דף הבית חוק ומשפט פטנטים השלבים בדרך לקבלת פטנט
השלבים בדרך לקבלת פטנט
יעל קורן 23/01/12 |  צפיות: 13811

מהו פטנט

פטנט הוא צורה של קניין רוחני. הוא הזכות הבלעדית הניתנת לזמן מוגבל עלי ידי מדינה לבעל המצאה לנצל את המצאתו.

אמנם פטנט נותן לבעליו זכות בלעדית לניצול המצאתו, אך בנוסף פטנט נותן לבעליו יכולת למנוע מאחרים לנצל את ההמצאה. לבעל פטנט שמורה הזכות הבלעדית להתנות בתשלום את השימוש בהמצאה נשוא הפטנט.

רישום פטנט והשלבים בדרך לקבלת פטנט

התהליך מתחיל בהגשת בקשה לפטנט לרשות הפטנטים במדינה בה הוחלט להגיש בקשה לפטנט. הגשת הבקשה לרשות צריכה להיעשות בצורה שנקבעה על ידי הרשות: טפסים מתאימים, תשלומי אגרות, ועוד.

תוך מספר שבועות מתקבל אישור הגשה, שכולל בין היתר את מספר הבקשה לפטנט, פרטי בעל הבקשה, הממציא, ועוד.

לאחר תקופה של לפחות שנה, רשות הפטנטים אליה הוגשה הבקשה לפטנט חוזרת אל המבקש עם דו"ח בחינה. הדו"ח מפרט מדוע הרשות מסרבת להעניק פטנט. דו"ח בחינה נקרא על ידי רשות הפטנטים בישראל 'ליקויים בבקשת פטנט'. הדו"ח מסביר בלשון משפטית מדוע התביעות של המבקש אינן עונות לקריטריונים לקבלת פטנט שקבע החוק, ומצביע על ליקויים פורמליסטים אחרים, במידת הצורך.

על מבקש בקשה לפטנט להקפיד לענות לדו"ח הבחינה על פי הכללים הנהוגים במקרים אלה, ובתוך פרק הזמן שקבעה הרשות.

במקרים בהם רשות הפטנטים מקבלת את הטיעונים שהועלו במענה לדו"ח הבחינה, לבעל הבקשה יוענק פטנט. במקרים בהם רשות הפטנטים עדיין מסרבת להעניק פטנט לבעל הבקשה למרות נימוקיו, היא מספקת הסברים לסיבות לכך. במקרים אלה מותר לענות לדו"ח הבחינה החדש. במקרים בהם רשות הפטנטים מסרבת להעניק פטנט והמבקש סבור שהחלטת הרשות אינה מוצדקת, יכול המבקש לנקוט בהליכי ערעור.

לאחר קבלת פטנט, יש לשלם דמי חידוש מדי כמה שנים. אי תשלום במועד של דמי החידוש עשוי לגרום לביטול הפטנט. פטנט יכול להיות בתוקף עד 20 שנים מהתאריך של הגשת הבקשה לפטנט. עם זאת, בישראל ניתן להאריך תוקף של פטנטים בתחומי פרמקולוגיה לחמש שנים נוספות.

תהליך רישום פטנטים דורש ידע מקצועי רב לכן חשוב וכדאי להיעזר בעורך פטנטים שיבצע עבורכם רישום פטנט באופן מקצועי.

אין לראות במאמר זה ייעוץ מקצועי


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל קורן


 


מאמרים נוספים מאת יעל קורן
 
השלבים בדרך לקבלת פטנט
23/01/12 | פטנטים
רישום פטנט והשלבים בדרך לקבלת פטנט התהליך מתחיל בהגשת בקשה לפטנט לרשות הפטנטים במדינה בה הוחלט להגיש בקשה לפטנט. הגשת הבקשה לרשות צריכה להיעשות בצורה שנקבעה על ידי הרשות: טפסים מתאימים, תשלומי אגרות, ועוד.

קניין רוחני
קניין רוחני הוא שם כולל ומגדיר סוגים של זכויות בנכסים שאינם מוחשיים, שהינם יצירת אדם, כגון יצירות, אמצאות, עיצובים, מוניטין ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI