דף הבית תחבורה ורכב אופנועים שמן מנוע לדו גלגלי - אופנוע / קטנוע
שמן מנוע לדו גלגלי - אופנוע / קטנוע
שחר לוי 01/07/08 |  צפיות: 4759

בחירת שמן המנוע יכולה להוות עבורך גורם פעוט ופשוט למדיי שאותו תשאיר למכונאי האהוב עליך. או לחילופין – לגזול חלק ניכר מזמנך הפנוי עם בת הזוג ו/או הילדים. כבר בעיה, נכון?! למעשה, שאלת המיליון דולר שמטרידה רוכבים רבים הנה "איזה סוג שמן מתאים למכונה שבאופנוע הפרטי שלי?" מאת שחר לוי, ממחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות אופנועים מעשית 'המכונה שבאופנוע'

ובכן, בטרם נבין את עיקרי הדברים בנושא שמני מנוע המיועדים למכונה שבאופנוע, הבה נסכם ונאמר כי בחירת שמן המנוע הנכון (משיקולי צמיגות בעיקר) והחלפתו בתדירות המתאימה על-פי אופי פעולת המנוע הספציפי, על-פי אופי הרכיבה שלך ועל-פי אופי האקלים השורר סביבנו, יהיו תמיד זולים עשרות מונים בהשוואה לשיפוץ מנוע חלקי או שיפוץ מנוע מלא. במידה וניתן יהיה לבצעו בכלל...

שמנים המיועדים למנועי בעירה פנימית (אופנועים, לדוגמה) מיוצרים מאיזשהו "בסיס" המופק מנפט גולמי ומתוספים שונים ומשונים הקובעים הלכה למעשה את תכונותיהם הספציפיות. השילוב בין הבסיס לתוספים ובעיקר אופן פעולתם המשולב של אלו האחרונים קובעים את ייעודו של השמן, כאשר על התוספים מוטלת האחריות למנוע את הקצפתו והתחמצנותו של השמן, על יצירת שכבת הפרדה והקטנת השחיקה בין חלקי המנוע הנייחים לבין אלו הניידים, על הסעת ופינוי חום עודף במנוע ועוד.

הנתון הראשון שעליך לבחון בעת בחירת שמן המנוע למכונה שבאופנוע הפרטית שלך הוא 'דירוג הצמיגות' המוגדר ע"י תקן sae (society of automotive engineers). 'דירוג הצמיגות' מבטא את רמת התנגדותו של השמן לזרימה, מוצג על-ידי הספרות הבאות: 5, 10, 20, 40, 50 ו- 60, ואמור להבהיר לך כי בכל טמפרטורה שתבחן, שמן בצמיגות sae 30 יהיה סמיך יותר בהשוואה לשמן בצמיגות sae 5. למעשה, רוב שמני המנוע הנם 'רב דרגתיים' ובכך מאפשרים למנוע לעבוד כמה שיותר "נכון", הן כשהוא קר (טמפ' חדר) והן כשהוא מתחמם לטמפ' העבודה הייעודית לו (80-120 מעלות צלסיוס). כאשר המנוע קר ו/או עד שהוא מתחמם לטמפ' העבודה שלו יש צורך לספק לו שמן "נוזלי" שיוכל להגיע מהר ובקלות לאזורים הגבוהים ביותר. האות w (winter) המופיעה תמיד בסמוך למספר השמאלי מייצגת את צמיגות השמן בטמפרטורה נמוכה, כאשר תפקידך לבחור את השמן בעל הצמיגות הנמוכה ביותר.

לעומת זאת, כאשר המנוע מתחמם, יש צורך לוודא כי צמיגותו של השמן לא תקטן יתר על המידה בשל התחממותו. המספר מימין לאות w מורה על צמיגות השמן כאשר הוא מתחמם לטמפ' של 100 מעלות צלסיוס, כאשר השאיפה הפעם היא לבחור את השמן בעל הצמיגות הגבוהה ביותר. הבעיה העיקרית בבחירת שמן דליל מאוד בטמפ' נמוכה ובמקביל בעל צמיגות גבוהה בטמפ' גבוהות, היא בלאי מואץ של התוספים האחראים על טווח הצמיגויות הנ"ל. בלאי זה מחייב אותך לזכור כי אמנם אתה מספק למנוע של המכונה שבאופנוע הפרטי שלך את המיטב, מבחינת הדם הזורם בעורקיו, אבל אין לך ברירה אלא להחליפו בתדירות גבוהה יחסית. עדיין, חובה לדעת כי כל יצרני האופנועים מציינים בספרוני הרכב ו/או בספרי התחזוקה איזשהו טווח צמיגויות שמאפשר לך לבצע את ההחלטות בהתאם לשיקול דעתך ובהתאם לאותם פרמטרים שהוזכרו בפסקה הראשונה.

בתמונה הבאה מוצג גל פיקות שנשבר לשניים בשל חוסר שימון

ועד לפעם הבאה, אם הנך תוהה "איזה שמן מנוע לרכוש ה-פ-ע-ם ליקירך הדו-גלגלי?", אשמח לעמוד לרשותך ולסייע לך בבחירתו.

לפרטים נוספים על בית הספר לטכנאי אופנועים, הקש כאן!

לרכישת ערכת כלים מקצועית שתשמש אותך בעת טיפול באופנוע שלך, הקש כאן!

להתרשמות מהספר 'המכונה שבאופנוע', הקש כאן!

בינתיים זכור כי זכור כי האפלה המקצועית, הבטיחותית וחוסר האונים שהנך חש בכל הקשור במכונה שבאופנוע יכולים להיעלם בנקל. למען מטרה זו בדיוק  החלטתי להרים את הכפפה, לפרסם ספר מקצועי בעברית ואף ליזום ולהקים בית ספר מעשי לטכנאות אופנועים. שני אלו ושירותינו הייחודיים הנוספים, עליהם תוכל ללמוד באמצעות שני האתרים שלנו, מציעים לך מקור מידע תיאורטי נרחב ביותר, קורסים מקצועיים ומעשיים ברמה הגבוהה ביותר שיאפשרו גם לך ללמוד כיצד להבין, לתחזק ולשפר את מערכות 'המכונה שבאופנוע' והגנה מקצועית משפטית בכל מחלוקת שעלולה להתעורר, חלילה.

במאמרים נוספים המפורסמים כאן תוכל להחכים בהיבטים הקשורים במכונה שבאופנוע, ואם עדיין יש לך שאלות, הנך מוזמן לרכוש את הספר 'המכונה שבאופנוע' ולצאת לחוויית קריאה מרתקת במיוחד. כמו כן הנך מוזמן ליטול את מלוא האחריות על תקינות ובטיחות המכונה שבאופנוע או הקטנוע הפרטי שלך בידיך שלך, ולהצטרף לאחד מימי העיון ו/או הקורסים שאנו מציעים בבית הספר לטכנאות אופנועים מעשית.

שירותינו הייחודיים יאפשרו לך לחסוך את עלויות התחזוקה בכל אופנוע עתידי או להשתלב בענף כאיש מקצוע מוערך, להתענג מתחושת הסיפוק שתלווה אותך בעת פיתרון בעיה או תקלה, ובעיקר ? לוודא כי המכונה הפרטית שלך או זו של הלקוח שלך אכן תטופל כראוי ובאופן הבטיחותי ביותר - למען השקט הנפשי.

בינתיים, פקח את עיניך והקפד לתחזק את מערכות המכונה שבאופנוע או הקטנוע, רכוב בזהירות, ושמור על חייך! 

אתר הבית שלנו:  www.insightmoto.com

נייד: 050-8633673
משרד: 09-7680008

דואר אלקטרוני 1:  [email protected]
דואר אלקטרוני 2:  [email protected]

אם לא נעניתי לפנייתך, אל תהסס להשאיר לי הודעה קולית. אשמח לשוב אליך במהרה.

שחר לוי 
מנהל ומדריך ראשי בביה"ס לטכנאות אופנועים מעשית


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שחר לוי

היי, נעים מאוד... :-) שמי שחר לוי, אני בן 41, ורוכב על אופנוע בדיוק כמוכם. הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי מתנה, הכולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! מעניין אותך?! בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

הקורס יאפשר לך:

1. ללמוד כיצד להדק ברגים כמו מקצוענים אמתיים - באמצעות ידית מומנט!   
2. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלכם.
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שמעולם לא טופל...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ב- YouTube, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך. 
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
[email protected]



 


מאמרים נוספים מאת שחר לוי
 
כל פעולה מתחילה ומסתיימת בבורג...
07/07/08 | אופנועים
ואללה, הסתיים עוד סוף שבוע נהדר של רכיבה על האופנוע וכעת ברצונך לטפל במכונה שבו. אוקי, אז פרקת וניקית היטב את מסנן האוויר, וכל שנותר זה להתקינו בתיבת האוויר ולהדק את בורגי המושב והפלסטיקה - ברגים פשוטים למדי. אתה אוחז ברצ'ט, מכוון אותו למצב 'הידוק', מתחיל להדק את הבורג, ולפתע שומע צליל לא נעים. צליל המזכיר משהו כדוגמת... 'קרנק'. רגע אחד, גם הרצ'ט מסתובב חופשי. מה קרה פה? מציץ אל תוך הבוקסה, מנער אותה על גבי שולחן העבודה, ומגלה להפתעתך כי ראש הבורג נופל מתוכה.

שמן ברקס או נוזל בלם, מי יודע?
יש להבין תחילה כי מדובר בנוזל המורכב מחומרים כימים או סיליקון, ולא בשמן כפי שמקובל לחשוב. נוזל הבלם משמש כנוזל הידראולי במערכת הבלמים, ולעיתים קרובות גם באופנועים ורכבים שהפעלת המצמד בהם נעשית באופן הידראולי. הלכה למעשה מדובר בנוזל היגרוסקופי שאחת מתכונותיו הדומיננטיות והשלילית מבחינתך היא ספיחת נוזלים. לאחר 3 שנים של שימוש בבלמים, לדוגמה, צונחת טמפרטורת הרתיחה של נוזל הבלם לערכים נמוכים עד מאוד, ובשל כך היא מסכנת את הרוכב והמורכב גם יחד.

DOHC או SOHC - גל פיקות יחיד או כפול באופנוע וקטנוע
02/07/08 | אופנועים
במאמר נוסף המפורסם כאן בקטגוריית מאמרים זו, הכרנו ולמדנו כיצד משפיע השטח החופשי הנוצר סביב צלחות שסתומי המנוע בעת פתיחתם על יעילות זרימת התערובת פנימה והחוצה כמו גם כיצד הוא משפיע על רמת התכנון ההנדסית של המנוע. ומה הפעם, אתה שואל?! ובכן, הפעם נכיר את שתי השיטות העיקריות המאפשרות את פתיחת השסתומים באמצעות גל הפיקות.

אוירודינמיקה דו גלגלית - קדמה או הסטוריה
01/07/08 | אופנועים
במאמר הקודם הזכרתי כי אוירודינמיקה ואופנועים לא ממש הולכים יחדיו, וזו העת אם כן להמשיך את מחקרינו שלב אחד נוסף. ובכן, האופנועים החדישים בני עידננו הטכנולוגי אמנם נראים יפהפיים יותר מאלו אשר יוצרו לפני כעשור או שניים, אך הם מפגרים עד מאוד מבחינת מבניהם האווירודינמי. ב- 5 השנים האחרונות אכן מתחיל להיראות השינוי המיוחל, אלא שעדיין - מבנהו האווירודינמי של ה- DUCATI המוצג בתמונה יעיל מרובם המכריע של הפיירינגים העוטפים בגאון את האופנוע החדיש שלך. זאת חרף העובדה שהוא עוצב לפני כ- 60 שנה.

'אווירו' ו- 'דינמיקה' = אווירודינמיקה
01/07/08 | אופנועים
על מנת להפיק ממנוע נתון את המומנט ואת ההספק הגבוהים ביותר, חובה לאפשר לו לנשום ביעילות גבוהה, המתבטאת קודם כל ביכולתו לשאוב את מסת האוויר המרבית - בכל סל"ד ותנאי פעולה. במקרים רבים מדי מהוות דווקא סעפת היניקה או תעלות היניקה המובילות אליה את האוויר, דרך התיבה, את עקב אכילס של המנוע. במיוחד כאשר הסל"ד ג-ד-ל ו/או כאשר תנאי הלחץ האטמוספרי אינם אידיאליים.

קפיצי שסתומים לאופנוע / קטנוע - מבנה, אופן פעולה ותקלות
01/07/08 | אופנועים
בסאגת המאמרים האחרונה הכרנו חלק ממנגנון השסתומים, ונראה כי כעת הנך תוהה ושואל "מתי בעצם מתחיל השסתום להיפתח"? ובכן, השסתום יחל להיפתח ברגע שהפיקה מתגברת על התנגדות הקפיץ אשר מנסה לוודא בכל כוחו ומאודו כי צלחת השסתום תישאר צמודה לתושבת שלה. ברוב המנועים החדישים ניתן להבחין כי כל שסתום מוצמד אל תושבתו באמצעות זוג קפיצים, כאשר האחד "עוטף" את האחר. הקפיצים מותקנים מצִדו העליון של ראש המנוע סביב קנה השסתום, ומוחזקים באמצעות דסקית פלדה (Retainer) ופינים קוניים המכונים בשפת המכונאים 'קטרבים'.

מי אמר שרשרת טיימינג?
01/07/08 | אופנועים
כאשר אנו רוצים להכיר כיצד משפיע האוויר על פעולתו הליניארית ועל תפוקתו של מנוע 4 מהלכים, יש צורך להבין מה האוויר חווה במהלך זרימתו מסעפת היניקה אל פנים חלל הצילינדר. ובכן, בשלב ראשון ובאופן הבסיסי ניתן לומר כי בתחילת מחזור היניקה נפתח חלל הצילינדר ומתמלא בתערובת של אוויר ודלק המוזרמת אליו מתיבת האוויר דרך סעפת היניקה. בשלב הבא נסגר חלל הצילינדר למשך זמן מסוים, ובה בעת התערובת נדחסת, מוצתת ואף מתחילה לבעור – זהו מהלך הדחיסה.

שמן מנוע לדו גלגלי - אופנוע / קטנוע
01/07/08 | אופנועים
בחירת שמן המנוע יכולה להוות עבורך גורם פעוט ופשוט למדיי שאותו תשאיר למכונאי האהוב עליך. או לחילופין – לגזול חלק ניכר מזמנך הפנוי עם בת הזוג ו/או הילדים. כבר בעיה, נכון?! למעשה, שאלת המיליון דולר שמטרידה רוכבים רבים הנה "איזה סוג שמן מתאים למכונה שבאופנוע הפרטי שלי?" מאת שחר לוי, ממחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות אופנועים מעשית 'המכונה שבאופנוע'

מדריך לרכישת אופנוע / קטנוע חדשים
01/07/08 | אופנועים
רכישת אופנוע משומש או חדש לגמרי עשויה להיות אחת מהחוויות המרגשות והמהנות עבור כל רוכב דו"ג, אך יש לקחת בשיקוליך כי אם לא תדע ו/או תקפיד על כמה כללים חשובים, תיווכח בדיעבד כי העסקה עלולה להתגלות כטעות חייך, והיא תגרור אחריה לא מעט אי נעימויות. נתחיל בעובדה שמדובר באחת מהעסקאות הכלכליות שמחייבת אותך להשקיע את ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר פרט לרכב המשפחתי ולמשכנתה כמובן.

מדריך לרכישת אופנוע קטנוע משומשים יד 2
01/07/08 | אופנועים
רכישת אופנוע משומש או חדש לגמרי עשויה להיות אחת מהחוויות המרגשות עבור כל רוכב דו גלגלי! אלא שעליך לקחת בשיקוליך כי אם לא תקפיד על כמה כללים חשובים, תיווכח כי העסקה עלולה להתגלות כטעות חייך... כזו שתגרור אחריה לא מעט אי נעימויות והוצאות כספיות מרחיקות לכת... בלשון המעטה.

נתחיל בעובדה שמדובר באחת מהעסקאות הכלכליות שמחייבת אותך להשקיע את ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר. אוקי, פרט לרכב המשפחתי ולמשכנתה כמובן. אבל זו רק ההתחלה...

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI