דף הבית חוק ומשפט ייעוץ משפטי עורך דין צבאי מנהלי: מי צריך את זה בכלל?
עורך דין צבאי מנהלי: מי צריך את זה בכלל?
אבי 07/11/16 |  צפיות: 12361

חוק השיפוט הצבאי (תשט"ו-1955) מסדיר את כל אמצעי השיפוט במערכת הצבאית. חוק זה נפרד ממערכת המשפט האזרחית בישראל והוא חל על כלל המשרתים בצבא: חיילים בשירות סדיר – חובה וקבע, חיילים בשירות מילואים ואזרחים עובדי צה"ל. במקרים מסוימים החוק חל גם לאחר השחרור וגם על מי שחויב להתייצב לשירות סדיר או מילואים ולא עשה כן. העברות המדוברות הן פליליות וחלקן ייחודיות למסגרת הצבאית.

מערכת המשפט הצבאי מתנהלת באמצעות בתי דין צבאיים וסמכויות שיפוט הניתנות לקציני יחידות במסגרת הדין המשמעתי. מעבר לכך, ההבדל המובהק בין מערכת המשפט הצבאית לזו האזרחית טמון באופי העברות הייחודיות למסגרת הצבאית, זאת לנוכח החוקים השונים הייחודיים למסגרת הצבאית. העברות במערכת הצבאית נידונות בשני מישורים שיפוטיים: האחד, בתי דין צבאיים והשני בית דין משמעתי (דמ"ש) על ידי קצין שיפוט ביחידה. מעבר לכך, קיימת מערכת מנהלית שתפקידה לטפל בעניינים מנהליים הקשורים לשירות.

תכירו: הגופים העוסקים בתחום המנהלי במערכת הצבאית (רשימה חלקית)

• נקח"ל- נציב קבילות החיילים

• קפ"צ- קצינת פניות הציבור

• ועדת הערר - מעין "בית דין לעבודה" לאנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל

• קבו"ד - קצין בודק האחראי לחקירת חיילים

• וח"ק - ועדת חקירה

• ועדה לעיון בעונש -  ועדה הדנה בענייני כלואים צבאיים להקלה בעונש

• ועדה 210 -  ועדה הדנה בהעברת כלואים ממתקני כליאה צבאיים למתקני כליאה אזרחיים

• ועדת סמים במיטב -  ועדה האחראית על ההחלטה האם לשחרר או לשנות את שיבוצו של חייל המואשם בעברות סמים במהלך שירותו הצבאי

• ת"ש  – תנאי שירות

• ועדות ורפואיות לקביעת הפרופיל הצבאי

שירותיו של עורך דין צבאי-מנהלי

השירותים המשפטיים המוצעים על ידי עורך דין צבאי-מנהלי כוללים בין היתר שירותי ייעוץ וייצוג משפטי לחיילים בשירות סדיר, קבע ומילואים המתמודדים עם סוגיות מנהליות אל מול רשויות הצבא והמערכת הצבאית. לדוגמה, שירותי סיוע וייעוץ משפטי לקבלת פטור משירות צבאי הניתן בין היתר מהמניעים הבאים: פטור מטעמי הכרה דתית, פטור מטעמי בריאות, פטור מטעמי מצפון, פטור עקב הורות, היריון או נישואין, פטור עקב הגירה לחו"ל ופטור מטעמי פרט.

בנוסף, עורך דין צבאי מנהלי, מעמיד לרשותכם את הידע המשפטי הנוגע לניהול הליכים משפטיים ומתן ייצוג משפטי בעניינים מנהליים בנושאים שונים החל מהשלב של טרום הגיוס כגון: מתן שירותי ייעוץ וסיוע משפטי למלש"בים (מועמדים  לשירות ביטחון) המעוניינים להסדיר את ענייניהם אל מול רשויות הצבא,  ליווי משפטי להגשת קבילות לנציב קבילות החיילים, ייצוג בפני הוועדות השונות המופיעות לעיל, הכנת חיילים לקראת הליכי חקירה, , ליווי משפטי לאסירים לצורך שמירה על מלוא הזכויות העומדות לרשותם, ליווי הליכי הגשת ערעור על סיווג בטחוני ועוד מגוון רחב של נושאים מנהליים הקשורים בין היתר לקבלת טיפול רפואי, תנאי שירות וכדומה.

דין משמעתי

דין משמעתי הינו הליך שיפוט המתנהל כנגד חייל בשירות סדיר, קבע או מילואים, וזאת מחוץ לבתי הדין הצבאיים. הליך הדין המשמעתי מתקיים בפני קצין שיפוט שהוא ברוב המקרים גם מפקדם הישיר על החיילים העומדים לדין משמעתי. בחלק גדול מהמקרים, העברות הנידונות במסגרת דין משמעתי הן עברות "קלות" יותר מאילו הנידונות בבתי הדין הצבאיים, יחד עם זאת נלווים אליהן עונשים שונים הכוללים גם תקופות ריצוי מחבוש במתקני כליאה צבאיים. אנשי קבע וקצינים העומדים לדין משמעתי בגין עבירה חמורה עלולים להיות חשופים להשלכות רבות המשפיעות על מעמדם הצבאי וקידומם במערכת הצבאית בעתיד.

חשוב לדעת

ייצוג במשפט במסגרת הצבאית מתאפשר אך ורק במקרים בהם הדיון המשפטי מתנהל בבתי הדין הצבאיים, ולפיכך, דין משמעתי איננו מאפשר לחייל העומד לדין להסתייע בשירותי ייצוג של עורך דין צבאי. יחד עם זאת, לרשות החייל עומדת הזכות לקבלת ייעוץ משפטי בטרם הליכי הדין המשמעתיים.



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבי


 


מאמרים נוספים מאת אבי
 
פינוי דירה בשירות איכותי
כאשר אתם מבצעים פינוי ירושה חשוב לכם בודאי לקבל שירות טוב ומסור.

שי פינוי דירה לפינוי זריז ואיכותי
אם קרוב משפחה שהיה יקר לכם נפטר אתם ודאי נמצאים באבל ובתקופה לא פשוטה. דווקא בתקופה זאת יש גם סידורים רבים כמו לפנות את דירת הנפטר ולטפל בנכס

לגלות את הבית שלכם מחדש עם שי פינוי דירה
לאחר שקיבלתם ירושה פעמים רבות יש צורך לחלק את דירת הירושה בין היורשים וצריך למכור אותה או להשכיר אותה, כדי לחלוק את דמי השכירות.

למה כדאי להביא חברה מקצועית שמגיעה הביתה?
חברת ניקוי ספות המציעה את עצמה ללקוחות צריכה להיות אמינה. כל המפורסם בשמה בעיתונות ובמדיה האלקטרונית צריך להיות מידע מהימן.

התחלתם לחפש אחר אולמות אירועים בצפון? הגיעו אלינו!
אחד הרגעים המרגשים בתכנון של כל חתונה, מתייחס להליך בחירת האולם, ולו כי אז מתחילים להרגיש שהדברים מתקדמים וניתן להתחיל לדמיין כיצד תיראה החתונה שלכם - של שניכם

חבילת שירותים אידאלית עבור עיצוב חדרי אמבטיה!
כאשר עומדים לעצב חדר אמבטיה, הרי שחשוב ביותר לפנות אל חברה שמאמינה באיכות, אמינות, עמידה בזמנים, מקצועיות, טובת הלקוח, שקיפות ואינה מהססת לתת אחריות.

הפלא והפשטות שמאחורי חידוש אמבטיה!
מי מאתנו לא רוצה להיכנס אל חדר האמבטיה ולגלות אזור מזמין, נעים, שליו, מסודר ומעוצב?

תיקון מזגן נייד – איך עושים את זה?
המזגן הנייד הוא אחד החידושים בעשור האחרון בתחום המזגנים. הוא מתאים למי שזקוק לחימום וקירור של חדר אחד והוא מנויד בהתאם לצורך.

הדרך היחידה לשמור על המזגן היא באמצעות ניקיונו הקבוע!
מזג האוויר בישראל מצריך מזגן בכמעט בכל הבתים, המלונות, בתי החולים והמוסדות הציבוריים. בכל אזורי הארץ יש צורך במזגן.

טכנאי למזגן בראשון לציון – קריטי לימי הקיץ החמים
לאור מחקרים וסקרי שוק שנעשו בארץ התברר שהמזגן הוא הדרך הזולה והיעילה לחימום וקירור הבית.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI