דף הבית רפואה ובריאות הפרעות קשב וריכוז הפרעות קשב וריכוז-רפואה משלימה
הפרעות קשב וריכוז-רפואה משלימה
שלומית סמילנסקי 20/05/08 |  צפיות: 4383

הרפואה המשלימה בשירות הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות/שלומית סמילנסקי

 

הפרעת קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות הפכו בשנים האחרונות, לנושאי שיחה, כדבר שבשגרה, בכל שכבות החברה, הגילאים ורמות האינטליגנציה, במיוחד אצל ילדים והורים לילדים.

מסתבר כי אם היו מבצעים אבחון מקצועי לכל הילדים, היו מגלים כי כמעט לכל ילד יש איזו שהיא הפרעת קשב וריכוז. מה שבעבר נתפס על ידי החברה, מערכת החינוך והמשפחה כחלק מהפוטנציאל, האופי והאינטליגנציה הבסיסיים של הילד, יכול להיות מאובחן, כיום, כהפרעת קשב וריכוז.

ברפואה מקובל להבחין בין הפרעות קשב (ADD) ובין הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD ). מאחר וקיימים מאפיינים דומים וקשר קרוב בין שתי ההפרעות יש הגורסים כי ADD הינו מקרה פרטי של ADHD. במאמר זה אתייחס אל שתי ההפרעות יחדיו למעט במקרים בהם אבדיל במפורש.

עדיין לא עמדו על מכלול הסיבות הגורמות להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, אולם התוצאה הנצפית היא שינוי נוירולוגי (עצבי) מובהק, שאותו ניתן לראות בתחום המטבוליזם של חומרים שונים באזורים שונים של המוח. במיוחד מדובר על חומרים כגון דופמין ואדרנלין במספר אזורים במוח ובמיוחד באונה המצחית, הקדמית, שהיא האונה האחראית, בין היתר, על ויסות. התוצאה היא בעיה בוויסות של מרכיבים שונים: תנועה, תגובה והכרה. כמו כן ניתן להבחין בהבדלים פיסיים בין מוחו של אדם בעל הפרעות קשב וריכוז למוח אדם רגיל. לדוג', צדו הימני של המוח, אצל אנשים הסובלים מאותן הפרעות, קטן בממוצע ב-5.2% מזה של אנשים אשר לא אובחנו כלוקים בהפרעה.

הבעיות הנוירולוגיות הללו גורמות אצל ילדים הלוקים בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות ליכולת ריכוז נמוכה, דימוי עצמי נמוך, קושי במילוי משימות, קושי בהתארגנות, קושי בקריאה וכתיבה אשר יוצרים פחד ממבחנים ותפקוד לקוי, חוסר תשומת לב לפרטים חשובים, בעיות בעיבוד מידע המתקבל במוח, קושי בביטוי הידע, קושי להיות מרוכז לאורך זמן, תנועתיות יתר וחוסר שקט.

מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז שרויים בתחושה מתמשכת של חוסר יכולת לממש את הפוטנציאל שלהם. הפער בין יכולת החשיבה והביטוי לבין הקושי בהבעת רעיונות ומחשבות בכתב יוצרים אצל אותו אדם חוסר אונים, תסכול מתמשך ותחושת ערך עצמי פחותה הפוגעת במוטיבציה שלו וביכולתו להצליח ולהתקדם בעבודה או לימודים.

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה המתחילה כבר בילדות, ויש האומרים שהיא מתחילה להתפתח כבר אצל העובר לפני הלידה. 50%-70% מבני ה 6-12 שההפרעה אובחנה אצלם יאובחנו כך גם בגיל ההתבגרות ו-30% גם בתום תקופת ההתבגרות. האחוז היורד אין פירושו שההפרעה נעלמה, אלא סביר יותר להניח שהאנשים אצלם אובחנה ההפרעה טופלו, או פיתחו דרכי התמודדות עם ההפרעה כך שהתסמינים שלה הפכו למורגשים פחות. עד לפני עשור הפרעת קשב וריכוז נחשבה לבעיה של ילדים בלבד. בשנים האחרונות גדלה המודעות לקיום ההפרעה גם אצל מבוגרים.

חשוב לציין כי אנשים עם ADHD אינם סובלים רק מקשיים בעקבות קיום ההפרעה אצלם, אלא גם נהנים מנקודות חוזק לעומת אנשים שההפרעה לא קיימת אצלם. נקודת חוזק אחת כזו היא יצירתיות גבוהה. השערה מקובלת היא שאדם בעל  ADHD המוצף במידע שזורם אליו מכל עבר, מסדר את המידע הזה בזיכרון בצורה אחרת והרבה פעמים יופיעו אצלו מחשבות ספונטניות, שאינן שכיחות, המאירות את הבעיה באור שונה. כך גם חוש הומור-היכולת לראות דברים מוכרים באור חדש בלתי צפוי. האימפולסיביות שלהם יכולה, במקרים מסוימים, לדחוף אותם ליוזמות חדשות, יצירת קשרים עם אנשים לא מוכרים, התחלת למידה של נושאים לא מוכרים וגילוי חוויות חדשות. הנכונות לנטילת סיכונים והיצירתיות הופכת בעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביים רבים ליזמים, אנשי עסקים ואמנים מוצלחים.

הטיפול הקונבנציונלי

הטיפול הקונבנציונאלי המקובל הוא בדרך כלל הריטלין, אשר הדעות לגביו חלוקות מזה זמן רב.

זוהי תרופה ממשפחת האמפטמינים שמנגנון הפעולה שלה עדיין לא ברור לגמרי. היא מעוררת, ממריצה ומאפשרת בכך חידוד ריכוז וקשב ויכולת להתמקד בדברים. השפעתה היא גם מרגיעה ומאפשרת שליטה גדולה יותר בכך שהיא מעלה משמעותית את רמות הדופמין במוח. משך השפעת התרופה היא ארבע שעות.

לריטלין תופעות לוואי כגון אדישות, כאבי ראש, חוסר תאבון מוחלט, הפרעות שינה, כאבי בטן וסחרחורות.

 

יצויין כי הריטלין הינה תרופה המתערבת במנגנונים כימיים במוח ובטווח הרחוק יכולה לגרום לנזק רב. עדיין מרשמים לריטלין ניתנים על ידי רופאים בתדירות הולכת וגוברת ובאופן בלתי נתפס.  

 

ADHA ו- ADD בראי הוליסטי-

בעידן המודרני המוח האנושי מוצף מדי רגע במספר עצום של גירויים (ריח, צבע, צורה, אינפורמציה וכיוצ"ב). גם לאנשים אשר אינם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, קשה לעיתים, להתמודד עם מבול הגירויים הללו, לא כל שכן לאדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז. זוהי סביבה בה אף אנו המבוגרים נסוגים לחוסר יכולת של ריכוז והקשבה לעצמנו ולזולתנו, סביבה אליה גדלים ילדינו.

בעת שילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז נחשפים למצבים בהם יש עודף עצום של גירויים עבורם (טיול בקניון, חנות צעצועים, מקום עם מספר רב של אנשים וכיוצ"ב) הם נאלצים לסגל דרכים חלופיות להתמודדות עם עומס הגירויים. רבים מן הילדים הללו יכנסו למעין "בועה" משל עצמם, יסתגרו בתוכם ו"יצופו" כי הם לא מסוגלים לקלוט עוד גירויים נוספים. אחרים יתמודדו בדרך של בכי היסטרי, עצבנות, כעס רב אותו הם ישחררו בדרכים שונות ובדרך כלל בדרכים שאינן נעימות לסביבה.

הפער בין המוח החושב (הראש), החלק הרוחני בגופנו, אשר מוצף מדי רגע באינסוף גירויים (אותם הוא אמור לקלוט, לעבד, לזכור ולהפנים), לבין המוח המבצע (חוט השדרה ועמוד השדרה), החלק הגשמי, הגוף הפיסי, אשר אמור לבצע, להוציא אל הפועל. פער זה, הוא על פי הגישה ההוליסטית, גורם התסכול והקושי אצל ילדים/מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. כל המידע המתנקז מן המוח אל צוואר בקבוק- הוא הצוואר שלנו, אמור להיות מועבר לביצוע על ידי הגוף הפיסי.

באופן כללי ניתן יהיה לדבר על עודף אנרגיה באזור החלק העליון של הגוף, החלק הרוחני ובעיקר הראש. מאידך, חוסר אנרגיה בחלק התחתון של הגוף, החלק הגשמי. בדרך כלל יהיו שרירי הצוואר מתוחים ותפוסים מאד ובהרבה מקרים גם יציבה לא נכונה של כל איזור בית החזה. במצב זה, נוצר מעין "פקק" אנרגטי ופיסי באזור הצוואר, פקק אותו אנו רוצים לשחרר.

ילדים רבים כיום, יושבים זמן רב יותר מול הטלוויזיה, מול המחשב ופחות מדי מפעילים את הגוף, באופן אשר רק מחזק ומגביר את הפער הנ"ל.

במיוחד ילדים הסובלים מהיפראקטיביות צריכים להוציא החוצה את כל האנרגיה הכלואה בתוכם וחשוב שהמשפחה תעודד ותאפשר לילד כזה לעשות פעילות גופנית רבה ככל האפשר במקומות פתוחים המאפשרים זאת, מבלי שהילד והמשפחה ירגישו בחוסר נעימות כלשהי (כך לדוגמא, ללכת עמו לפארק לרוץ, לקפוץ או לרקוד עמו).

הרפקלסולוגיה בשירות הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות-

הרפלקסולוגיה הינה שיטת טיפול עתיקת יומין המתבססת על ההנחה כי כל אברי ומערכות גופנו משתקפים במדויק בכפות הרגליים.

כאשר נאבחן כף רגל של אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ניתן יהיה להבחין, בדרך כלל, בדחיסות בחוליות הצוואר, נוקשות שרירי הצוואר וכל אזור הגרון ובעודף אנרגיה תקוע (צבע אדום חזק) בכל אזור הבוהן הגדולה, המייצגת את הראש- מוח וצוואר. האזור התחתון של כף הרגל המשקף את החלק התחתון של הגוף יהא בדרך כלל חוור ויסבול מחוסר אנרגיה עצום.

הרגליים המהלכות על הקרקע הן אלה המחברות אותנו אל ממד האדמה, החלק הגשמי, החלק התחתון של הגוף, המבטא יציבות ובטחון קיומי. בטיפול הרפלקסולוגי ידי המטפל, המטפלות ברגלי המטופל, מקנות לו את החיבור אל ממד השורש ואל הביטחון הקיומי לו הוא זקוק. חוסר שקט והתרוצצות גופנית ומחשבתית עשויים להירגע כאשר מטפלים בכפות הרגליים של האדם ההיפראקטיבי - אימפולסיבי. תחושת הביטחון שמישהו מחזיק אותך בכפות רגליך היא בעלת ערך רב.

עיסוי אזור הצוואר בכף הרגל, שחרור המתח בין החוליות הצוואריות באיזור ההשתקפות שלהן בכף הרגל ומשיכה של אנרגיה מלמעלה (אזור עודף האנרגיה), אל החלק התחתון של הגוף (אזור החוסר באנרגיה) יעזור לצמצום הפער שהוזכר מעלה בצורה משמעותית, ויגביר את יכולת הריכוז והקשב.

אמנם נהוג לאפיין את הפרעת הקשב וההיפראקטיביות בחוסר קשב, אך כאשר בעלי הפרעת קשב, עוסקים בדבר בו יש להם עניין רב, הגירויים החיצוניים כאילו נעלמים, והם יכולים להגיע בקלות לרמת ריכוז גבוהה במיוחד ולהתמקד בצורה יוצאת דופן בדבר בו הם עוסקים למשך זמן רב. כך במהלך טיפול רפלקסולוגי, אשר באופן כמעט מיידי גורם לרגיעה של מערכת העצבים, לנינוחות ושקט רב, ההשתקעות המוחלטת לטיפול תביא לאדם זה לתחושת סיפוק גדולה.

פרחי באך בשירות הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות-

בערכת פרחי הבאך, המונה 38 תמציות צמחים, נמצאות מספר תמציות אשר מסייעות לאזן תופעות הנלוות להפרעות הקשב והריכוז וההיפראקטיביות.

במהלך השנים בהן אני מטפלת ברפואה משלימה תמיד נעזרתי בתמצית פרחי באך, במקביל לטיפול הרפלקסולוגי, כשטיפלתי בילדים אשר סבלו מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות.

כך למשל, תמצית ה- LARCH, מאזנת מצבים של חוסר בטחון עצמי, אשר נפוצים מאד בקרב ילדים אלו, עקב הקשיים בהם הם נתקלים בבית הספר. תמצית ה- IMPATIENS, מאזנת את חוסר השקט העצבנות והדריכות. תמצית ה- CLEMATIS, עוזרת לאזן את תחושת הריחוף, הקושי להתרכז ולהיות נוכח, נותנת תחושת קרקוע ושייכות. תמצית ה- CENTAURY, ניתנת לילדים ה"מרצים", אלו המרגישים כל הזמן צורך להיות בסדר עם כולם, למרות הקושי האובייקטיבי עמו הם מתמודדים. תמצית זו מאזנת את הצורך התמידי בריצוי ועוזרת לילדים אלו ל"פתח" עמוד שדרה משל עצמם מבלי להיות תלויים בריצוי האחרים. תמצית ה- MIMULUS, עוזרת להפחית את מפלס הפחד והחרדה ממבחנים, לדוגמא, עמו מתמודדים ילדים אלו.

אלו חלק מן התמציות, אותן נוכל לרתום לטובת הטיפול בהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות.

עוד יצוין כי, בדרך כלל, באם מדובר בילד, תינתן גם להורה תמצית פרחי באך, שכן הורה לילד היפראקטיבי, לדוגמא, צריך לגייס הרבה סבלנות, אהבה, וכח, להתמודדות עם התהליך הטיפולי.

 

מקרה לדוגמא-

ילדה בת 11 אשר אובחנה על ידי מערכת החינוך כסובלת מהפרעות קשב (ללא היפראקטיביות), הגיעה לקליניקה שלי עם אמה. הילדה התלוננה על בעיות להתרכז בבית הספר, הרגשה של ריחוף, חוסר בטחון עצמי עקב קושי להצליח בלימודים, רמת לחץ קבועה בכל מה שקשור ללמידה והתקפי פאניקה בכל פעם שמשהו מפתיע אותה והיא לא היתה מוכנה אליו קודם (כגון יציאה פתאומית מהבית).

באבחון שנערך על ידי בכף הרגל, טרם תחילת הטיפול הרפלקסולוגי, מצאתי כי שרירי הצוואר תפוסים מאד, חוליות הצוואר דחוסות, בית החזה כפוף עקב יציבה לא נכונה, נשימה שטחית ביותר, עודף אנרגיה כלוא באזור הראש.

במקביל לטיפול הרפלקסולוגי, הסבתי את תשומת לבה של הילדה ליציבה הכפופה שלה והראיתי לה כיצד להזדקף חזרה כך שבית החזה שלה יהא פתוח במלוא הפוטנציאל שלו, לימדתי אותה כיצד לנשום באופן מלא יותר והדגמתי לה תרגילים אותם תוכל לבצע על מנת לשחרר את שרירי הצוואר ולשמור על גמישותם.

בנוסף התאמתי והכנתי לה תמצית פרחי באך.

כבר לאחר מספר שבועות, בפגישתנו הבאה, דווחה הילדה על שיפור ניכר ביכולת הריכוז שלה, היא ציינה כי היא חשה פחות "מרחפת", פחות שוכחת דברים. היא בתשומת לב מלאה לאזור הכתפיים והצוואר וכבר ניכר שינוי רב ביציבה שלה. עוד ציינה בפניי הילדה כי בעת שהיתה בפעילות כיתתית ארע מצב בו, בדרך כלל בעבר, היא הייתה מגיבה בפניקה, והפעם, היא נשארה רגועה לחלוטין והיתה מופתעת בעצמה מתגובתה.

השפעת הטיפול המשולב (רפלקסולוגיה ופרחי באך) על הילדה היה עצום. ההתמסרות והרצינות שהפגינה הילדה כלפי הטיפול, התרגילים שניתנו לה, נטילת התמצית וכיוצ"ב היוו מדד ישיר להצלחת הטיפול ולהשפעתו החיובית.

מה תוכלו לעשות בעצמכם לילדכם ו/או לבן/ת זוגכם הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות -

א.      מגע ועיסוי בכפות הרגליים- יש לעסות את שתי כפות הרגליים, מספר פעמים, באיטיות ובמגע מלא ולא מרפרף. העיסוי מרגיע את מערכת העצבים, מושך אנרגיה מהראש למטה, ירכך את ה"פקק" שנוצא באזור הצוואר.

ב.      לחצו ועסו את כל הפרק התחתון של הבוהן בשתי כפות הרגליים, זהו האזור המייצג את הצוואר.

ג.        עסו את כל שטח הבוהן בשתי כפות הרגליים, זהו האזור המייצג את המוח, הראש.

ד.      החזיקו למספר דקות את העקבים של כפות הרגליים בשתי כפות הידיים שלכם.

כמובן שההמלצות הנ"ל הנן בנוסף לכל טיפול קונבנציונאלי ו/או אלטרנטיבי מקצועי והן כשלעצמן אינן מספיקות על מנת לטפל בהפרעות קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות.

בהצלחה.

הכותבת הינה רפלקסולוגית בכירה, חברה באיגוד הרפלקסולוגים הישראלי ומטפלת מוסמכת בפרחי באך ורייקי. www.alternativli.co.il/shlomit


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שלומית סמילנסקי


 


מאמרים נוספים מאת שלומית סמילנסקי
 
אסטמה אלרגיות חום ואהבה
כיצד תוכל לסייע לילדך הסובל מאסטמה ו/או אלרגיה

הפרעות קשב וריכוז-רפואה משלימה
רפלקסולוגיה ופרחי באך בשירות הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI