דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה צבא וביטחון טראומה על גולגולת דקה
טראומה על גולגולת דקה
חיים קליר,עו"ד 27/07/08 |  צפיות: 3807

טראומה על גולגולת דקה

1983-2008 © חיים קליר ושות' http://www.kalir.co.il

ביום ד' לחודש אייר תש"ח נפל גוש עציון בידי הירדנים. במהלך הקרבות הקשים נהרגו כ-240 לוחמים. תושבי הגוש שנותרו בחיים נלקחו למחנות שבויים בירדן.

למחרת, הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. לימים נקבע יום נפילת גוש עציון  כיום הזיכרון לחללי צה"ל.

בין תושבי הגוש שנפלו בשבי היה גם פ', שעלה ארצה מספר שנים קודם לכן, מתוך תקווה למצוא בגוש עציון מקלט מפני הכבשנים באירופה.

השהות בשבי נמשכה 11 חודשים והייתה קשה מנשוא עבור פ'. עוד בהיותו בשבי, החל לסבול מתסמינים דיכאוניים. שלושה ימים לאחר שחרורו מהשבי ניסה להתאבד באמצעות בליעת כדורי שינה ואושפז בבית החולים גהה.

משך 50 שנה הצליח פ' לשרוד. אולם בהגיעו לגבורות, תקף אותו הדיכאון במלוא העוצמה. לדיכאון התלווה גרד בעור. גרד מציק שהרופאים לא אתרו לו סיבות פיזיות ולא הצליחו בריפויו. לבסוף הכריע הדיכאון את פ' והוא שם קץ לחייו.

אלמנתו של פ' פנתה אל משרד הביטחון וביקשה כי זה יכיר בה כאלמנת מלחמה.

נכון שבעלך סבל מדיכאון בזמן השבי ולאחריו, הודו נציגי משרד הביטחון. אבל מצבו הנפשי לא היה תקין עוד לפני נפילתו בשבי. אולי בשל היותו פליט שואה. לא משום שנפל בשבי.

אכן, הודתה האלמנה, מצבו הנפשי לא היה קל לפני הנפילה בשבי. אולם היא הנותנת. תנאי שבי משפיעים קשות דווקא על אנשים חלשים נפשית.

אבל בעלך המשיך לחיות עוד 50 שנה. במהלך שנים אלה לא התלונן אצל רופאים על דיכאון.

גם זה נכון, השיבה האלמנה. אבל אני חייתי אתו ואני יודעת מה עבר עליו. בכל השנים הללו חשתי שמצבו הנפשי איננו תקין. הוא סבל מנדודי שינה, מחוסר תיאבון, היה תמיד עצוב ומתוח. למרות כישוריו, נותר בתפקידים זוטרים ונמנע מלקבל על עצמו תפקידי ניהול. הוא חשש שאם ירגיש שלא בטוב וייפגע תפקודו, תתגלה מחלתו.

בתקופות של מתח בטחוני, מצבו היה מחמיר, הוסיפה האלמנה. כך במהלך מלחמת ששת הימים היה מצבו הנפשי קשה מאוד. בתחילת האינתיפאדה הראשונה החל לסבול מרעד בכל גופו, אך סירב לפנות לעזרה נפשית.

 

 

בנו של המנוח העיד כי אביו נמנע מלהשתתף בעצרות הזיכרון שנערכו בגוש עציון. "כאשר ביקשתי ממנו להתמודד עם הנושא, לא אכל ולא שתה במשך ימים".

לא עזר דבר. משרד הביטחון דחה את תביעת האלמנה והיא פנתה לוועדת הערעורים בראשות השופט בדימוס אברהם בן הדור, ד"ר יוסף אסף ועו"ד יואל שבתי.

בוועדה הדעות נחלקו.

נפילה בשבי, כך קבע עו"ד שבתי, היוותה טראומה שלא היה בכוחו של המנוח לחמוק ממנה. טראומה זו הצטרפה לנטייתו הדיכאונית ממילא. נטייה זו החמירה בערוב ימיו כתוצאה מהאינתיפאדה והביאה בסופו של דבר לגרד ולהתאבדות.

אולם עו"ד שבתי היה בדעת מיעוט. השופט בן הדור וד"ר אסף דחו את תביעת האלמנה. הגם שאירוע השבי הינו אירוע טראומטי קשה, קבעו השניים, הרי שלא הובאו בפני הוועדה ראיות על תנאי השבי הקונקרטיים בהם היה נתון המנוח והשפעתם על מעשהו האובדני שנים רבות לאחר מכן.

אפילו השבי גרם תגובה פוסט טראומתית, אין שמץ של ראיה כי עקב כך נטל המנוח את חייו.

האלמנה לא ויתרה ופנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

השופטים דוד חשין, עוני חבש ויוסף שפירא גילו הבנה לעמדת האלמנה. אכן המנוח היה פגוע בנפשו עוד לפני נפילתו בשבי. אולם, לפני השבי לא ניסה להתאבד. הפעם הראשונה בה ניסה המנוח להתאבד הייתה מיד לאחר שחרורו מהשבי. שהות בשבי של אדם שהיה כבר פגוע בנפשו מחמירה את מחלתו ומעצימה את הפוטנציאל הרדום בה.

מששבה והתפרצה המחלה הרדומה (יחסית) שנים רבות לאחר מכן, הכריעה עוצמתה המצטברת את המנוח.

"עם הזקנה", הוסיפו השופטים, "בהיחלש כוחות הגוף והנפש, עלולים אירועי העבר לשוב ולעוט על הקשישים ולערער את מצבם הנפשי. כאשר מדובר בקשישים, שמנגנונם הנפשי חלש מלכתחילה, התוצאה תהיה קשה יותר. הטראומה התלבשה על "גולגולת רכה" נפשית, ופגעה בה קשה יותר".

בסופם של דיונים, הוכרה אם כן אלמנתו של פ' כאלמנת מלחמה, הכרה כל כך אנושית ונוגעת ללב

                                חיים קליר,עו"ד

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531

מסמך 673


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים קליר,עו"ד


 


מאמרים נוספים מאת חיים קליר,עו"ד
 
מדריך להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח
מיד לאחר הגשת תביעת הביטוח לחברת הביטוח, המבוטח מוצא את עצמו במרכז תשומת הלב של סוללת מומחים וביניהם חוקרים, הממונים על ידי חברת הביטוח. המגע עם אלה יכול להכריע את גורל תביעתו של המבוטח. הנה מספר טיפים למבוטחים להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח

קורס רענון
25/10/08 | ביטוח רכב
תוקף רישיונה של המבוטחת פג והיא שכחה לחדשו. היא גם לא קיבלה את הזימון לקורס רענון שהיה עליה לעבור. כשנה וחצי לאחר שפג תוקף הרישיון, המבוטחת נפגעה בתאונה. האם קיים כיסוי ביטוחי? את התשובה נותנת השופטת עירית כהן, מבית משפט השלום בירושלים.

מאמא תרזה
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו.

האלה הכלבה
ביטוח תאונות לתלמידים. תלמיד בכיתה י"ב טבע בים. להורים נודע על אודות קיומו של הביטוח רק לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות. האם חברת הביטוח פטורה מכל תשלום? את התשובה נותן השופט אברהם רובין, מבית משפט השלום בירושלים.

המדריך לנפגעי תאונות דרכים מהדורת 2008
הפגיעה בתאונת דרכים, היא טראומתית וכרוכה, בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם בפגיעה כלכלית. כדי להקל עליך, הנפגע, בשעה קשה זו, הכנו מדריך המפרט את זכויותיך העיקריות ואת המידע והמסמכים הדרושים למימוש זכויותיך. מטרתו של המדריך לאפשר לך לקבל פיצויים גבוהים ככל האפשר, שיאפשרו לך שיקום מלא, והמשך החיים, חרף הפגיעה בתאונה, ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

המדריך לתובעים תגמולי ביטוח מהדורת 2008
מדריך זה, לתובעים תגמולי ביטוח, נועד להציג בפניך את האמצעים והכלים העומדים לרשותך כדי לאלץ את תאגידי הביטוח לקיים את התחייבויותיהם ולשלם לך את כל המגיע לך. מטרתנו היא לאפשר לך שיקום כלכלי מלא, ללא חסרון כיס כלשהו.

מכסא הנהג לכס המנהל
נהג אמבולנס שעבד כעוסק עצמאי, איבד את כושרו לעבוד כנהג. אתה יודע לרשום חשבוניות מס, טענה חברת הביטוח, לך תנהל עסקי אמבולנס. שלוש ערכאות דנו בסוגייה והנה התוצאה לפניכם.

ידיעה ממשית - תנאי לשלילת זכויות
19/09/08 | ביטוח רכב
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת.

הסיבה הבלעדית-אוטם שריר הלב
17/09/08 | ביטוח
המבוטח לקה באוטם שריר הלב, כאשר הרים במקום עבודתו משא כבד. הוא נותר עם נכות צמיתה. הביטוח הלאומי הכיר בכך שהאירוע מהווה תאונת עבודה. חברת הביטוח, שביטחה אותו מפני נכות מתאונה, סירבה. התאונה לא הייתה הסיבה הבלעדית לנכות, טענה חברת הביטוח, קדמה לה טרשת עורקים רבת שנים. השופטת זהבה אגי, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בפרשנות הנאותה של "הסיבה הבלעדית".

אחריות לאונס בין כתלי בית הספר
13/09/08 | הורות
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI