דף הבית חוק ומשפט משפחה הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר 19/01/13 |  צפיות: 3644

לאחרונה, קבע בית המשפט העליון (בדעת רוב), כי דירהבה התגוררו בני הזוג לאחר הנישואין, אותה רכש הבעל מכספי חסכונות פרטיים שלו, ללא הלוואת משכנתא, אשר שהיתה בבעלות בלעדית על-שמו עוד מלפני החתונה - תחולק באופן שווה בינו לבין אשתו עמה התחתן מספר שנים לאחר קניית הדירה, כאמור, וזאת במסגרת הליך גירושיהם. בית המשפט העליון, בדעת הרוב של כבוד השופטים דנציגר ועמת, כנגד דעת מיעוט של כבוד השופט זילברטל, החליט לקבל את הערעור אותו הגישה האישה על פסק-דין של בית המשפט המחוזי במחוז המרכז, ובתוך כך הורה שחוק יחסי ממון בין בני זוג יחול על מערכת הנישואין באופן שבו הדירה תימכר ותמורתה תחולק מחצית לכל צד. בית המשפט העליון ציין, כי בהיעדרו של הסכם ממון, מגורי הצדדים ונסיבות נוספות שהובאו בפניו, מצביעים על-כך שהיתה כוונת שיתוך לגבי הדירה, ולכן האישה זכאית לקבל מחצית מהדירה, למרות שהדירה נרכשה אך ורק ע"י הבעל מלפני הנישואין ואף היתה רשומה בטאבו על-שמו בלבד. מדובר היה בתיק זה על בני זוג שהתחתנו בשנת 1990, כאשר במשך כל שנות הנישואין הם התגוררו בדירה בעיר חולון, אותה קנה הבעל עוד טרם החתונה. בתביעתה טענה האישה, כי הדירה אמנם נרכשה ע"י הבעל רק זמן קצר יחסית לפני טכס הנישואים, כדי שתשמש למגורי המשפחה העתידית אותה הם רצו להקים, וכי במהלך הנישואין שלהם התגוררו בדירה עם ילדיהם המשותפים שנולדו, ביצעו בדירה שיפופים, וכו', ולכן היא זכאית למחצית מהדירה, שכן הצדדים חיו בשיתוף מלא, ומכאן יש להחיל חזקה משפטית הקרויה הלכת השיתוף ספציפית של דירת מגורים. מצד שני, הבעל טען בהגנתו, כי קנה את הדירה ארבע שנים לפני הנישואין, שנתיים תמימות עוד לפני המועד שבו שהכיר את אשתו, ולכן אין לה זכויות בדירה. בית המשפט העליון קיבלת את ערעור האישה, בקובעו, כי על-פי פסיקת בית המשפט העליון יש להראות גם חיי נישואים ממושכים, אולם בנוסף יש להראות גם שיש נסיבות עובדתיות נוספות במטרה לבסס כוונת שיתוף ספציפית בנכס הרשום על-שמו של רק אחד מבני-זוג. כבוד השופט דנציגר כינה את הראיה הנדרשת - "דבר מה נוסף". במקרה דנן, קבע כבוד השופט דנציגר, שהאישה הוכיחה לבסס את אותן נסיבות המצביעות על "דבר מה נוסף', ולכן במסגרת של גירושין מגיעים לה מחציתן של הזכויות בדירת המגורים.על-פי פסיקתו זו של בית המשפט העליון, בישראל 2013, כל מי שעומד בפני חתונה ושיש לו דירת מגורים מלפני החתונה, טוב אם יעשה וידאג להסדיר את זכויותיו העתידיות באשר לדירת המגורים בדרך של עריכת הסכם ממון מקצועי אצל עורך-דין המומחה לתחום של הסכמי ממון. לתשומת לב, כדי שלהסכם ממון יהיה תוקף משפטי, חובה לא רק לחתום עליו, אלא גם לאשרו בפני נוטריון, או בבית הדין הרבני, או בפני רושם נישואין, או בבית הדין הרבני.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר

הכותב הינו בעלים של משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון



 


מאמרים נוספים מאת עמית ורד עו"ד נוטריון ומגשר
 
רכישת דירה - מידע וטיפים לקראת העסקה
רכישת דירה הינה פעולה מורכבת אותה מרבית האנשים מבצעים במהלך חייהם. מאחר ומחירי הדירות בישראל חצו את רף המיליון שקלים (לדירה ממוצעת), מדובר בעסקה הטומנת בחובה לא מעט סיכונים. המאמר כולל דגשים וטיפים משפטיים חשובים.

הסכם ממון ודירת מגורים - פסיקת בית המשפט העליון
19/01/13 | משפחה
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מס רכישה - עדכון מדרגות לשנת 2013
19/01/13 | מיסים
לאחרונה, התעדכנו מדרגות מיסוי מקרקעין - מס רכישה. הסקירה כוללת הסבר תמציתי על מס רכישה ופירוט מדרגות המס החדשות לשנת המס 2013 לגבי קניית דירה ראשונה ונוספת.

מכירת דירה – טיפים משפטיים מומלצים
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

גירושין - טיפים למתגרשים
19/01/12 | משפחה
גירושין בישראל הופכים לדבר נפוץ בשנים האחרונות. במאמר זה נרכז עבורכם מספר טיפים משפטיים חשובים בהתמודדות מול הליך גירושין.

גישור גירושין – להתגרש בהסכמה הדדית, באופן מכובד והוגן
09/08/11 | משפחה
תהליך גירושין הוא לרוב קשה וכואב, במיוחד כשיש ילדים. בתקופת הגירושין יש לחץ, מתח וחוסר וודאות עבור כל בני המשפחה. במקביל לתגובות רגשיות של הלם, אבל, כאב, כעס ותסכול, על בני הזוג לפתור מחלוקות תלויות ועומדות לפירוק התא המשפחתי, כגון – מזונות, חלוקת הרכוש , משמורת ילדים והסדר ראיה, ועוד. גישור מהווה אלטרנטיבה יעילה וטובה לסיום הקשר ופרידה בגירושין בהסכמה.

על האלטרנטיבה של גישור גירושין
09/08/11 | משפחה
אין גירושין שמחים באמת, לפחות לא בהתחלה, שכן לא קל לפרק משפחה. כאשר מעורבים ילדים הבעיה אף מתעצמת. בתהליך כה מורכב וקשה מבחינה רגשית, יש משמעות לדרך שבה מתגרשים, לה תהא גם משמעויות בעתיד מבחינת הקשר לאחר פירוק התא המשפחתי.

הסכם גירושין - מה חשוב לדעת?
07/08/11 | משפחה
לפי הסטטיסטיקה בישראל, בעשור האחרון מספר הזוגות המתגרשים עולה מדי שנה. הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג יכלול סעיפים רבים, אולם אם בוחנים היטב את ההסכם, רואים כי בעצם ישנם 4 נושאים מרכזיים אותם מסדיר ההסכם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI