דף הבית רפואה ובריאות רפואה משלימה אסטמה אלרגיות חום ואהבה
אסטמה אלרגיות חום ואהבה
שלומית סמילנסקי 20/05/08 |  צפיות: 3039

 אסטמה, אלרגיות, חום ואהבה- כיצד תוכל לסייע לילדך הסובל ממחלת האסטמה בעזרת הרפלקסולוגיה./שלומית סמילנסקי

 

בעשור האחרון אנו עדים לעלייה משמעותית (50%) במספר החולים במחלת האסטמה.

אנו נתקלים במספר רב של ילדים שכבר בגיל ינקות או במהלך שנות חייהם הראשונות חולים במחלה.

במאמר זה, תוך הצגת מחלת האסטמה באור הוליסטי, יפורטו מספר רב של דרכים בהם תוכלו, אתם ההורים, לסייע לריפוי ילדכם הסובל ממחלת האסטמה, הן בדרך של פעילות מונעת והן בעת התקף האסטמה.

חשיבות הטיפול הרפלקסולוגי, מקבלת בעת זו משנה תוקף לאור העובדה כי אנו נמצאים כעת בתקופה של חילופי העונות, תקופה המגבירה את הרגישות של הסובלים ממחלת האסטמה ו/או מאלרגיות שונות.

 

מחלת האסטמה, הנקראת גם "גנחת הסמפונות" או "ברונכיטיס ספסטית" הינה מצב של רגישות יתר של הסמפונות לגירויים שונים. רגישות היתר של הסמפונות מתבטאת בשלושה תהליכים:

א.      כיווץ השריר בדופן הסמפונות. כיווץ השריר גורם להקטנת קוטר הסמפונות, היינו פחות נפח אוויר.

ב.      הפרשת ריר מוגברת לתוך חלל הסמפונות, דבר המקשה על הנשימה.

ג.        בצקת של דופן הסמפונות המתמלאת בנוזלים ונעשית עבה יותר, תהליך הגורם לקושי בהכנסת אוויר אך בעיקר בהוצאת אוויר.

 

הגורמים להתקף אסטמה הינם:

 

א.      כ- 35% ממקרי האסטמה נגרמים בגלל אלרגיה לחומרים שונים הנקראים אלרגנים. שאיפת האלרגנים גורמת למערכת החיסון להפריש חומר הנקרא היסטמין. זהו החומר הגורם לתגובת רגישות היתר. אלרגנים נפוצים הינם קרדית האבק, אבקות צמחים, פטריות עובש וכיוצ"ב.

ב.      מתח נפשי, חרדה- גורמים לגוף להפריש חומרים שבדר"כ מופרשים כשיש אלרגן הגורם להתקף.חומרים אלה גורמים לחולשה, עייפות ושחיקת המערכת החיסונית של הגוף. קיים קשר ישיר הדוק בין מצבו הנפשי של החולה לבין תדירות הופעת התקפי אסטמה.

ג.        מאמץ גופני-בעיקר בגלל חשיפה לאוויר קר ויבש תוך כדי המאמץ.

ד.      זיהומים בדרכי הנשימה-בעקבות פלישת וירוס או חיידק לסמפונות. זהו מנגנון חשוב בעיקר באסטמה של ילדים.

ה.      תרופות כגון אספירין, נורופן ועוד.

ו.        אבק תעשייתי וזיהום אוויר.

 

מחלת האסטמה מופיעה בהתקפים אשר תדירותם וחומרתם משתנה מחולה לחולה. התופעה הקלינית העיקרית במהלך התקף היא קוצר נשימה, תחושה של מחסור באוויר וקושי בנשימה. הקושי העיקרי הוא בהוצאת אוויר, דבר הגורם להתנפחות הריאות בגלל כליאת אוויר בתוכן. כן ניתן לשמוע אצל חולים רבים מעין "צפצוף" המלווה את הנשימה ושיעול.

הטיפול הקונבנציונאלי הוא על ידי משאפים עם תרופות כגון ונטולין, חומר המרחיב את שרירי הנשימה על ידי הרפיית שרירי הסמפונות וכן תרופות שתפקידן להפחית את תופעות הדלקת בדרכי הנשימה, להקטין בצקת והפרשות.

 

כאשר נרצה לרתום את הרפלקסולוגיה לטיפול ועזרה לחולי אסטמה נתבונן ראשית על מחלת האסטמה דרך עיני הרפלקסולוגיה ההוליסטית(גוף-נפש) ונחלק את השפעות המחלה לשלושה רבדים/היבטים-

 

רפלקסולוגיה הינה תורת כף הרגל המבוססת על השתקפות מדויקת של כלל מערכות הגוף שלנו בכף הרגל. על ידי לחיצה, עיסוי וטכניקות נוספות בהן נטפל בכף הרגל ניתן להשפיע על מערכות ואיברים שונים בגופנו, כמו גם לעזור לריפוי הגוף, הרפיית הגוף, ניקויו, המרצת מחזור הדם, שמירה על בריאותו וטיפול מונע, בין היתר, על ידי שינוי היציבה ופתיחת בית החזה.

 

1.       ההיבט הפיסי- מחלת האסטמה בדרך כלל מלווה בחולשה של המערכת החיסונית ובעייפות כוללת של הגוף עקב המצב הדלקתי הממושך. שרירי בית החזה, כתפיים, שכמות ושרירים בין צלעיים מתוחים, נוקשים, כואבים דבר הגורם לסגירות בית החזה. האזור המייצג את בית החזה והריאות בכף הרגל הינו אזור הכריות המתחילות מסוף האצבעות ועד גשר כף הרגל.  בד"כ במהלך התקף אזור הכריות בכף הרגל יהיה תפוח, אדום, חם (עודף אנרגיה, דלקת). שלא בשעת התקף יכול המקום להיות שקוע, חוור (חוסר אנרגיה ועייפות של מערכת הנשימה). כן בד"כ העור באיזור הכריות יהיה קשה, יבש, הצטברות של גושי עור ולעיתים העור ישנה את צבעו לגוון צהוב/חום/אפור.

2.       ההיבט המנטלי/נפשי- כף הרגל מתחלקת לארבעה אלמנטים: אויר, אש, מים, אדמה. אזור הכריות, הוא איזור בית החזה, כאמור לעיל, הינו אלמנט האש בכף הרגל. זהו מרכז רגשי בו מצוי הלב. שטח בית החזה משול למרחב המחייה האישי שלנו ביקום, ל"בית" שלנו. לתפיסה שלנו את עצמנו כ"אהובים" או כ"לא אהובים", לאהבה העצמית שלנו ולמרחב שאנו נותנים לעצמנו בעולם, יש משמעות נרחבת. כאשר אנו מצמצמים את מרחב המחייה שלנו, כאשר יש לנו חסך באהבה, אנו לא חשים אהובים באופן מספיק, או במקרים הפוכים של "חנק מאהבה", הדבר יבוא לידי ביטוי, ברוב המקרים בסגירות בית החזה, שרירים נוקשים, צמצום נפח הריאות, דבר המגדיל את הסיכוי לסבול מאלרגיות, אסטמה, קוצר נשימה. בנוגע לאלרגיות נוסיף להתייחסות האמורה לעיל את ההבנה שמי שסובל מאלרגיות למעשה מגדיר אלמנטים וגורמים שונים בסביבת החוץ כאויבים (עצים, אבקנים, אבק), בדרך כלל מדובר באדם בעל רגישות יתר, המרגיש פחות בטחון קיומי, פחות מוגן, מרגיש יותר מותקף מול הסביבה. ברוב המוחלט של המקרים ניתן לזהות, בקלות, דרך כף הרגל, חולה אסטמה או מי שסובל מבעיות נשימה אחרות, על ידי ממצאים שונים שיופיעו באזור כריות כף הרגל.

3.       היבט הרוחני-בבית החזה מצויה צ'אקרת הלב. למעשה זהו מימד שקשה לתפוס אותו. קשה להמחיש אהבה. כמה אוהבים? איך אוהבים? מה זו אהבה? אהבה היא תחושה שלידה הגוף מתרחב, נושם טוב יותר, מפרש כעונג, אושר, בית החזה נפתח. במקרה ההפוך, התחושה היא של ניכור, כעס, תסכול, חוסר אהבה, חוסר בטחון, תחושות שבעטיין בית החזה מתכווץ, נסגר. צ'אקרת הלב קשורה לסביבתנו המשפחתית, למערכת היחסים שלנו עם הורינו, עם ילדינו או עם בן/בת זוג. משבר פרידה ונטישה הוא הסיבה הנפוצה ביותר לחסימה אנרגטית בצ'אקרת הלב.

 

פעמים רבות אנו נתקלים בילדים המפתחים מחלת אסטמה כבר בגיל מאד צעיר. במקרים רבים, קיימת חפיפה בין תחילת המחלה לבין חוויות רגשיות "קשות" עבור הילד, כגון גמילה מהנקה, חזרת האם לעבודה, מעבר למסגרת חינוכית חדשה וכיוצ"ב. בעידן שלנו, נאלצות אמהות רבות לשוב לעבודה כבר לאחר מספר מועט של חודשים מרגע הלידה וכן לעבוד שעות רבות. מצב זה גורם פעמים רבות לחסך רגשי ולמחסור בתחושת אהבה מבחינת הילד.

שנות חייו הראשונות של הילד הן שנים משמעותיות ביותר בעיצוב אישיותו של הילד, בתחושתו כ"אהוב", בביסוס תחושת הביטחון הקיומי והביטחון העצמי שרוכש הילד.

לכן, לפני כל המלצה אחרת, ההמלצה הבסיסית והראשונית היא להעניק לילד כמה שיותר אהבה, תשומת לב, חום ומגע.

 

בטרם אפרט ואסביר כיצד תוכלו, אתם ההורים, בעזרת הרפלקסולוגיה לסייע לילדכם הסובל ממחלת האסטמה, תוך שהנכם מרוויחים זמן איכות בעל ערך עצום עם ילדכם, מגע, חום והרבה אהבה, יצוין כי טיפול הרפלקסולוגיה מתאים לכל גיל החל מיומו הראשון של ילדכם בעולם, כאשר זמן הטיפול משתנה ועולה ככל שעולה הגיל. כך לדוגמא לתינוק בן יומו מספיק טיפול רפלקסולוגי של 2-3 דקות, לילד בן 3 5-10 דקות וכך הלאה. כמובן מאחר וכל ילד הוא שונה ואחר, יהיו ילדים שתהיה להם יותר סבלנות ויתמסרו יותר לטיפול ואחרים אשר יאבדו סבלנות כבר לאחר מספר דקות. היו קשובים לילד, העיקר שתעשו...

 

 

 

 

1.       השתדלו כי הטיפול ייעשה באווירה נינוחה, רגועה ונעימה. ניתן לשים מוסיקת רקע שקטה, להדליק מבער בחדר עם טיפה או שתיים של שמן אקליפטוס מהולות במים. ניתן להשתמש בשמן שקדים עם 2-3 טיפות לבנדר. (כמובן שניתן לעשות זאת גם עם כל שמן אחר המצוי בבית, אפילו שמן זית, או עם כל קרם אחר המתאים לילדים).

2.       עסו בעדינות את כל כף הרגל מכל צדדיה מספר פעמים.

3.       כעת, התמקדו בעיסוי שטח הכריות בכף הרגל, האזור שמסוף האצבעות ועד לגשר כף הרגל. אזור זה מייצג בכף הרגל את שטח בית החזה והריאות. ניתן לעסות את האזור לכל כוון. אם האזור תפוח ואדום, עסו אותו בתנועות איטיות. אם האזור חוור ונוקשה ניתן לעסות בתנועות מהירות וממריצות יותר.

4.       עסו את האזור המקביל בגב הרגל (הצד ההפוך לצד עליו אנו דורכים).

5.       עברו עם האצבע שלכם בין האצבעות ועסו את הקרום הדק שבין אצבע לאצבע. אזור זה מייצג בכף הרגל את מערכת החיסון.

6.       הניחו את שתי כפות הידיים שלכם על איזור הכריות בכפות הרגליים למשך דקה.

 

ניתן להתחיל/לסיים את הטיפול בעיסוי בית החזה בגוף עצמו, בתנועות משיכה החוצה, מהשקע של מפתח הלב כלפי הזרועות (כלפי חוץ).

 

            את הטיפול הנ"ל ניתן לעשות כל יום ובמקרים חריפים כמה פעמים ביום.

הטיפול הנ"ל יעזור לחיזוק המערכת החיסונית ולהרפיית שרירי בית החזה והשרירים הבין צלעיים. חשובים לא פחות הם תשומת הלב ומסר האהבה אותו תשדרו לילדכם.

 

כמובן שניתן להסתייע גם בטיפולי רפלקסולוגיה מקצועיים מקיפים, אשר יקלו מיידית וימנעו התקפים חוזרים בעתיד. אך מה שבטוח הוא שבמחלת האסטמה, לטיפול על ידכם, יש ערך מוסף עצום שאף טיפול מקצועי לא יוכל לספק. חום ואהבה...

 

 

 

הכותבת הינה רפלקסולוגית בכירה, חברה באיגוד הרפלקסולוגים הישראלי ומטפלת מוסמכת בפרחי באך ורייקי. www.alternativli.co.il/shlomit

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שלומית סמילנסקי


 


מאמרים נוספים מאת שלומית סמילנסקי
 
אסטמה אלרגיות חום ואהבה
כיצד תוכל לסייע לילדך הסובל מאסטמה ו/או אלרגיה

הפרעות קשב וריכוז-רפואה משלימה
רפלקסולוגיה ופרחי באך בשירות הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI