דף הבית רפואה ובריאות רפואה משלימה מהם הגורמים לכאבי ברכיים וכיצד ניתן לטפל בהם?
מהם הגורמים לכאבי ברכיים וכיצד ניתן לטפל בהם?
אלטרנטיבה 22/10/12 |  צפיות: 3016

רבים מאיתנו סובלים או סבלו בעבר מכאבי ברכיים. כאבים אלו יכולים לנבוע מסיבות רבות ומגוונות. הסיבות השכיחות ביותר לבעיה הן שחיקת סחוס, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס), נעליים לא מתאימות (כגון נעלי עקב לנשים), קרע במיניסקוס המדיאלי, סיבוב חד של הברך, עומס יתר על הברכיים כתוצאה מספורט מאומץ, הרמת משקולות ועמידה מרובה, דלקת פרקים ודלקת מפרקים שגרונית.


מהם סוגי כאבי הברכיים?

ישנם שני מצבים עיקריים המובילים לכאבי ברכיים. הראשון, הוא כאבי ברכיים אקוטיים בעקבות טראומה או פציעה קשה. המצב השני הוא כאבי ברכיים שנגרמו משחיקה או תהליך כרוני כמו דלקת מפרקית ניוונית. להלן הסברים על סוגי כאבי הברכיים השכיחים:

  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב נזק לרצועות הצידיות של הברך - הרצועות הצידיות נמצאות בצד החיצוני ובצד הפנימי של הברך ותפקידן הוא למנוע את התרחקות עצם הירך מעצם השוקה. הנזק לרצועות הצידיות יכול להסתכם במתיחה (הנזק הקל ביותר) ועד לקרע מוחלט. במקרים אלו הברך הפגועה תקובע בגבס למספר שבועות, ולאחר מכן יתחיל תהליך פיזיותרפיה להחזרת טווח התנועה.

  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב דלקת פרקים ניוונית (אוסטוארתריטיס) - דלקת פרקים היא אחד מהגורמים הנפוצים להיווצרות בעיות ברכיים. בעיית המפרקים השכיחה ביותר היא אוסטוארתריטיס, הגורמת לניוון ושחיקה של הסחוס בברכיים.
  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב פגיעה במיניסקוס - בעיות ברכיים רבות נוצרות בעקבות שחיקה או קרע של המיניסקוס. בברך קיימים שני מיניסקוסים, חיצוני ופנימי, העשויים מרקמה סחוסית ומונעים חיכוך בין עצם הירך ועצם השוקה.

  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב נזק לגיד שריר ארבעת הראשים - הגיד של שריר ארבעת הראשים הוא אחד הגידים החזקים בגוף. תפקידו של הגיד הוא ליישר את הברך, ומשום כך מופעל עליו לחץ עצום, בפרט אצל ספורטאים. הנזק לגיד (קרעים מיקרוסקופים) יכול להיווצר בעקבות מאמץ יתר בזמן פעילות גופנית.

  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב כאב בקדמת הברך - מתאפיינים בכאבים עמומים בקדמת הברך, ומופיעים בעיקר לאחר טיפוס במדרגות, ישיבה ממושכת וחוסר תנועה, למשל בעקבות נהיגה ארוכה.

  • כאבי ברכיים הנגרמים בעקבות ציסטה - מופיעים כאשר בחלק האחורי של הברך מצטברים נוזלים. הציסטה מעידה למעשה על בעיה אחרת במפרק הברך ומלווה בכאב מקומי, נפיחות ונוקשות של הברך.

  • כאבי ברכיים הנגרמים עקב בורסיטיס - "מים בברך" - הפרשת יתר של נוזל סינוביאלי לתוך חלל מפרק הירך מובילה להיווצרות נפיחות בברך, כאבים ומגבלה בתנועה. במקרים רבים הנפיחות נוצרת מספר שעות לאחר פציעה, גירוי תוך מפרקי או דלקת מפרקים.

מהו הטיפול המשולב לכאבי ברכיים?

כאבי ברכיים מצריכים שילוב של מספר שיטות טיפוליות. לא מספיק לטפל רק בכאב ובדלקתיות על ידי פיזיותרפיה. העיקרון המרכזי בטיפול בכאבי ברכיים הוא הפחתת העומס ממפרק הברך ומניעה או האטה של שחיקת סחוס הברך. חשוב לזכור כי כאבי ברכיים נובעים מסיבות רבות, והטיפול צריך להתאים לכל אדם על פי סוג הפגיעה בברכיים וחומרתה. טיפול משולב הכולל פיזיותרפיה, קוואנט לייזר, מגנטים, טווינה (פיזיותרפיה סינית) ודיקור סיני לצד שיפור התזונה, לקיחת תוספי מזון והתאמת מדרסים ונעליים אורתופדיות, יביא להקלה משמעותית בכאבים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלטרנטיבה


 


מאמרים נוספים מאת אלטרנטיבה
 
סובלים מדורבן העקב? כל השיטות לטיפול בכאב
דורבן העקב הוא הסיבה הנפוצה ביותר להופעת כאבים באזור העקב והקרסול. תופעה זו מתאפיינת בהופעת בליטה קטנה בעצם העקב, שנוצרת עקב עומס וחיכוך יתר באזור כף הרגל. בעיה זו גורמת לכאבים חזקים ופוגעת ביציבה. הסובלים מדורבן בעקב ירגישו כאב עוקץ ודוקר באזור העקב ובמקרים מסוימים באזורים נוספים בכף הרגל.

מהם הסוגים השונים של כאב גב וכיצד ניתן לטפל בהם?
רבים מאיתנו סובלים או סבלו בעבר מכאבי גב. כאבי גב נחשבים לתופעה שכיחה ביותר – על פי מחקרים שנעשו בארץ כ-80% מהאוכלוסיה סבלו או יסבלו בחייהם מכאבי גב. כאב גב יכול לנבוע ממספר סיבות – בעיה בעמוד השדרה, מחלה או ליקוי תפקודי של איברים פנימיים, מחלות נוירולוגיות ויציבה לא נכונה. ישנם גם מקרים בהם כאבי הגב כרוניים ומלווים את הסובלים מהם במשך שנים רבות ומקשים על תפקודם. קיימים כיום מגוון רחב של טיפולים וטכנולוגיות מתקדמות אשר מאפשרים לטפל במקרים רבים של כאב גב ללא צורך בניתוח.

מהם הגורמים לכאבי ברכיים וכיצד ניתן לטפל בהם?
רבים מאיתנו סובלים או סבלו בעבר מכאבי ברכיים. כאבים אלו יכולים לנבוע מסיבות רבות ומגוונות. הסיבות השכיחות ביותר לבעיה הן שחיקת סחוס, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס), נעליים לא מתאימות (כגון נעלי עקב לנשים), קרע במיניסקוס המדיאלי, סיבוב חד של הברך, עומס יתר על הברכיים כתוצאה מספורט מאומץ, הרמת משקולות ועמידה מרובה, דלקת פרקים ודלקת מפרקים שגרונית.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI