דף הבית תחבורה ורכב אופנועים מדריך לרכישת אופנוע / קטנוע חדשים
מדריך לרכישת אופנוע / קטנוע חדשים
שחר לוי 01/07/08 |  צפיות: 4833

אבל, מעצם היקף המכירות הקטן יחסית המאפיין את ענף הרכב הדו-גלגלי במדינתנו ומעצם כך שמדובר בכלי הרכב הקל וספורטיבי מכל רכב אחר ועל כל המשתמע מכך, אין לך ברירה אלא להתייחס לכמה נתונים מהותיים ביותר. נתונים אלו קריטיים ביותר והם ישפיעו על בטיחותך כמו גם על כמות המרשרשים שתישאר בכיסך, אם בכלל. ההיבטים שיוצגו מיד חייבים להשפיע אפוא על החלטתך כבר במהלך המחשבה על רכישת אופנוע חדש או משומש, אחרת ייתכן שתמצא עצמך תוהה ושואל "מדוע זה מגיע לי"? זכור כי אז כבר יהיה מאוחר מדי. מסיבה זו החלטנו להסב את תשומת לבך לכמה מההיבטים החשובים ביותר, ולנסות להעניק לך שני תקצירים, שיחכימו אותך, יפקחו את עינייך, יסייעו לך בדרכך החדשה, ואולי אף יצילו את חייך. 

ההיבטים שיוצגו מיד חייבים להשפיע אפוא על החלטתך כבר במהלך המחשבה על רכישת אופנוע חדש, אחרת ייתכן שתמצא עצמך תוהה ושואל "מדוע זה מגיע לי"? או "למה זה קורה לי"? תחילה הרשה לי להזכירך כי שנינו חיים באותה מדינה, ולכן - יש סיכוי גבוה שאם לא תתייחס להבהרות הבאות, תגלה כי בהמשך יהיה מאוחר מדי. מסיבה זו החלטתי להסב את תשומת לבך לכמה מההיבטים החשובים ביותר, ולנסות להעניק לך כמה טיפים שיפקחו את עינייך ויסייעו לך בדרכך החדשה והמבורכת.

בהצלחה!

הגדרות
1. כדאי מאוד שתגדיר מראש מהם הצרכים, המטרות והשימושים המהותיים שתעשה באופנוע החדיש שלך, והשתדל מאוד לא לרכוש אופנוע שלא מתאים לך מבחינת מימדי גופך ו/או ניסיון הרכיבה שלך.
2. ספק אם תמצא את כל התכונות המועדפות או מתבקשות על ידיך באופנוע אחד, מעצם כך שאנו חיים בעולם של פשרות.
3. סחירות ושמירת ערך - השוואת עלות האופנוע החדש לזהה לו, משנת הייצור הקודמת, כמו גם בדיקת ירידת ערכו לאורך החודשים ו/או השנים האחרונים על-פי המחירונים, תבהיר לך מהי המגמה לגבי ירידת הערך של הדגמים שמעניינים אותך.
4. אמינות, זמינות חלקי חילוף ו"שאר ירקות" חייבים להילקח בשיקוליך בעת ההחלטה והמעניין הוא שדווקא הם עלולים להתגלות כגורמים המהותיים ביותר! נכון להיום, נראה שמעטים מהרוכבים חושבים עליהם מבעוד מועד, ומגלים בדיעבד שהם עשו טעות, לעיתים כזו שעלתה להם בהמון כ-ס-ף, יזע ודמעות. בלשון המעטה!
5. אם ברצונך ללמוד אודות הנוחות המאפיינת את המכונה שבאופנוע, על התנהגותה הדינאמית, ביצועיה והאבזור שהיא מציעה, תוכל לעשות זאת באמצעות קריאת מבחני דרך שנכתבים ע"י מגזינים מודפסים או אלו ברשת המקוונת.

עלויות והוצאות
הגדר לעצמך את התקציב המתאים לאופנוע ו/או לקטנוע וזכור כי עלות ה"עסקה" אינה מסתכמת אך ורק בתשלום עבור המכונה עצמה, כפי שיש לא פעם נטייה לחשוב (במיוחד במקרה של רוכבים חדשים). מומלץ לכלול בשיקוליך עלויות נוספות כגון:
1.  ציוד מיגון עבורך, הרוכב ולמכונה, כמובן.
2. ביטוח חובה, ג' ומקיף - בעת רכישת מכונה חדשה יש העדפה בקרב הרוכבים לבטח את המכונה בכל הביטוחים האפשריים וחשוב לזכור שעלות ביטוח מקיף, נקבעת עפ"י ערך המכונה ונעה בין 6% ל- 12.5% מערך המכונה.
3. עלות המכונה הדו-גלגלית נקבעת על ידי יבואני הרכב הדו"ג ואמורה להיות זהה לעלות שמפרסמים שני המחירונים לרכבי דו"ג במדינתנו: לוי יצחק ומוטומדריך. עליך לשים לב שלרוב מתייחסים המחירים לרכישה במזומן, ואינם כוללים את הוצאות הרישוי שמשתנות בהתאם לעלות וסוג הדו"ג.
4. רכב בכלל ואופנוע או קטנוע בפרט הנם מוצרים מתבלים, ועל כן חשוב שתדע ותפנים שמעטים הם המקרים, אם בכלל, בהם תוכל להחזיר את האופנוע שרכשת לבית היבואן ולקבל בחזרה את כספך לאחר שנעשה בו שימוש. על כן, אם חלילה תגלה תקלה מכאנית או אלקטרונית ביקיר לבך החדש, אל תצפה שיבטלו לך את העסקה. לא ביום למחרת, וודאי שלא לאחר חודשיים או יותר. כלי הרכב שאספת מבית היבואן - שלך!
5. עליך לקחת בשיקוליך גם את הוצאות הדלק, הצמיגים, טיפולי התחזוקה המונעת והבלאי, ואלו מסתכמים בכמה אלפי שקלים לשנה! תוצאות הסקרים שערכנו בעבר ואלו המפורסמות באתר הבית שלנו, מדברות בעד עצמן. אתה בהחלט מוזמן לבקר באתר הבית שלנו ולבחון את התוצאות בעצמך, בכדי שלא יספרו לך סיפורי מעשיות...

אישי, פרטי ונסיעת מבחן
אחת מההתלבטויות המהותיות שעומדות בפני הרוכבים היא "האם לרכוש את האופנוע או הקטנוע באולם התצוגה של היבואן או שמא באחת מהסוכנויות הפרטיות שמייצגות אותו? ובכן, תחילה כדאי להבהיר כי בשני המקרים האופנועים מגיעים מאותו המקור - מבית היבואן, כך שהעלות שתידרש לשלם על אותו האופנוע אמורה להיות זהה! באולם התצוגה הראשי תוכל ליהנות, במרביתם המכריע של המקרים, מהיצע פיזי רחב יותר של אופנועים שונים, מה שמשליך מבחינתך על הנוחות בהקשר של רכיבת המבחן; יש סיכוי גבוה שבבית היבואן תינתן לך האפשרות לקחת לסיבוב היכרות את אופנוע המבחן שהנך חושק בו. המלצתי האישית היא לא להעז לוותר על נסיעת המבחן, היות וזו תאפשר לך לבחון את האופנוע או הקטנוע הבא שלך מקרוב ובאופן האישי ביותר. זו ההזדמנות שלך להיווכח אם הוא הולם את מידות גופך, והאם אתה חש נוח על גביו, האם הוא עונה על דרישות הביצועים שאתה מצפה ממנו, האם הפלסטיקה ו/או המנוע מקרקשים ומרעישים בהתאמה וכדומה.

חשוב מאוד לדעת!
ייתכן, אם כי לא מחייב, שדווקא בסוכנויות המשנה של היבואנים, תזכה ליחס חם ואישי יותר, ולרוב תמצא באותו המתחם גם מוסך המורשה ע"י היבואן לטפל באופנוע. למעשה, כיום אין חוק שיכול לחייב אותך לבצע את טיפולי התחזוקה המונעת במוסך מורשה כפי שהיה נהוג בעבר על מנת לזכות באחריות היבואן, כך שכדאי לזכור ולהתמיע זאת מהסיבה שיש מי שיציג בפניך את פני הדברים בדרך שונה - בעלי אינטרסים כמובן. השירות האדיב ו/או האישי יותר שעשוי לאפיין מוסך קטן אכן עשוי לקרוץ ואף לפתות אותך להחליט על מוסך זה או אחר (ובצדק, אם יורשה לי), אלא שיש דבר מה נוסף.

כדאי להבין כי מערכות השליטה על ההצתה, הזנת הדלק ופליטת המזהמים המותקנות באופנועי הדור האחרון (והקטנועים בעקבותיהם) עוברות שינוי כמעט גורף למערכות ממוחשבות המחייבות שימוש בכלי עבודה ייעודיים, כדוגמת סקאנרים המאפשרים איתור תקלות או איפוסן. הבעיה היא שספק אם בעלי הסוכנויות הפרטיות מחזיקים בציוד הנ"ל! אם הנך מתגורר במרכז הארץ ייתכן שלא תהיה בכך בעיה אמיתית, אך מה קורה אם אתה מתגורר בדרום או בצפון המדינה, ולפתע נדלקת אחת מהנוריות בלוח השעונים של המכונה החדישה שרכשת????? במקרה שכזה, לא תהיה לך ברירה אלא לרכוב או להוביל את האופנוע עם רכב חילוץ למוסך הראשי של היבואן. סיטואציות לא נעימות שכאלו עשויות להשבית את המכונה שבאופנוע ליום, יומיים או יותר, וחבל שתיווכח בהן כאשר כבר מאוחר מדי. עדיין אין להסיק מדבריי כי במוסך המרכזי של היבואן ישכילו לפתור את התקלה במהירות ובמקצועיות. בכל ההיבטים הטכניים אתמקד בהמשך המאמר, ברשותך כמובן.

ביקור באולמות התצוגה
ההחלטה לבקר באולם התצוגה היא השלב הקריטי הבא מבחינתך מכיוון שזו העת לדלות את כל מה שחשוב לך לדעת כלקוח עכשווי, אך אסור לך לשכוח ולו לרגע קט שגם בעתיד תזדקק לשירותי היבואן ונותני השירותים שלו. השרות המקצועי במוסך! הרכישה היא עסקת חבילה, וכדאי שתבין כי לאחר הרכישה הרומן רק מתחיל, היות ובעתיד תזדקק לשירותיהם הטכניים והמקצועיים של מוסכי היבואן, ולהכרה באחריות היבואן במקרים כאלו או אחרים. זו הסיבה שעליך להתייחס לביקור באולם התצוגה (הראשי או בסוכנות המשנה) באופן הרציני ביותר. תחילה אציין שאסור לעולם לבצע את הבירורים סביב רכישת מכונת החלומות שלך כאשר אין לך את מלוא הזמן להקדיש לביקור באולם התצוגה, וודאי שאסור להחליט על רכישת אופנוע מבלי שהנך סבור ובטוח היכן תעניק לו שרות מקצועי מסור. מומלץ מאוד לקחת יום חופש (או שלושה...) בכדי לבקר באותו היום בכמה סוכנויות, מה שיאפשר לך להתרשם מהאופנועים השונים בטווח זמן קצר יחסית. אל תהסס לשאול את אנשי המכירות כל שעולה על דעתך, ודרוש לקבל הצעת מחיר כתובה ומפורטת ככל האפשר, מה שיאפשר לך לערוך השוואה מדויקת בין סל המוצרים והשירותים שהציעו לך המתחרים.

למעשה, כעת עשויים חייך, הן כאופנוען והן כמכונאי אופנועים, להיות הרבה יותר פשוטים, קלים, בטוחים וזולים בזכות הספר המקצועי ובית הספר לטכנאים 'המכונה שבאופנוע'. בכוחם של אלו האחרונים להעניק לך את היכולת לבצע את כל פעולות התחזוקה בכוחות עצמך או ללמוד מקצוע מרתק במיוחד ולהשתלב בענף כאיש מקצוע מוערך. פרטים נוספים באתר הבית שלנו:  www.insightmoto.com

הטבות ומבצעים
יבואני הרכב הדו"ג מציעים לחבריך ולך הטבות שונות בכדי לתמרץ אתכם להיכנס אל אולמות התצוגה שלהם ולרכוש אופנוע חדש. אין ספק שהתחרותיות הזו מבורכת עד מאוד עבורך וכדאי לנצלה, אבל אנא ממך - אל תנהג כפי שנוהג הצרכן הישראלי הטיפוסי ששומע מילים כדוגמת...  "חינם" או "מתנה", ויוצא מכליו. כדאי מ-א-ו-ד לא להתפתות כ"כ מהר לקסדה ו/או כפפות ו/או ארגז, היות ו-ל-א הם יהפכו אותך ללקוח מאושר גם בעתיד. שרות מקצועי ואדיב במוסך הוא שיעשה אותך מאושר בהמשך הדרך, וכדאי שתתחיל להטמיע זאת. לעומת זאת, רכישה באמצעות אשראי בריביות מועדפות או עסקאות מימון וטרייד-אין הן בהחלט הטבות מבורכות, שכן כדאי לבדוק אותן ברצינות יתרה ולא לפסול אותן על הסף.

טרייד אין
נראה שעסקאות טרייד-אין שבמהלכן רוכש היבואן את האופנוע שלך ומזכה אותך בסכום מסוים מערכו, עדיין לא כ"כ פופולאריות במדינתנו בהשוואה למדינות ארה"ב, קנדה ואירופה. זאת אף על פי ששירותי הטרייד-אין מציעים לא מעט יתרונות ונוחיות עבורך. מדוע, אתה שואל? ובכן, השרות הנ"ל אינו ניתן במתנה או במילים אחרות - הוא עולה כסף, ונראה שעדיין חלק לא קטן מהצרכנים הישראלים לא מוכנים לשלם על שירות! אבל יודעים לדרוש אותו. לדעתי כדאי לשמוע ואף להקשיב (יש הבדל בין השניים) למה שיש לסוכן המכירות להציע לך, היות שייתכן כי דווקא במקרה הספציפי שלך, תיווכח שמוצעת לך עסקה די משתלמת בדרך אל החלום הבא.

עדיין, אל תתפתה! כדאי מאוד שתמשיך לקרוא אודות שני הדגשים החשובים ביותר שעליהם עליך לתת את דעתך.

ההיבט הראשון: אחריות
הנושא הראשון מבין השניים שעליך לתת עליו את מירב דעתך ובהקפדה יתרה היא האחריות שניתנת למכונה שבאופנוע על ידי היבואן, היות וזו מהווה את אחד מבין שני הגורמים המשמעותיים ביותר מבחינתך. האחריות עשויה להיות "אחריות יצרן" או "אחריות יבואן", אם כי ספק אם יש לכך השפעה ישירה עליך, הלקוח. ההחלטה של היבואן אם לבחור באחריות יצרן או להעניק ללקוח אחריות שלו, דהיינו 'אחריות יבואן' נעשית בהתאם לשיקולים כלכליים גרידא ומותנית בשלושה גורמים עיקריים:
א. מס' הכלים שמיובאים מאותו הדגם הספציפי.
ב. המחיר שגובה היצרן מהיבואן בכדי להעניק לו אחריות בעבור אופנוע בודד.
ג. בהתאם לרמת הקיצוניות שמאפיינת את מכלולי ומערכות המכונה שבאופנוע. אלו משליכים במישרין על רמת הידע והמקצועיות של הנפשות שמתחזקות את המכונה כמו גם על התדירות שיש לבצע את הטיפולים המונעים, כדי להמשיך ולתחזק אותה כהלכה. הבעיה היא שרמת התחזוקה של המכונה שבאופנוע משליכה גם על התקלות הלא צפויות ו/או על הכשלים שעלולים להיווצר בקרבה, ובהתאם לכך על כיסך ועל הבטיחות שלך!

ההשלכות הטכניות, הכלכליות והבטיחותיות של האחריות
טווחי משך האחריות שניתנים לרכבי דו"ג במדינתנו נעים בין 3 חודשים/לא מוגבל ק"מ ועד לתקופות זמן של 24 חודשים/ לא מוגבל ק"מ. תקופת הזמן הקצרה ביותר ניתנת לאופנועי מוטוקרוס/אינדורו, שהמכונה שבהם מתאפיינת ביומרות מסלול גרידא, הואיל והיא מתוכננת לטיונינג ולהתעללויות פיזיות הכי קיצוניים. מנועי single בעלי יחס קוטר למהלך כה קיצוני אומנם מצליחים להסתובב בעידננו ב- 12,000 סל"ד ויותר, אך יש לכך מחיר וזה מתבטא באורך חייהם ה-ק-צ-ר-צ-ר! ההסברים ההנדסיים לכך הם ארוכים ומרתקים והם מוסברים ביתר הרחבה בספר המכונה שבאופנוע כמו גם בקורסי טכנאי אופנועים שבית הספר 'המכונה שבאופנוע' מציע לכל אדם.

בכל זאת, חשוב להבין כי המנועים הללו מחייבים טיפולי תחזוקה בטווחי זמן תכופים ביותר (כל 1000 ק"מ), ואם לאו - מתחילים להתגלות כל מיני "תופעות מוזרות"... למעשה, אופי השימוש במכונות הללו לא מסתכם רק במאמץ ניכר של המנועים, אלא עבור השלדה ושאר המכלולים הנושאים בעומסים הדינאמיים שלה בעת הרכיבה עליה; מכלולים כדוגמת בולמי הזעזועים, משולשי ההיגוי, הזרוע האחורית והמסבים המאפשרים את תנועתם. בהתאם לאופי השימוש במכונות הללו גדל מהותית גם הבלאי והסיכוי להיווצרות כשלים "אחרים".

במקרה של מכונות המיועדת לכביש ומונעות ע"י מנועים בעלי זוג או ארבעה צילינדרים, קטן הצורך בביצוע פעולות תחזוקה באופן כה תכוף, ועל כן מעניקים להן אחריות לתקופות זמן ארוכות יותר בנות 12 ועד 24 חודשים ללא הגבלת ק"מ. אמנם הסיכויים להיווצרות כשלים במנועים הללו קטנים יותר בהשוואה למנועי ה-   single, אך... אין הדבר תקף תמיד במקרה של השלדות ושאר המכלולים שנושאים את עומסי המכונה. דווקא כאן יש לא מעט מן הנסתר... על כן, כדאי מאוד לקרוא, מבעוד מועד, ובקפידה יתרה את טפסי האחריות שמוענקת לאופנוע או הקטנוע הבא שלך. למעשה, אין די בכך. מומלץ לבקש עותק של טופס האחריות בכדי שתוכל לעיין בו בניחותא בביתך ולעבור על כל אחד מהסעיפים! אם לא תעשה כן, ייתכן שתיווכח שטעית בגדול. כמו כן תמיד תוכל להיעזר בתיקון לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים ו/או להפנות אליי כל שאלה בטלפון הנייד האישי שלי: 050-8633673.

ההיבט השני, והחשוב מכול: עקב אכילס של הענף הדו גלגלי המקומי
השאלה הבאה שחייבת להילקח בשיקוליך באופן המהותי ביותר היא "היכן עליך לטפל במכונה מבחינה טכנית מקצועית גרידא"? ובכן, תחילה הרשה לי לציין ולהדגיש כי לדעתי המקצועית - פה קבור הכלב של הענף הדו גלגלי המקומי, אבל נראה שמעטים עושים משהו בנידון, וגרוע מכך - ייתכן שאינך מודע לכך או שתתקשה להאמין לאמור בהמשך. על כן, הרי ההסבר לדבריי: זכור כי סוכן המכירות ינסה לפתות אותך לרכוש את האופנוע או הקטנוע החדש על ידי מתנות כדוגמת כפפות, קסדה והנחות מיוחדות. יש סיכוי שבשלב הבא הוא ימהר להציע למכונה שבאופנוע או למכונה שבקטנוע טיפול ראשון חינם - בכדי שתרכוש את פסגת הטכנולוגיה הדו גלגלית שהוא מציע לך!
הבעיה היא שביום שתבקש שירותי מוסך מקצועיים הולמים לאותה מכונה הכוללת בחובה את פסגת הטכנולוגיה, יש סיכוי יותר מסביר שתיווכח בדברים הפחות נעימים הבאים:

1. המכונאי שמבצע את פעולות התחזוקה של המכונה שבאופנוע או הקטנוע שרכשת לא למד מעולם מהי המכונה שבאופנוע, או כיצד לאתר תקלות מכניות או אלקטרוניות במערכותיה השונות. מדוע, אתה תוהה? ובכן, הסיבה לכך נובעת מעובדה אחת - עד פרסום הספר ופתיחת בית הספר לטכנאים 'המכונה שבאופנוע' מעולם לא היו הכלים ללמוד את המקצוע בארץ. על כן, המציאות הכל-כך שרלטנית של משדרי הממשלה הרלוונטיים חייבה את אותם בני אדם שרצו ללמוד מכונאות אופנועים ולהתפרנס מהמקצוע, "ללמוד" תוך כדי עבודה - ללא רקע תיאורטי ו/או הכשרה מעשית הולמים. ככה לא בונים חומה, קורא יקר. זהו ביזיון לשמו, ואתה הוא הקורבן. הענף הזה כה פרוץ מבחינה מקצועית, ולכן אתה הוא הסובל היחידי, הן בהיבט הכלכלי ובמיוחד בהיבט הכלכלי.

2. במקרים מעטים, אם בכלל, יעשה מכונאי האופנועים שיטפל במכונה שרכשת בספרות היצרן שנועדה מלכתחילה ללוותו בעת ביצוע של כל אחת מפעולות התחזוקה ובמיוחד בעת אבחון תקלות. בעיה זו דומיננטיות יותר מזו שהוסברה בסעיף הקודם, אלא שמנסיוני אני חייב לציין ולהדגיש כי ספק רב אם מישהו מאנשי המקצוע יכול לעבוד על המכונה שבאופנוע ללא ספר יצרן צמוד למכונה המטופלת. אבל, חלק ניכר מהמכונאים בכלל ענפי הרכב כמו גם ממכונאי האופנועים אינם יודעים לקרוא ולהבין אנגלית טכנית. האחרים חיים עם גישה של "אני כבר יודע הכול ובטח שלא זקוק לספר שכתבו צוות הנדסת הייצור של המכונה, הרי למדתי הנדסת רכב בעצמי ואני יודע יותר טוב מהמהנדס שתכנן את האופנוע". זוהי גישה אופיינית עד מאוד בענף המוסכים המקומי, והיא שמשליכה במישרין על רמת תחזוקת הכלים המחפירה!!! אמנם גישה זו א-י-נ-ה מאפיינת את כל מוסכי האופנועים במדינתנו, אבל היא בהחלט מאפיינת את רובם המכריע. בעיה של ממש, אם אתה שואל אותי.

3. סביבת העבודה הסמוכה למכונה שלך ולמכונאי שמטפל בה תיראה, כמעט תמיד, כסדום ועמורה. עובדה זו חייבת לעורר מיד את תשומת לבך, ולא לאפשר לאותו בעל מקצוע לעבוד על הכלי הפרטי שלך.

4. מרבית הברגים והאומים במכונה יהודקו באמצעות פטיש אוויר ו/או ביד, מה שלבטח יגרום, במוקדם או במאוחר, לדליפות נוזלים בין אטמים, לעיוותי ראשי מנוע ומכסים, להריסת תבריגים ולקריעת ברגים ולעוד שלל תופעות שתגרומנה לפגיעה ישירה ודרסטית בתקינות, באמינות ובעיקר - בבטיחות של המכונה. ושלך כמובן. אם הנך מייחל לשרות מקצועני של ממש ומקווה למצוא מכונאי המהדק את ברגי האופנוע או הקטנוע באמצעות ידית מומנט, הכלי שיועד למקצוענים בלבד, אין לי ברירה אלא לאכזב אותך. מהיכרותי עם הענף, נראה לי שיהיה לך מאוד קשה, עד כדי בלתי אפשרי, למצוא מכונאים ו/או בעלי מוסכים המהדקים כל בורג באופנוע על ידי ידית מומנט. הסיבה לכך היא אחת - זה פשוט לא כלכלי. א-ב-ל, גם ממש ממש ל-א מקצועי! הכי חשוב שהמכונה שבאופנוע שלך מאיצה למהירות של 300 קמ"ש ב- 10 שניות, מאפשרת לך להשכיבה עד האוזניים, ולבלום אותה עד כדי עצירה ב- 7 שניות... כאשר מטפלים בה באופן הולם כמובן.

5. בנוסף לסעיף 4, איני יכול להתעלם מהעובדה הכי "כואבת" בהיבט של אופן הידוק הברגים והאומים כפי שהם מתבצעים במדינתנו. ובכן, חשוב לציין ולהדגיש כי האום הכי חשובה בכל קטנוע או אופנוע, הרי היא אום ההידוק של מסבי ההיגוי, מהודקת כמעט תמיד באמצעות פ-ט-י-ש ו-ד-ו-ר-ן ו/או על ידי ג'בקה. קורא יקר, זוהי סכנה ברורה ומיידית, ולצערי, אתה הוא זה שנדרש לרכוב על האופנוע או הקטנוע הזה לאחר מכן... לא אף אחד אחר - אתה!!!

6. יש סיכוי טוב עד טוב מאוד ששניים עד חמישה מהברגים ו/או האומים שפורקו מהמכונה שרכשת במיטב כספך, לא יחזרו למקומם בתום הטיפול אלא יסיימו את חייהם בקופסת פח במוסך. אלו הם אותם ברגים ו/או אומים שלא הוחזרו למקומם במהלך ההרכבה כי לא הבינו מהיכן הם הוסרו, ולכן הם הוסתרו מעיניך. לעיתים הם מוצאים את מקומם בכיסו של המכונאי, וכדאי שתדע כי, במוקדם או במאוחר, תאלץ לגלות כי היו שם ברגים בעבר, וכעת הם אינם. השאלות המתבקשות הן: 1) מתי תיווכח כי הבורג או האום חסרים? 2) איזה בורג או אום שכחו להתקין? 3) את ההברגה של איזה בורג או אום השחיטו כאשר הידקו אותם ללא ידית מומנט, הבורג של המושב, מכסה הצד או חלילה - זה שמאפשר את ריקון שמן המנוע, הממוקם ממש לפני הצמיג האחורי???

7. אם לא תהיה נוכח במוסך במשך הזמן שמטפלים במכונה הפרטית שלך, לא תוכל לדעת אם בתום הטיפול ביצעו "רכיבת מבחן" שמטרתה היחידה לוודא כי היא אכן הורכבה כראוי ומאושרת מבחינה בטיחותית. הסיבות לכך עשויות להיות אחת משתיים: 1. לא לכל המוסכים יש ביטוח סחר המאפשר לבצע רכיבת מבחן. 2. לא תמיד יש למכונאי או לבעל המוסך את החשק ו/או הזמן לבצע את נסיעת המבחן. אתה יקירי, חייב לדרוש זאת מהאדם שטיפל במכונה הפרטית שלך, או מבעל המוסך, ולבטח לא לוותר לו. זוהי אחריותו המקצועית, וכדאי שידע לעמוד בה. ואתה - לדרוש אותה!

8. ייתכן שיום עד שבוע מרגע יציאתך מהמוסך, תיאלץ לחזור ולהתדפק על מפתן דלת המוסך בשנית כמו גם לבקש את שירותיו ה-ח-ו-ז-ר-י-ם בשל העובדה שהתקלה חזרה שוב, או חלילה - גרמה לתקלה אחרת. במקרה שכזה יש סיכוי גבוה שתחוש חוסר אונים מול איש המקצוע המועדף עליך, וכמובן - תפסיד יום עבודה וכסף נוספים.

 

המכונה שבאופנוע' - החיסכון והתענוג, המקצועיות והיכולת המעשית, הבטיחות ובעיקר - השקט הנפשי! אתר הבית שלנו:  www.insightmoto.com

לפרטים נוספים על בית הספר לטכנאי אופנועים, הקש כאן!

לרכישת ערכת כלים מקצועית שתשמש אותך בעת טיפול באופנוע שלך, הקש כאן!

להתרשמות מהספר 'המכונה שבאופנוע', הקש כאן!

בינתיים זכור כי זכור כי האפלה המקצועית, הבטיחותית וחוסר האונים שהנך חש בכל הקשור במכונה שבאופנוע יכולים להיעלם בנקל. למען מטרה זו בדיוק  החלטתי להרים את הכפפה, לפרסם ספר מקצועי בעברית ואף ליזום ולהקים בית ספר מעשי לטכנאות אופנועים. שני אלו ושירותינו הייחודיים הנוספים, עליהם תוכל ללמוד באמצעות שני האתרים שלנו, מציעים לך מקור מידע תיאורטי נרחב ביותר, קורסים מקצועיים ומעשיים ברמה הגבוהה ביותר שיאפשרו גם לך ללמוד כיצד להבין, לתחזק ולשפר את מערכות 'המכונה שבאופנוע' והגנה מקצועית משפטית בכל מחלוקת שעלולה להתעורר, חלילה.

במאמרים נוספים המפורסמים כאן תוכל להחכים בהיבטים הקשורים במכונה שבאופנוע, ואם עדיין יש לך שאלות, הנך מוזמן לרכוש את הספר 'המכונה שבאופנוע' ולצאת לחוויית קריאה מרתקת במיוחד. כמו כן הנך מוזמן ליטול את מלוא האחריות על תקינות ובטיחות המכונה שבאופנוע או הקטנוע הפרטי שלך בידיך שלך, ולהצטרף לאחד מימי העיון ו/או הקורסים שאנו מציעים בבית הספר לטכנאות אופנועים מעשית.

שירותינו הייחודיים יאפשרו לך לחסוך את עלויות התחזוקה בכל אופנוע עתידי או להשתלב בענף כאיש מקצוע מוערך, להתענג מתחושת הסיפוק שתלווה אותך בעת פיתרון בעיה או תקלה, ובעיקר ? לוודא כי המכונה הפרטית שלך או זו של הלקוח שלך אכן תטופל כראוי ובאופן הבטיחותי ביותר - למען השקט הנפשי.

בינתיים, פקח את עיניך והקפד לתחזק את מערכות המכונה שבאופנוע או הקטנוע, רכוב בזהירות, ושמור על חייך! 

נייד: 050-8633673
משרד: 09-7680008
9.

דואר אלקטרוני 1:  [email protected]
דואר אלקטרוני 2:  [email protected]

אם לא נעניתי לפנייתך, אל תהסס להשאיר לי הודעה קולית. אשמח לשוב אליך במהרה.

שחר לוי 
מנהל ומדריך ראשי בביה"ס לטכנאות אופנועים מעשית

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שחר לוי

היי, נעים מאוד... :-) שמי שחר לוי, אני בן 41, ורוכב על אופנוע בדיוק כמוכם. הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי מתנה, הכולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! מעניין אותך?! בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

הקורס יאפשר לך:

1. ללמוד כיצד להדק ברגים כמו מקצוענים אמתיים - באמצעות ידית מומנט!   
2. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלכם.
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שמעולם לא טופל...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ב- YouTube, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך. 
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
[email protected]



 


מאמרים נוספים מאת שחר לוי
 
כל פעולה מתחילה ומסתיימת בבורג...
07/07/08 | אופנועים
ואללה, הסתיים עוד סוף שבוע נהדר של רכיבה על האופנוע וכעת ברצונך לטפל במכונה שבו. אוקי, אז פרקת וניקית היטב את מסנן האוויר, וכל שנותר זה להתקינו בתיבת האוויר ולהדק את בורגי המושב והפלסטיקה - ברגים פשוטים למדי. אתה אוחז ברצ'ט, מכוון אותו למצב 'הידוק', מתחיל להדק את הבורג, ולפתע שומע צליל לא נעים. צליל המזכיר משהו כדוגמת... 'קרנק'. רגע אחד, גם הרצ'ט מסתובב חופשי. מה קרה פה? מציץ אל תוך הבוקסה, מנער אותה על גבי שולחן העבודה, ומגלה להפתעתך כי ראש הבורג נופל מתוכה.

שמן ברקס או נוזל בלם, מי יודע?
יש להבין תחילה כי מדובר בנוזל המורכב מחומרים כימים או סיליקון, ולא בשמן כפי שמקובל לחשוב. נוזל הבלם משמש כנוזל הידראולי במערכת הבלמים, ולעיתים קרובות גם באופנועים ורכבים שהפעלת המצמד בהם נעשית באופן הידראולי. הלכה למעשה מדובר בנוזל היגרוסקופי שאחת מתכונותיו הדומיננטיות והשלילית מבחינתך היא ספיחת נוזלים. לאחר 3 שנים של שימוש בבלמים, לדוגמה, צונחת טמפרטורת הרתיחה של נוזל הבלם לערכים נמוכים עד מאוד, ובשל כך היא מסכנת את הרוכב והמורכב גם יחד.

DOHC או SOHC - גל פיקות יחיד או כפול באופנוע וקטנוע
02/07/08 | אופנועים
במאמר נוסף המפורסם כאן בקטגוריית מאמרים זו, הכרנו ולמדנו כיצד משפיע השטח החופשי הנוצר סביב צלחות שסתומי המנוע בעת פתיחתם על יעילות זרימת התערובת פנימה והחוצה כמו גם כיצד הוא משפיע על רמת התכנון ההנדסית של המנוע. ומה הפעם, אתה שואל?! ובכן, הפעם נכיר את שתי השיטות העיקריות המאפשרות את פתיחת השסתומים באמצעות גל הפיקות.

אוירודינמיקה דו גלגלית - קדמה או הסטוריה
01/07/08 | אופנועים
במאמר הקודם הזכרתי כי אוירודינמיקה ואופנועים לא ממש הולכים יחדיו, וזו העת אם כן להמשיך את מחקרינו שלב אחד נוסף. ובכן, האופנועים החדישים בני עידננו הטכנולוגי אמנם נראים יפהפיים יותר מאלו אשר יוצרו לפני כעשור או שניים, אך הם מפגרים עד מאוד מבחינת מבניהם האווירודינמי. ב- 5 השנים האחרונות אכן מתחיל להיראות השינוי המיוחל, אלא שעדיין - מבנהו האווירודינמי של ה- DUCATI המוצג בתמונה יעיל מרובם המכריע של הפיירינגים העוטפים בגאון את האופנוע החדיש שלך. זאת חרף העובדה שהוא עוצב לפני כ- 60 שנה.

'אווירו' ו- 'דינמיקה' = אווירודינמיקה
01/07/08 | אופנועים
על מנת להפיק ממנוע נתון את המומנט ואת ההספק הגבוהים ביותר, חובה לאפשר לו לנשום ביעילות גבוהה, המתבטאת קודם כל ביכולתו לשאוב את מסת האוויר המרבית - בכל סל"ד ותנאי פעולה. במקרים רבים מדי מהוות דווקא סעפת היניקה או תעלות היניקה המובילות אליה את האוויר, דרך התיבה, את עקב אכילס של המנוע. במיוחד כאשר הסל"ד ג-ד-ל ו/או כאשר תנאי הלחץ האטמוספרי אינם אידיאליים.

קפיצי שסתומים לאופנוע / קטנוע - מבנה, אופן פעולה ותקלות
01/07/08 | אופנועים
בסאגת המאמרים האחרונה הכרנו חלק ממנגנון השסתומים, ונראה כי כעת הנך תוהה ושואל "מתי בעצם מתחיל השסתום להיפתח"? ובכן, השסתום יחל להיפתח ברגע שהפיקה מתגברת על התנגדות הקפיץ אשר מנסה לוודא בכל כוחו ומאודו כי צלחת השסתום תישאר צמודה לתושבת שלה. ברוב המנועים החדישים ניתן להבחין כי כל שסתום מוצמד אל תושבתו באמצעות זוג קפיצים, כאשר האחד "עוטף" את האחר. הקפיצים מותקנים מצִדו העליון של ראש המנוע סביב קנה השסתום, ומוחזקים באמצעות דסקית פלדה (Retainer) ופינים קוניים המכונים בשפת המכונאים 'קטרבים'.

מי אמר שרשרת טיימינג?
01/07/08 | אופנועים
כאשר אנו רוצים להכיר כיצד משפיע האוויר על פעולתו הליניארית ועל תפוקתו של מנוע 4 מהלכים, יש צורך להבין מה האוויר חווה במהלך זרימתו מסעפת היניקה אל פנים חלל הצילינדר. ובכן, בשלב ראשון ובאופן הבסיסי ניתן לומר כי בתחילת מחזור היניקה נפתח חלל הצילינדר ומתמלא בתערובת של אוויר ודלק המוזרמת אליו מתיבת האוויר דרך סעפת היניקה. בשלב הבא נסגר חלל הצילינדר למשך זמן מסוים, ובה בעת התערובת נדחסת, מוצתת ואף מתחילה לבעור – זהו מהלך הדחיסה.

שמן מנוע לדו גלגלי - אופנוע / קטנוע
01/07/08 | אופנועים
בחירת שמן המנוע יכולה להוות עבורך גורם פעוט ופשוט למדיי שאותו תשאיר למכונאי האהוב עליך. או לחילופין – לגזול חלק ניכר מזמנך הפנוי עם בת הזוג ו/או הילדים. כבר בעיה, נכון?! למעשה, שאלת המיליון דולר שמטרידה רוכבים רבים הנה "איזה סוג שמן מתאים למכונה שבאופנוע הפרטי שלי?" מאת שחר לוי, ממחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות אופנועים מעשית 'המכונה שבאופנוע'

מדריך לרכישת אופנוע / קטנוע חדשים
01/07/08 | אופנועים
רכישת אופנוע משומש או חדש לגמרי עשויה להיות אחת מהחוויות המרגשות והמהנות עבור כל רוכב דו"ג, אך יש לקחת בשיקוליך כי אם לא תדע ו/או תקפיד על כמה כללים חשובים, תיווכח בדיעבד כי העסקה עלולה להתגלות כטעות חייך, והיא תגרור אחריה לא מעט אי נעימויות. נתחיל בעובדה שמדובר באחת מהעסקאות הכלכליות שמחייבת אותך להשקיע את ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר פרט לרכב המשפחתי ולמשכנתה כמובן.

מדריך לרכישת אופנוע קטנוע משומשים יד 2
01/07/08 | אופנועים
רכישת אופנוע משומש או חדש לגמרי עשויה להיות אחת מהחוויות המרגשות עבור כל רוכב דו גלגלי! אלא שעליך לקחת בשיקוליך כי אם לא תקפיד על כמה כללים חשובים, תיווכח כי העסקה עלולה להתגלות כטעות חייך... כזו שתגרור אחריה לא מעט אי נעימויות והוצאות כספיות מרחיקות לכת... בלשון המעטה.

נתחיל בעובדה שמדובר באחת מהעסקאות הכלכליות שמחייבת אותך להשקיע את ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר. אוקי, פרט לרכב המשפחתי ולמשכנתה כמובן. אבל זו רק ההתחלה...

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI