דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה איכות הסביבה מעמד הזכות לסביבה נאותה
מעמד הזכות לסביבה נאותה
דנה הראלי 22/07/08 |  צפיות: 3400

מעמד הזכות לסביבה נאותה
בג"צ 4128/02 אדם טבע ודין- אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' ראש ממשלת ישראל ואח'
בפס"ד הש'  ברק עוסק בחוק ההסדרים שקבע תיקון לחוק הבנייה בתיקון זה הקימו ועדה אשר מוסמכת לאשר פרויקטים בצורה מזורזת מי שמחליט אילו פרויקטים הם: ראש הממשלה וכו' שהמטרה לזרז פרויקטים לאומיים ורציניים התהליך הרגיל מושגים כמו הועדה הארצית לתכנון ולבנייה, מושגים תוכנית מתאר ארצית מקומית מחוזית וכו' ומושג תסקיר.
ההליך הרגיל קבוע בחוק התכנון והבנייה שמקים ועדות כאמור לעיל כל מי שרוצה לאשר פרויקט צריך להגישה לוועדה שם היא יושבת ובוחנת את הפרויקט ישנו הליך מהיר יותר בהגשת תסקיר  השפעה על הסביבה , שהוא כלי תכנוני שמסייע לקבל החלטות בענייני פרויקטים בעיקר ככל שזה נוגע לשיקולי סביבה בהקשר זה התסקיר הוא כלי שבאמצעותו ניתן להתריע בפני הוועדה שבוחנת להביא כל מיני פרטים שיעזרו לה לקבל את ההחלטה השפעות סביבתיות וכו',על כל נושא שאפשר להשפיע מי שמגיש וועדות נציגי ציבור  ויחסי ציבור בעזרת מחשבים ניידים וכו'
תהליך זה שהוועדה דנה חשוב משום שסע' 100 לחוק הבנייה מאפשר לציבור להתנגד לתוכנית הן על בסיס התזכיר ומניעים נוספים , בהקשר זה התיקון הוא שקיצר את הזמנים אם תסקיר נותנים בד"כ  30 יום כאן נקבעו שבוע ימים להגשה.
אדם טבע ודין שהיא אחת העמותות הפעילות טענו שהדבר אינו חוקתי טענתם העיקרית היא  שזה פוגע בקניין ובעיקר שזכות לסביבה ראויה היא חוקתית לכן יש לבטלו.
בעיה נוספת הקשורה לתסקירים היא שמי שמבצע אותם הוא היזם ולכן הם בד"כ חיוביים ולא מקיפים , ואותה וועדה צריכה לזרז את ההליכים .
השופטים בפס"ד הדין היו ברק, דורנר וחשין
דברי השופט ברק:
מתחיל בנאום לזכות לסביבה ראויה וטוען שהיא זכות שאי אפשר להתקיים בלעדיה , הוא אומנם משבח את הירוקים  אולם לאחר הנאום התומך שואל  האם יש  לגזור אותה  מכבוד האדם וחירותו, הוא טוען שלא מאחר ואין  הדבר  כלול במסגרת זו ואינו רואה צורך לדחוס אותה , אם  היא כלולה,  אזי יש להכניס את  כל זכויות אדם וכל דבר גישתו של ברק לא אימצה כל זכות לתוך כבוד האדם ( הוא אומר שאינו מרחיב אני לא אקטיביסט כמו שחושבים לא כללו אזי לא כלול)
הוא אומר שאם רוצים שיציעו הצעת חוק יסוד לנושא הוא מפרט את כל הצעות החוק אך מציין שלא יחשבו שהוא תומך.
ברק אומר שמכבוד האדם הוא גוזר את זכות הקיום המינימאלי והיא חוסה תחת ח"י כבוד האדם וחירותו  ,אך אט"ג לא טענה זאת, טענתם היתה שזכות לסביבה נאותה נגזרת ומאחר וזה רחב מידי לא ניתן להתייחס (זכות לאיכות סביבה נאותה למעשה היא נגזרת מזכות קיום מינימאלי) בהקשר זה אינו מוכן להכיל מאחר וטוען לפרשנות רחבה בהתייחס לשתי הטענות הנוספות זכות לקניין הוא דוחה אותם הוא אומר להם לא לתקוף את המסגרת המנהלית, לא החלטתם היא שפוגעת , ניישם מסגרת זו שנקים שדה תעופה שיפגע בקניין אזי יש לתקוף פרויקט ספציפי של התוצאה האופרטיבית של פס"ד היא דחיית כל טענותיהם למעשה הם לא ניצחו אבל הם הציגו זאת כך.
לסיכום: ברק ממאן להכיר בזכות זו כחוקתית, הוא אומר שלא ניתן להגיש תביעה בגין החלטות ספציפיות , אם נותר מצב שמישהו נפגע כתוצאה מתוכנית שאושרה שפוגעת או הוועדה החליטה באופן בלתי סביר אזי ניתן יהיה לתבוע בגין זה אבל החוק במהותו חוקתי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI