דף הבית חוק ומשפט חקירות פוליגרף ממוחשב אבטליון
פוליגרף ממוחשב אבטליון
עמוס אבטליון 05/11/09 |  צפיות: 3070

הפוליגרף הממוחשב
כל הערכה אנושית של אבחנה טכנית במבחן הנתונים, נגועה לרוב באי דיוק הנובע מאיתור הפסיכופיזיולוגיה מחוסר ניסיון, מחוסר כשרון ומחוסר הסכמה כללית לשקר. הבעיות מורכבות מהתסבוכות של תשובות פיזיולוגיות והשיטות להערכתן. מפענח פוליגרף אחד יעריך שינוי מסויים ברישום הפיזיולוגי כאבחנה גבוהה ומפענח אחר, ייחס אותו שינוי לתקלה במכשיר ההקלטה.
מחקר של רסקין וברלנד מ- 1976, הפנה שאלה כללית מוסכמת של מידע סמוי CIT לבודקי פוליגרף מקצועיים. הם מספרו ובחנו, 419 הקלטות שביצעו 43 שוטרים ובודקי פוליגרף שונים והשוו מסקנות עם אלה שעשו המקליטים בעצמם.
ההסכמה הכללית בדירוג הנבדקים דוברי האמת, השקר וללא ממצאים, היתה 58% בלבד. רוב אי ההסכמות נבעו מכך, שכל מפענח האמין ששיטת הפיענוע שלו היא המתאימה ביותר.
שיטות הפיענוח שהיו נהוגות אז, יצרו ויכוחים בין הבודקים כי שיטות פיענוח ההקלטות הפיזיולוגיות בעזרת מבחן שאלת ההשוואה, היו מיושמות בשיטת הציינון, בשיטה הגלובלית ובשיטת המיחשוב. השיטה הגלובלית סובייקטיבית ביותר מבין השיטות, שיטת המיחשוב הינה האובייקטיבית ביותר ובאשר לשיטת הציינון, היא נופלת בין שתיהן.
אם בודקי פוליגרף רבים משתמשים בשיטה גלובלית, הם עושים כך, על מנת להיתרשם מחוזק הנבדק ולפי התוצאה, הם מכינים לו את השאלות.
ריד, אינבו ורסקין, השוו החלטות שעשו בודקי פוליגרף מקצועיים שהשתמשו בשיטה הגלובלית ובשיטת הציינון. הם מסרו ל-25 מומחים, צ'ארטים שניבדקו על יד 16 מפעילי פוליגרף אנונימיים, 16 חשודים נוקו מכל חשד כי הצ'ארטים שהצביעו על אשמתם שייכים לאלה שהתבקשו להודות באשמותיהם בעת המבחן. 18 בודקים השתמשו בשיטה הגלובלית לפיענוח הצ'ארטים ושבעה בשיטה ממוחשבת.
חוסר הדיוק בלט בין בודקי הפוליגרף בשיטה הגלובלית, לעומת דיוק והתאמה בתוצאות בשיעור של 98.9% שהושגה בין בודקי הפוליגרף בשיטת הציינון בלבד.
השיטה הגלובלית הניבה 26.4% מהנבדקים דוברי האמת לתוצאה שלילית (אשם), וזאת לעומת 3.6% טעויות בשיטת הציינון.
המסקנה מתוצאות המחקר של רסקין ( 1976) היא, שליטה סיסטמתית בגישה לפיענוע הצ'ארט עדיפה על השיטה הגלובלית. הפיענוח הממוחשב של הצ'ארטים, היה הצעד הבא בהתקדמות שעלתה על כל השיטות.
פרק זה מחולק לשישה חלקים. הנותר מפרק זה ידון במעמד המיחשוב לפיענוח בדיקות פוליגרף. חלק ראשון דן ביתרונות השימוש במחשב לביצוע ולפיענוח צ'ארטים שהביאו לפיתוח הפוליגרף הממוחשב. החלק הבא, מסמן מאורעות היסטוריים, החלק השלישי סוקר את החומרים השונים מהם פותח והחלק הרביעי, מסכם את המחקר עבור החשיבות והיעילות של שיטות הפוליגרף הממוחשב. הפרק מסתיים, בויכוח על השטח שבו הפוליגרף זקוק לפיתוח נוסף מבחינתנו.
היתרונות של מערכות הפוליגרף הממוחשבות

אמינות
שלא כמו בשיטות הגלובליות, הפיענוח של המחשב הוא ב ? 100% אמין וללא סטיות. אם ניתן למחשב לפענח 100 פעמים את אותו צ'ארט הוא יגיע בדיוק לאותה מסקנה 100 פעמים, ודבר זה לא ניתן לומר לגבי בודקי פוליגרף, בשיטות האחרות. למעשה, אותו צ'ארט שניתן למספר בודקי פוליגרף, לא קיבל בדיוק את אותו הציינון ומעבר לכך, בודקים שונים פענחו פעמיים, במועדים שונים את אותו צ'ארט והגיעו לממצאים שונים.
האמינות כשלעצמה אינה מבטיחה החלטה נכונה, כי מפעיל פוליגרף עלול להחליט, שהחשוד שיקר בעת המבחן, אך הוא גם עלול לטעות בהחלטתו. מצד שני, תוצאת הפוליגרף בהתאם לתורת המבחן הפיזיולוגי שהוא הקשר האמיתי חייבת להיות משכנעת תחילה ורק אז לאמתה.
בין ההחלטות ומעמד השקר הנוכחי של הנבדק (אמינות), לא יעברו את עיקר השורש של אותה החלטה כי ההערכות הנפלטות מן המחשב הם די אמינות .(Nunnally 1978) הגבול התאורטי של דיוק החלטת הבודק, תלוי באמיתות התשובות של הנבדק במבחן מדידות המחשב לתגובות הפיזיולוגיות, הן גם יותר מדויקות, מאלה הנעשות על ידי מפענחים מומחים. המפענחים בשיטה המספרית משיגים בקושי תוצאות בינוניות לעומת המחשב שמנפיק מדידות מדויקות של תגובות פיזיולוגיות (קירשר ורסקין 1988).

עוצמת השיטה והמהירות
המחשבים מתוכנתים למדידת הצורות של ההקלטות הפיזיולוגיות שלא ניתנות לביצוע באופן אחר, למשל: אולי ניתן למדוד ידנית שטח של עקומה המסמלת תשובה, אבל הקושי הוא בזמן הנדרש לכך ובאפשרות לטעות. השינויים שחלים בלב עם כל נשימה עלולים להפריע לתדירויות הסינון בין זמני הפעימות, אך הפילטר הדיגיטלי מונע זאת. המחשב מספק גישה מוכנה לכל סימן ומאפשר את הקלטתו, אך הפרעות חיצוניות פתאומיות עלולים לעוות את התוצאה. (פורג'ס ושות' 1996)
פיענוח סטטיסטי למשתנים
המחשבים מאפשרים שימוש בעוצמות הטכנולוגיות להפקת אבחנות מידע של ההקלטות הפיזיולוגיות ולהערכת הבדלים בין אמת ושקר של היחיד. (אילסון 1952), הציע קודם, את השימוש בהפליית פענוח מכוונת, כדי להצליב מדידות מערוצים שונים של הפוליגרף שזאת השיטה בה השתמשו (קירשר ורסקין 1988). התעלמות מחשיבות הפיענוח בכפל מדידות פיזיולוגיות ניפרדות ועוד מספר מדידות כדי לבודד אחת המדידות המופלות. בידוד המדידה המופלת מצמידה ליחיד שקר אמיתי ממושך וכך הושגה הערכה מתמטית סבירה המפרידה בין קבוצות של נבדקים משקרים ובין דוברי אמת. למעשה המדידה המופלת שבוצעה על הנבדק דומה לסך התוצאות שמבצע מפעיל פוליגרף בשיטת הציינון.
איכות ההקלטה
בזמנו, מכשירים ישנים נזקקו למפעיל פוליגרף, שיכין את סיכות ההדפסה של הערוצים השונים באופן ידני וכאשר נוצרה תגובה פיזיולוגית חזקה של הנבדק, העט הרושם קיפץ, חודו התכהה ופרטים חשובים בהקלטה לא נרשמו. הפוליגרף הממוחשב ימנע איבודי פרטים, שליטתו ברמת ההדפסה מבטיחה רישום מדויק של כל סימן ושל כל שינוי. המיחשוב מאפשר למשתמש לכוון את הרישום הרצוי של הגרפים על מסך המחשב ולכיוון עצמו, אין השפעה על איבחון המחשב בעת ביצוע הצ'ארט.
עזרה בהחלטות
על מנת להקל הערכה אנושית של צ'ארט הפוליגרף, המערכת הממוחשבת מסוגלת לרשום את המדידות של ההקלטות הפיזיולוגיות. לדוגמה :
כלל בציינון בשיטת אוניברסיטת יוטה , דורש מהבודק להעריך את האמפליטודה בערוץ מוליכות העור (sc) בין התשובה לשאלת ההשוואה ולשאלה החמה. כך מתקבלת תוצאה לציינון רק כאשר התגובה הינה פי שניים מתגובה אחרת. כאשר הצ'ארט עולה וגם יראה בדיוק על המסך, המחשב ישווה את מדידותיו לממדי תגובת ה ? sc וגם יראה תוצאות מדוייקות.
חישובי המחשב, מתאימים לציינון והרישום המדויק ובמקום שבו מופיעות המדידות, הן מראות כיצד התשובות צריכות להימדד, אם ביצועי סדר המיספור מיושמים כנידרש.
פוליגרף מכונת אמת פוליגרף מכונת אמת מכון פוליגרף בודק פוליגרף
www.avtalion.com


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עמוס אבטליון


 


מאמרים נוספים מאת עמוס אבטליון
 
פוליגרף מידה כללי
05/11/09 | פלילי
הפוליגרף בודק שינויים פיזיולוגים בגוף האדם בעץ מצבים לחוצים.
שאלה לא נכונה, עשוייה להביא לתוצאות הפוכות


פוליגרף ממוחשב אבטליון
05/11/09 | חקירות
ההבדל בין פוליגרף ממוחשב לפוליגרף מכני הינו בעיקר שהבודק יכול להתעסק עם בדיקת הפוליגרף ולא עם המכשיר.

אישה עם אישה זו בגידה ?
05/11/09 | בגידות
שאישה בוגדת עם גבר אחר זו פגיעה קשה בגבריות, וכך גם שגבר בוגד עם אישה אחרת, הביטחון העצמי של האישה נפגע.
שגבר נשוי בוגד עם גבר אחר, זה סוף העולם אבל שאישה בוגדת עם אישה , זה גם סוף העולם ?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI