דף הבית רפואה ובריאות רפואה רופא שיניים
רופא שיניים
גיל 20/12/10 |  צפיות: 2653

עתה, עם הפיכתו של תחום רפואת השיניים לכדי תחום רפואי-כירורגי רחב היקפים בעל התמחויות רבות הכוללות התמחות בשיניים ובלסתות, התמחויות בפנים, בחלל הפה ואפילו בבסיס הגולגולת, גדלו דרישות הסף להכשרת רופאי שיניים בהתאמה ועתה מחוייב כל רופא שיניים לעבור הכשרה רפואית כללית.

בישראל אף מחמירים את הדרישות ומחייבים את רופאי השיניים להיות בעלי תואר D.M.D (דוקטור לרפואת שיניים), או D.D.S (דוקטור לכירורגיה דנטלית). מסלולים אלה נפרדים ממסלולי ההכשרה לרפואה כללית, אך לעיתים קיימות הקבלות ובשל כך ישנו מספר מועט רופאי שיניים הם גם רופאים כלליים לפני כן.

כיצד מוצאים רופא שיניים?

במרבית המקרים, רופא שיניים עובד במרפאות פרטיות. בשנים האחרונות התחזק מעמדם של מרכזי רפואת שיניים במסגרת קופות החולים:

  • מרפאת שיניים קופת חולים כללית
  • מרפאת שיניים קופת חולים מאוחדת
  • מרפאת שיניים של קופת חולים מכבי
אילו הכשרות עובר רופא שיניים?

כל רופא שיניים עבר אחת מההכשרות הבאות:

  • רופא שיניים כללי: בעל הכשרה כללית שכללה סיום לימודים בהצלחה, הצלחה בבחינות הרישוי הממשלתיות וקבלת רישיון המתיר לו לעסוק ברפואת שיניים.
    הכשרה ורישיון אלה (בישראל) מאפשרים לרופא השיניים לעסוק בכל תחומי רפואת השיניים. כלומר, הוא יכול לעסוק גם בהשתלות, ניתוחי חניכיים וכו', מעבר לביצוע טיפולי שיניים קונבנציונאליים, וזאת לאחר השתתפות בהשתלמויות קצרות, אך ללא צורך ברישוי רשמי. במדינות אחרות ברחבי העולם, לדוגמא, חייב רופא שיניים לקבל הסמכה רשמית בכדי לעסוק בטיפולי שיניים מורכבים.
  • רופא שיניים מומחה: מדובר ברופאים עם אותה הכשרה בסיסית בעלי תואר אקדמי ורישיון ממשלתי המתיר להם לעסוק ברפואת שיניים, אולם בשונה מהרופאים הכלליים, רופאים אלו עברו התמחות, כל רופא בתחומו, במסגרות שונות שאורכן בין 4 ל-6 שנים. התמחויות אלו נועדו להסמיך את הרופאים לבצע טיפולי שיניים מסובכים. בעולם, על רופא השיניים הכללי להפנות את המטופל לרופא מומחה בשעת הצורך.
    • לפי המלצה – אין חכם כבעל ניסיון. מישהו שאנחנו סומכים על דעתו וטופל בעבר אצל רופאי שיניים, יכול להיות האמצעי היעיל ביותר עבורכם לבחירת הרופא והמרפאה.
    • לפי צוות המרפאה – צוות רפואי בעל הבנה מקצועית, מאיר פנים, וכזה שמשתף אתכם בטיפוליו, סביר שייצג רופא שיניים שכדאי להיות מטופל במרפאה שלו.
    • הסברים – רופא שיניים טוב יקדיש זמן בהסברים למטופליו על דרכי הטיפול ועל אפשרויות אחרות לטיפולים, ללא ניסיון להאיץ בהם בעת קבלת ההחלטה ואף לקבל אחת בשמם.
    • המשכיות טיפולי השיניים – כאשר הרופא המטפל נפגש עם מטופליו לאורך זמן ומכיר את עברם הרפואי, רמת הטיפול תהיה טובה הרבה יותר.
    • לפי התעודות – רופא שיניים שעבר השתלמויות רבות, יחזיק בותק טיפולי רב יותר ויוכל לבצע מספר רב יותר של טיפולי שיניים.
  • בישראל כיום כ-7,000 רופאי שיניים פעילים – מדובר על רופא אחד על כל 750 תושבים.
    לצורך ההשוואה, באירופה ובארה"ב מופקד רופא אחד על כל 2,000-3,000 תושבים. בשל כמות רופאי השיניים בישראל, מדובר בשוק תחרותי עד מאוד. בשל התחרות הזו נוצרת ירידת מחירים והענקת טיפולים ובדיקות ללא עלות על מנת למשוך לקוחות – יתרון כלכלי למטופל.למרות הנאמר, רפואת השיניים הפרטית בישראל והרופאים הפרטיים עדיין מחזיקים בכ-70% מנתח השוק, בעוד מרפאות השיניים של קופות החולים מחזיקות כ-20% ורשתות פרטיות אחרות מחזיקות ב-10%.

    מהו הסוד בעזרתו בוחרים רופא שיניים?

    בחירה ברופא שיניים היא צעד חשוב עבור כל אדם, מאחר ותחום רפואת השיניים שונה מכל שאר תחומי הרפואה, מאחר ותמיד ישנו צורך בתחזוקה, ההופכת את הקשר עם רופא השיניים למרובה שנים.

    אולם החשוב ביותר בעת בחירת רופא השיניים הוא האמון. כאשר התקשורת בין המטופל לרופא השיניים היא טובה, כנראה שהבחירה באותו רופא היא נכונה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גיל

תווית יחסי ציבור



 


מאמרים נוספים מאת גיל
 
תואר ראשון בכלכלה
לימודי תואר ראשון בכלכלה נחשבים ללימודים תובעניים וקשים, כאשר מסיימי הלימודים ייחשבו כבעלי יכולת גבוהה וכבעלי חוש עסקי ומתמטי מפותח.

לימודי הנדסת חשמל ואלקטרוניקה
הנדסת חשמל עוסקת בחשמל כאמצעי להעברת אנרגיה ולעומתה עוסקת הנדסת אלקטרוניקה בשימוש בחשמל כאמצעי להעברת אינפורמציה.

לימודי הנדסת מכונות
מסלול הלימודים כולל לימודי מדעים יסודיים, מדעי ההנדסה ומכונאות. הסטודנט יכול להתמחות בהמשך הדרך בביו-מכניקה, מערכות אנרגיה, הנדסה אופטית, רובוטיקה ועוד.

לימודי ארכיאולוגיה
במסלול לימודי הארכיאולוגיה נכללים מספר תחומים המהווים יסודות להכרת תרבויות, וביניהן: אנתרופולוגיה, בלשנות, פלאונתולוגיה, גיאוגרפיה, גיאולוגיה ועוד.

לימודי קולנוע
לימודי קולנוע וטלוויזיה דורשים כי אהבת הקולנוע והטלוויזיה תהיה טבועה בכם וכי אתם בטוחים ברמת היצירתיות שלכם.

לימודי חשבונאות
חשבונאות היא תחום לימודי המבוסס על שיטות עבודה מתחומי מנהל העסקים ולימודי הכלכלה, המצריך תפישה מתמטית. למרות זאת, המקצוע אינו נחשב כתחום מדעי מפני שהוא יישומי ולא מחקרי ולכן שייך לעולם לימודי מדעי החברה.

השלמת בגרויות
תעודת בגרות הינה תעודה של משרד החינוך על הצלחה ב בחינות הבגרות הנערכות בבתי הספר התיכוניים, או באופן פרטי (במרבית המקרים כאשר הלימודים הם במסגרת אקסטרנית או לבד). תעודת בגרות מהווה תנאי ראשוני הנדרש על ידי מוסדות הלימוד (מכללות או אוניברסיטאות) כחלק מתנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון.

דלקת חניכיים
דלקת חניכיים היא מחלה זיהומית, הנוצרת בעקבות מגע חיידקים ההורסים את הרקמות סביב השיניים וכך גורמים לספיגה של העצם התומכת. במקרים בהם דלקת החניכיים היא במצב מתקדם, ייתכנו אף תופעות התניידות שיניים ואף אובדן שיניים.

לימודי משפטים
לימודי משפטים משלבים הקניית ידע מעשי במשפט הישראלי, פסיקה וחקיקה, עם השכלה משפטית רחבה, המקיפה את עולם המושגים המשפטי, את עקרונות היסוד של השיטה המשפטית, ואת השיקולים הערכיים והתהליכים החברתיים אשר מעצבים את פני המשפט.

לימודי פסיכותרפיה
לימודי פסיכותרפיה מהווים הכשרה לעסוק בטיפול במקרים של חוסר איזון נפשי כתוצאה ממשברים רגשיים ומצוקות, תוך שימוש במגוון שיטות טיפוליות אשר מורכבות מתקשורת בין המטפל למטופל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI