דף הבית חוק ומשפט תעבורה נהיגה בפסילה במקרה של נהג חדש
נהיגה בפסילה במקרה של נהג חדש
גל אביהוד 17/04/14 |  צפיות: 12472

נהג חדש

נהג עונה על הגדרה זו, על פי החוק, בתקופה של השנתיים הראשונות לנהיגתו. החוק רואה בסטטוס זה מעין תקופת ניסיון, בה חלות על הנהג הגבלות שונות, כמו ליווי של נהג וותיק, והעונשים בגין עבירות תעבורה הינם מחמירים.

הפרת המגבלות לנהג כזה משמעותה פסילה של רשיון הנהיגה למשך שלושה חודשים לפחות. בהתאם לעבירה, יכול קצין משטרה לשלול מנהלית את הרישיון אף לפני משפט, ובמקרים מסוימים - להשבית את הרכב.

לאחר התקופה בה הנהג מוגדר 'נהג חדש', יחדש רישיונו ללא הגבלה זו. עם זאת, היה ובמהלך התקופה, נפסל רישיונו לפרק זמן העולה על 90 יום, או עבר הנהג אחת מהעברות החמורות המוגדרות בחוק לצורך עניין זה, הנהג יצטרך לעמוד בבדיקות ובבחינות על פי תנאי משרד הרישוי בטרם יחודש רישיונו, והוא יהיה נתון במגבלת 'נהג חדש' שנתיים נוספות.



נהיגה בפסילה - משמעויות

החוק מבחין בין מספר עבירות של נהיגה ללא רשיון תקף. סעיף 67 לפקודת התעבורה עוסק בחמורה מבין עבירות אלה - זו של הנהיגה בפסילה. העונש המרבי בגינה של עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר בפועל, שלילת הרישיון למשך שנתיים, בנוסף לתקופת הפסילה הראשונה שנקבעה לנהג, וקנס כספי של עד מאה אלף שקלים. בית המשפט נוטה אף הוא להחמיר במקרים מעין אלה, ומשית עונשים בהתאם, על שום התפיסה כי עבירה זו הינה הפגנה של זלזול בחוק וברשויות המדינה.

חשוב לזכור כי למעט העבירה לכשעצמה, פוליסת הביטוח של הנוהגים בפסילה אינה תקפה, כך שמתקיימת כאן עבירה נוספת. זאת מעבר לחומרת המשמעות במקרה של תאונה עם נפגעים, ובוודאי במקרה של תאונה קטלנית.


נהג חדש הנוהג בפסילה

נהיגה ללא רישיון נהיגה בר תוקף בעת שנחשב אדם נהג חדש, היא אחת מהעבירות הגוררות אי חידוש של הרישיון, והטלת הסנקציות הנלוות, כולל, כאמור, המשך מגבלת הנהג החדש לשנתיים נוספות. סביר בהחלט להניח שבית המשפט יראה בחומרה רבה את הסיטואציה בה נוהג אדם בעת שלילת רישיונו, עוד בטרם השלים את תקופת היותו נהג חדש.

המשמעות היישומית העיקרית של הדברים לגבי נהג חדש, היא בעת קבלת קנס מסוג ברירת משפט. תשלום הקנס מהווה למעשה הודאה בביצוע העבירה. לפיכך, במקרה של קנס כזה בגין כל אחת מהעבירות המונעות חידוש הרישיון, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני תעבורה, על מנת לבדוק את האפשרויות ולנסות להפחית את הנזק.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גל אביהוד

עו"ד גל אביהוד - מתמחה בדיני תעבורה ובנזיקין. שימשה בעבר תובעת תעבורה במשטרה. כיום היא הבעלים של משרד עורכי הדין גל אביהוד ושות', מהמובילים בדרום ובשפלה באחוזי ההצלחה בתיקי תעבורה.

טל 08-8660722
נייד 050-3522055
פקס 08-8660733
דוא"ל: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת גל אביהוד
 
נהיגה בפסילה במקרה של נהג חדש
17/04/14 | תעבורה
המאמר נוגע באופן כללי במושג 'נהג חדש' ובמשמעויות החוקיות של סטטוס זה; בנהיגה בפסילה ובמשמעויות; וכן בהיבטי הנהיגה ללא רישיון בתוקף, אשר נוגעים ספציפית לעניין נהג חדש.

סירוב לעבור בדיקה של נהיגה בשכרות - משמעויות חוקיות
21/03/14 | תעבורה
המאמר מציג את גישת המחוקק בנוגע לסירוב לעבור בדיקת שכרות. הוא מתייחס לשאלה העקרונית האם מותר לנהג לסרב לבדיקת נשיפה או לבדיקת דם, האם סירוב כזה עשוי להוות ראיה מחזקת לטענה שהוא נהג בשכרות, והאם אי שיתוף פעולה בבדיקה תיחשב כסירוב? עוד מתלבט הכתוב אם החוק הינו ראוי וחוקתי על פי פרמטרים מקובלים במשפט העברי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI