דף הבית חוק ומשפט נדל"ן ומקרקעין מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר 19/01/13 |  צפיות: 3732

מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים

כללי

מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

בדיקת חבויות מיסוי מקרקעין

על-פי חוק מיסוי מקרקעין, כל אדם שמוכר דירת מגורים מחויב לשלם לאוצר המדינה מס הקרוי מס שבח, אלא אם כן הוא זכאי לפטור. לכן, אחת הבדיקות החשובות ביותר אותן על מוכר של דירה לבצע טרם מכירת דירה, היא בדיקת נושא מיסוי השבח, כדי לוודא האם הוא יוכל לנצל פטור.

מדוע זה כל כך חשוב? המדינה מאפשרת, כאמור, פטורים מסוימים ממס שבח. לדוגמא, אדם שיש ברשותו דירה אחת במהלך 4 שנים אחרונות ולא מכר דירה בשנה וחצי האחרונה יהא זכאי לפטור מלא. לכן, חשוב לוודא מבחינתו שמועד חתימת החוזה יהיה לאחר חלוף 18 חודשים ולא אפילו שבוע קודם-לכן, אחרת לא ייהנה מפטור.

קיימים פטורים רבים ונושא המיסוי מורכב, ולכן חשוב להיוועץ עם עו"ד המומחה ספציפית לתחום של מיסוי מקרקעין.

בדיקת היתר בניה

במידה וביצעתם או שיש חשש בלבכם שבנכס הנמכר יש חריגות בניה או שימושים חורגים כל שהם, רצוי לבדוק מול הועדה המקומית של הרשות המקומית את נושא היטל ההשבחה. זהו חיוב שעשוי להגיע לסכומים גבוהים, אם חל, כאשר לרוב מקובל שהמוכר יישא בו עד מועד חתימת חוזה, ולכן יש לקחת זאת בחשבון ולוודא מראש, טרם חתימת חוזה מכירת דירה.

היטל השבחה מחייבים בגין תוכנית (תב"ע) שנכנסה לתוקף מאז שקניתם את הדירה ועד מועד מכירתה על-ידכם. כמו כן, יתכנו חיובי אגרות שונים לאשות המקומית (למשל: אגרת תיעול, ביוב, סלילת כבישים, וכו'). כדי למנוע הפתעות, ניתן בבדיקה פשוטה יחסית לבדוק האם על הדירה שלכם יחולו חיובי היטלים כאמור לעיל, אן לאו, עוד טרם העסקה.

שכרו שירותיו של עורך דין מקרקעין מומחה

עסקת מכירת דירה עשויה להיות מורכבת. יש צורך לוודא שהחוזה של מכירת הדירה מגן עליכם, וכי תקבלו את כל התשלומים במועד, וכן להכניס בחוזה מכירת דירה מנגנוני הגנה משפטיים למקרה שהקונה יפר את החוזה, כדי שלא תעמדו אל מול שוקת שבורה. עורך דין למקרקעין מומחה יוכל ללוות אתכם בבטחה ולסגור עבורכם את כל הפינות הנדרשות, כדי להקטין סיכונים הכרוכים בעסקה, ככל הניתן, והעסקה תעבור באופן החלק ביותר.

מומלץ, כי תשכרו שירותי של עורך דין מקרקעין מומחה, בעל ניסיון וידע רב בעסקאות מכירת דירה. אל תחסכו ותתפתו לחפש את עורך הדין הזול ביותר. זכרו, מה שבזדול עלול לעלות לכם בהמשך ביוקר...

שיהיה בהצלחה!

מאמר זה הינו בחסות אתר: www.amitvered.co.il

להסרת כל ספק, האמור לעיל מהווה הנחיות למידע כללי ולא ייעוץ משפטי מחייב. לפני כל פעולה יש להיוועץ באופן אישי עם עורך דין מקרקעין.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר

הכותב הינו בעלים של משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון



 


מאמרים נוספים מאת עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר
 
רכישת דירה - מידע וטיפים לקראת העסקה
רכישת דירה הינה פעולה מורכבת אותה מרבית האנשים מבצעים במהלך חייהם. מאחר ומחירי הדירות בישראל חצו את רף המיליון שקלים (לדירה ממוצעת), מדובר בעסקה הטומנת בחובה לא מעט סיכונים. המאמר כולל דגשים וטיפים משפטיים חשובים.

הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
19/01/13 | משפחה
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מס רכישה - עדכון מדרגות לשנת 2013
19/01/13 | מיסים
לאחרונה, התעדכנו מדרגות מיסוי מקרקעין - מס רכישה. הסקירה כוללת הסבר תמציתי על מס רכישה ופירוט מדרגות המס החדשות לשנת המס 2013 לגבי קניית דירה ראשונה ונוספת.

מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

גירושין - טיפים למתגרשים
19/01/12 | משפחה
גירושין בישראל הופכים לדבר נפוץ בשנים האחרונות. במאמר זה נרכז עבורכם מספר טיפים משפטיים חשובים בהתמודדות מול הליך גירושין.

גישור גירושין – להתגרש בהסכמה הדדית, באופן מכובד והוגן
09/08/11 | משפחה
תהליך גירושין הוא לרוב קשה וכואב, במיוחד כשיש ילדים. בתקופת הגירושין יש לחץ, מתח וחוסר וודאות עבור כל בני המשפחה. במקביל לתגובות רגשיות של הלם, אבל, כאב, כעס ותסכול, על בני הזוג לפתור מחלוקות תלויות ועומדות לפירוק התא המשפחתי, כגון – מזונות, חלוקת הרכוש , משמורת ילדים והסדר ראיה, ועוד. גישור מהווה אלטרנטיבה יעילה וטובה לסיום הקשר ופרידה בגירושין בהסכמה.

על האלטרנטיבה של גישור גירושין
09/08/11 | משפחה
אין גירושין שמחים באמת, לפחות לא בהתחלה, שכן לא קל לפרק משפחה. כאשר מעורבים ילדים הבעיה אף מתעצמת. בתהליך כה מורכב וקשה מבחינה רגשית, יש משמעות לדרך שבה מתגרשים, לה תהא גם משמעויות בעתיד מבחינת הקשר לאחר פירוק התא המשפחתי.

הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
07/08/11 | משפחה
לפי הסטטיסטיקה בישראל, בעשור האחרון מספר הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה. הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג יכלול סעיפים רבים, אולם אם בוחנים היטב את ההסכם, רואים כי בעצם ישנם 4 נושאים מרכזיים אותם מסדיר ההסכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI