דף הבית חוק ומשפט ייעוץ משפטי איך להתנהג בחקירה בזמן מעצר? - עורך דין יעקב שקלאר
איך להתנהג בחקירה בזמן מעצר? - עורך דין יעקב שקלאר
יעקב שקלאר 02/02/14 |  צפיות: 3907
מעצר לצורכי חקירה הנו טראומה גדולה וקשה, הן נפשית ופסיכולוגית, לכל נחקר. המשטרה משתמשת במעצר ככלי להוצאת הוודאות מהאדם הנחקר ובתור מכשיר בעל עוצמה רבה. נחקרים עצורים מתנהגים באופן מנוגד לאינטרסים שלהם כחשודים ועלולים לפגוע בעצמם בצורה שכמעט בלתי אפשרי לתקן, זאת משום שלדברים הראשוניים שלהם משקל רב בשלב המשפט. זו הסיבה שכל אדם צריך לדעת מה הזכויות שלו בזמן מעצר, ואיך הוא לא יפגע בעניינו, בכך שיידע איך להתנהג בחקירה בזמן מעצר.

הכתוב מאת עו"ד פלילי יעקב שקלאר

נעצרתם בביתכם? ההמלצה היא ללבוש בגדים כפולים ואף עודפים, משום שאלו בלבד ישמשו את העצור בימי המעצר הראשונים. יש לבחור בבגדים סולידיים ונאים שאיתם יובא העצור לביהמ"ש. על העצור לנסות לברר מה הסיבה שבגינה נעצר ועל המשטרה להודיע לו מה עילת המעצר ומהם החשדות נגדו. תגובתו הראשונית של העצור תירשם בדו"ח משטרתי ולכן חשוב להכחיש באופן כללי את החשדות באופן מיידי.

אל תשוחחו עם אף אדם, אלא לפרוטוקול

תמונה: Praisaeng תמונה: Praisaeng

מאותו רגע, אין לשוחח עם אף אדם, אלא לפרוטוקול הכתוב, כדי למנוע רישום מזכרים מפלילים על ידי השוטרים שעלולים להוציא דברים מהקשרם. בזמן החקירה הראשונית, ינסה החוקר לערוך שיחה כללית עם החשוד, מה שנקרא "תשאול" בלשון החוקרים, ומסוכם בדו"ח התשאול. הדו"ח משוכתב בדיעבד כרצונם! אין לשתף פעולה בשיחה כללית, אלא לפרוטוקול כתוב, שעליו יש להשגיח בשבע עיניים. יש לפרט בו רק את העובדות היבשות שצריכות לעניין, תוך הכתבה בקצב של הדפסת הודעה. בתחילת החקירה מחויב החוקר להקריא בפני הנחקר את הזכויות שלו. הזכות החשובה ביותר היא זכות השתיקה וזכות ההיוועצות עם עו"ד באופן מיידי.

הזכות של הנחקר היא להיוועץ עם עו"ד טרם החקירה. החוקרים מנסים למנוע זאת, כדי לגרום לבלבול וחרדה אצל הנחקר. ישנם צדדים שליליים לשתיקה, ואחד מהם הוא שהיא עלולה להיות חיזוק (הוכחה נוספת) לראיות אחרות שבידיה של המשטרה. לכן, ההמלצה היא להיצמד לטקטיקת שתיקה רק אם הנחקר עבר על החוק, ועליו לומר לפרוטוקול שהוא לא יכול לספק גרסה בכל נושא, לפני היוועצות עם עו"ד.

מומלץ לברר היטב מה החשדות באופן המפורט ביותר, ולמסור הכחשה כללית – רק אז יש לעמוד על הזכות להיוועצות. כך יהיה קל לחשוד להיוועץ עם עורך דין ולספק לו את המידע הדרוש. בנוסף, יש לברר מה הבסיס לטענות החוקר ואילו ראיות מפלילות קיימות נגד החשוד. אם החשוד לא ביצע עבירה כלל, יש לספק גרסה מפורטת ומלאה . אם יש לחשוד אליבי לזמן ולמקום הקשורים לעבירה, עליו להציג אותו מהר ככל שיוכל.

arrestהחשוד צריך להיות ער לכל מה שהחוקר כותב בפרוטוקול החקירה. החקירה אמורה להתנהל בשפתו של החשוד ע"פ נוהל גביית עדות, ולכן אם הוא דובר שפה זרה, יש לנהל חקירה ולרשום אותה בשפת הנחקר. ראוי להתייחס לחוקרים בנימוס ובכבוד, כדי לא לגרום להם למוטיבציה להפללה, אבל מנגד יש לעשות זאת באסרטיביות ולעמוד על הזכויות.

בתום גביית העדות, חובה על החוקר להחתים את הנחקר על פרוטוקול עדות. יש לקרוא את הפרוטוקול באופן יסודי ורק אז לחתום עליו. אם יש תיקונים, יש לדרוש להכניסם. אם החוקר ידרוש מהנחקר עימות פנים מול פנים, אין להסכים, ואם העימות הכרחי, מומלץ לשמור על זכות השתיקה במהלכו, אחרי הכחשה כללית שתירשם. במצב שבו אין אשמה, יש להסכים לעימות, לתת למשתתף בו את גרסת ההגנה ולהטיח בו שאלות וטענות. תרגיל משטרתי מוכר הוא עזיבה של החוקרים את החדר מכל סיבה שהיא, והשארת המשתתפים לבדם. המטרה של החוקרים היא להאזין לשיחה ולהקליט אותה, ולכן יש להיות ערוכים לכך ולשלוט במעשים ובאמירות.

אל תיבהלו מאיומים או מהבטחות

חוקרים יאיימו על הנחקר, ומנגד יבטיחו לו הבטחות כדי שיודה בביצוע הפשע. אין להאמין להבטחות החוקרים, ואין להיבהל מאיומים. יש לדרוש לראות עו"ד באופן מיידי! על חשוד להימנע מלשוחח עם עצורים אחרים, שכן במקרים מסוימים אלו שתולים, השיחה מוקלטת ומטרתה להוציא מידע.

משך המעצר הראשון הוא 24 שעות. על המשטרה ליידע אדם קרוב לחשוד על המעצר ולהודיע לעורך הדין המבוקש. לאחר מכן ייערך דיון להארכת מעצר בביהמ"ש. זהו זמן קריטי שהתוצאות שלו ישפיעו על ההליך כולו. כדי לפעול ביעילות בהגנה ובמאבק לשחרור החשוד, יש צורך בשירותיו של עו"ד מקצועי שימליץ על הטקטיקה הטובה ביותר באותו מקרה.

 

יעקב שקלאר - עורך דין פלילי , בעל משרד עו"ד עצמאי משנת 1995, מומחה למשפט הפלילי, ומייצג בתיקים החמורים והקשים בתחום.

לעו"דיעקב שקלאר ניסיון של מאות הופעות וערעורים בבית המשפט העליון. תקדימיםמשפטיים רבים נקבעו בתיקים בהם הופיע עו"ד יעקב שקלאר כסנגור, ומשמשים חומרלימוד חובה בבתי הספר למשפטים.

צרו קשר עם עורך דין יעקב שקלאר:

טל': 03-6091873, 03-6091764

פקס: 03-6912618

נייד: 052-2575298

אבן גבירול 57, תל אביב

דוא"ל: [email protected]


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעקב שקלאר

יעקב שקלאר, עורך דין פלילי,

בעל משרד עו"ד עצמאי משנת 1995

עו"ד פלילי יעקב שקלאר למד כלכלה באוניברסיטת ת"א ומשפטים בבית הספר למשפטים במכללה למינהל.

עו"ד יעקב שקלאר מומחה למשפט הפלילי, ומייצג בתיקים החמורים והקשים בתחום.

לעו"ד שקלאר ניסיון של מאות הופעות וערעורים בבית המשפט העליון. תקדימים משפטיים רבים נקבעו בתיקים בהם הופיע עו"ד שקלאר כסנגור, ומשמשים חומר לימוד חובה בבתי הספר למשפטים.

www.shklyar-law.co.il



 


מאמרים נוספים מאת יעקב שקלאר
 
יעקב שקלאר
יעקב שקלאר, עורך דין פלילי, בעל משרד עו"ד עצמאי משנת 1995 עו"ד פלילי יעקב שקלאר למד כלכלה באוניברסיטת ת"א ומשפטים בבית הספר למשפטים במכללה למינהל. עו"ד יעקב שקלאר מומחה למשפט הפלילי, ומייצג בתיקים החמורים והקשים בתחום. לעו"ד שקלאר ניסיון של מאות הופעות וערעורים בבית המשפט העליון. תקדימים משפטיים רבים נקבעו בתיקים בהם הופיע עו"ד שקלאר כסנגור, ומשמשים חומר לימוד חובה בבתי הספר למשפטים. www.shklyar-law.co.il

איך להתנהג בחקירה בזמן מעצר? - עורך דין יעקב שקלאר
מעצר לצורכי חקירה הנו טראומה גדולה וקשה, הן נפשית ופסיכולוגית, לכל נחקר. המשטרה משתמשת במעצר ככלי להוצאת הוודאות מהאדם הנחקר ובתור מכשיר בעל עוצמה רבה. נחקרים עצורים מתנהגים באופן מנוגד לאינטרסים שלהם כחשודים ועלולים לפגוע בעצמם בצורה שכמעט בלתי אפשרי לתקן, זאת משום שלדברים הראשוניים שלהם משקל רב בשלב המשפט. זו הסיבה שכל אדם צריך לדעת מה הזכויות שלו בזמן מעצר, ואיך הוא לא יפגע בעניינו, בכך שיידע איך להתנהג בחקירה בזמן מעצר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI