות גידור ובהשקעות אלטרנטיביות אחרות. כיום אין בישראל משקיע מוסדי שאינו משקיע, או שאינו שוקל להשקיע בקרנות גידור. עם זאת חשוב להדגיש כי בכל העולם ענף הגידור אינו פתוח לציבור הרחב - אלא רק למשקיעים מקצועיים ומתוחכמים, בעלי הון עצמי גבוה". לדבריו, כל משקיע צריך לבחור את קרן הגידור שמתאימה לצרכים הספציפיים שלו.

 

לדברי ברית, תיקי ההשקעות המודרניים כוללים הן השקעות מסורתיות והן השקעות אלטרנטיביות, שהמתאם שלהן לתיק ההשקעות המסורתי הוא נמוך. בין ההשקעות האלטרנטיביות ניתן למנות גם השקעה בנדל"ן, קרנות נדל"ן (ריט), קרנות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי פאנד), וסחורות (קומודיטיז). "ברגע שנפזר את התיק הן בהשקעות מסורתיות והן בהשקעות אלטרנטיביות – התיק יהיה יעיל יותר, כלומר הסיכון שלו ירד ביחס לתשואה. "כל משקיע צריך למצוא את השילוב האופטימלי של הנכסים, שבאמצעותם יבנה את התיק היעיל ביותר עבורו", הוא מדגיש.

 

זוהר גודס, שותף ומנהל בקרן הגידור "הנף האדמונית" מקבוצת חיסונים פיננסיים, סבור כי קרנות הגידור יהוו תחליף מהותי לתעשיית קרנות הנאמנות וניהול התיקים – בעיקר בפלח העליון של האוכלוסייה. "כיום קרנות הגידור הישראליות נהנות מהיעדר רגולציות, מה שמאפשר להן לפעול באופן גמיש ביותר. ואולם, ברגע שענף הגידור יתבסס ויגיע למסה קריטית – ייכנסו אליו רגולציות, כפי שקרה בארה"ב.  כך למשל, קרנות הגידור בישראל אינן מוגבלות בפעילות המכירה בחסר ('שורט') – אולם בארה"ב קיימות מגבלות על פעילות ה'שורט', שמגדילה את רמת המינוף ואת סיכוני האשראי של קרנות הגידור", הוא מציין.

 

 

נתונים לגבי קרנות גידור נבחרות הפועלות בישראל

 

הקרן

הקבוצה אליה שייכת

היקף הנכסים המנוהל

תשואה שנתית נטו (בממוצע)

מנהלים

קרנות ספירה

שרם, פודים קלנר

200 מיליון $

21%

רון סנטור

דורון ברין

טופז +ספיר

דש-איפקס

270 מיליון שקל

15%

רמז בן-דבר

זוהר רפפורט

פלטינום פרטנרס

פריוריטי

30 מיליון $

12%

עודד קוריצ'ונר

הנץ האדמונית

חיסונים פיננסיים

110 מיליון שקל

14%

זוהר גודס

קרנות Theta

אפסילון

60 מיליון שקל

10%

יוסי שוסמן

דודו יקים

צבי טל

 

 

אסטרטגיות ההשקעה העיקריות של קרנות הגידור

 

  רכישה ומכירה בחסר של מניות :Equity אסטרטגיות

 

משמעות האסטרטגיה

סוג האסטרטגיה

 

 שימוש באסטרטגיות של 'לונג' ו'שורט' על שתי מניות בעלות אופי שוק ופעילות דומה,  תוך הנחה שביצועי מניה אחת יהיו עדיפים על ביצועי האחרת ותוך נטרול החשיפה לגורמי השוק

Equity Market Neutral

 

רכישת מניה מסוימת ובמקביל ביצוע פעולת "שורט" על מניה אחרת או על המדד אליו שייכת המניה

Long/Short Equity

 

אסטרטגיה בה פוזיציית ה'שורט' גדולה מפוזיצית ה'לונג'

Dedicated Short Bias

 

אסטרטגיות ארביטראג': ניצול מצבים של חוסר שווי משקל בין שני שווקים או שני נכסים נסחרים

 

משמעות האסטרטגיה

סוג האסטרטגיה

 

רכישת אג"ח להמרה של חברה מסוימת ומכירה בחסר של המניות של אותה חברה. זאת, תוך ניצול התמחור השגוי של אחד מהנכסים, הנובע מחוסר סחירות,  פסיכולוגיית שווקים וכו'

Convertible Arbitrage

 

אסטרטגיה המבוססת על חוסר יעילות השוק בתמחור אג"ח. ארביטראג'ים אלה בד"כ מנצלים מסחר בינלאומי

Fixed Income Arbitrage

 

אסטרטגיה שמנצלת את הפערים בסטיות התקן הגלומות באופציות הנסחרות בבורסה 

Volatility Arbitrage

 

 אסטרטגיות מונעות-אירועיםEvent Driven            

 

משמעות האסטרטגיה

סוג האסטרטגיה

 

ביצוע ארביטראג' על מניות של חברות ברכישה ועל מניות של חברות          המבצעות רכישה באמצעות החלפת מניות

Risk Arbitrage

 

ניצול מצבים בהם מניות של חברות הנמצאות בפשיטת רגל נסחרות בתת מחיר

   Distressed Securities

 

השקעה במניות של חברות קטנות שרשות    ני"ע האמריקנית מתירה להן לגייס הון ללא תשקיף - בד"כ ממשקיעים פרטיים. למניות אלו לא תמיד יש מחירי שוק מצוטטים ובמקרים רבים ההשקעה בהן מוגנת ע"י אופציות

Regulatio D

 

שילוב של 3 האסטרטגיות הנ"ל

Event Driven Multi-Strategy

 

אסטרטגיות השקעה בשווקים הגלובאליים

 

משמעות האסטרטגיה

סוג האסטרטגיה

 

השקעה במניות של שווקים מתעוררים, בהם  ההכנסה לנפש נמוכה. בשווקים אלה יש פוטנציאל צמיחה גבוה ויחד עם זאת רמת סיכון בהן גבוהה. לדוגמה: סין, הודו, רוסיה ומדינות אמריקה הלטינית.

Emerging Markets

 

 השקעה בשווקים פיננסיים בעולם, תוך ניסיון לנצל את הפערים בשערי הריביות, במחירי המניות ואגרות החוב, בשערי החליפין של המטבעות ובפקטורים מאקרו-כלכליים שונים.

Global Macro

 

זיהוי מגמות בשווקים הגלובליים, וניצולם באמצעות מסחר בחוזים עתידיים ובאופציות. נכסי הבסיס של אסטרטגיה זו יכולים להיות מניות, אגרות חוב, מטבעות או סחורות. אסטרטגיה זו מאופיינת בתנודתיות גבוהה במיוחד.

Managed Futures


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלונה קורן

כתבת בתחומי הכלכלה שוק ההון והפיננסים החל משנת 1998.

בעלת תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת בן גוריון, עם התמחות במימון. תואר ראשון בכלכלה ומדעי החברה מטעם אוניברסיטת בר-אילן.

http://www.koren.dcn.co.il/



 


מאמרים נוספים מאת אלונה קורן
 
תיקון לחוק ההסדרים ימנע הכרה בתארים של שלוחות זרות
לאחר פרשיית התארים הפיקטיביים מאוניברסיטת לטבייה, העביר משרד האוצר חוק גורף, השולל הכרה בתארים אקדמיים מכל שלוחות האוניברסיטאות הזרות לצורכי העלאות שכר וקידום במגזר הציבורי; בשלוחות הזרות זועמים: "זהו מחטף חקיקתי, המנוגד למדיניות ההפרטה של נתניהו"

תופרים עסקה
בשנת 2006 נרשמה פעילות ערה במיוחד של עסקאות מיזוגים ורכישות בישראל. בשנה החולפת נרשמה תנועה ערה הן של השקעות זרות, דהיינו חברות מחו"ל שרכשו חברות ישראליות, והן של עסקאות מיזוגים ורכישות בתוך מדינת ישראל.

כך יצאנו מרשימת השימור
05/06/08 | בורסת ת"א
שיטת המסחר הנהוגה בבורסה לניירות ערך בתל אביב בעשור האחרון נקראת שיטת ה"רצף". משמעותה: מסחר ממוחשב, רציף וסימולטאני, המאפשר להגיב בזמן אמת להתפתחויות בשוק. המסחר בשיטה זו מתבצע משעות הבוקר עד שעות אחר הצהריים.

קזינו באילת
בסוף השנה תונח אבן הפינה לפרויקט "אקווריה" הסמוך לאילת; הפרויקט, בשטח ענק של כ-900 דונם ובהשקעה של 350 מיליון דולר, אמור ליצור 2,000 מקומות עבודה חדשים בעיר

הקיבוצים יוצאים מהבועה
התנועה הקיבוצית, שהיתה סמל לשוויוניות ולערבות הדדית, סובלת מפערים קיצוניים; כיום ישנם קיבוצים מבוססים מאוד, בעוד שבסמוך אליהם שוכנים קיבוצים נחשלים, שתושביהם חיים מחת לקו העוני

תשואה אבסולוטית
05/06/08 | השקעות
קרנות הגידור הן אפיק ההשקעה הצומח ביותר בשנים האחרונות; מהי המטרה של קרנות הגידור ומדוע הן בדרך כלל מוזכרות בנשימה אחת עם קטסטרופות פיננסיות

משקיעים לטווח קצר (ביותר)
05/06/08 | השקעות
תופעת סחרני היום החלה לצבור תאוצה בעקבות האינטרנט המהיר; מהם הכלים בהם משתמשים סחרני היום ומהם הסיכונים הכרוכים בעיסוק זה

המרוץ אחר הגלימה
04/06/08 | שוק ההון
בעקבות הגאות בשוק ההון ורפורמת בכר הפכו מקצועות שוק ההון לפופולריים במיוחד; למקצועות אלו יש סממנים רבים של פרופסיה, בדומה למשפטים או ראיית חשבון

הפאזל של הדיבידנדים
04/06/08 | שוק ההון
משקיעים במניות המחלקות דיבידנדים משלמים מס גבוה יותר בהשוואה להשקעות אחרות. לפיכך, נשאלת השאלה מדוע בכל זאת נוהרים משקיעים רבים למניות של חברות המחלקות דיבידנדים?

נאסד"ק כחול לבן
הנאסד"ק נחשבת לבורסה האולטימטיבית עבור חברות היי-טק ישראליות; ואולם, תקנות חדשות של הבורסה בתל-אביב מושכות אליה יותר ויותר חברות היי-טק, ובעיקר חברות ביוטכנולוגיה
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI