דף הבית פיננסים וכספים כלכלת משק בית 99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
זאב הרשקוביץ ואבי קרעין 03/10/11 |  צפיות: 5392

9% מבתי האב לא סוגרים את החודש!

ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה

החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה.

וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

האם החמישון העליון אכן משתכר בשכר הגבוה פי 7.5 מהשכר של החמישון התחתון?

בשורת ההכנסות ניתן לראות כי קיים פער משמעותי בין החמישון התחתון לבין החמישון העליון בערכים מוחלטים אבל אחרי הצצה בסקר ההכנסות של שנת 2010 כפי שהתפרסמו באתר הלמ"ס התגלו נתונים נוספים אשר שופכים אור חדש ומסבירים את הפערים בין החמישון העליון לחמישון התחתון גם בצד ההכנסות וגם בצד ההוצאות כאשר ישנם שלושה פרמטרים עיקריים אשר משפיעים על התוצאות הסקר:

1. מס' המפרנסים במשק בית - בחמישון התחתון עומד על 0.6 בעוד בחמישון העליון עומד על 1.7

2. מס' הנפשות למשק בית- בחמישון התחתון עומד על 4.1 ובעליון עומד על 2.8

3. מס' שנות הלימוד של ראש משק הבית - בחמישון התחתון עומד על 11.2 שנים בעוד שבחמישון העליון עומד על 15.5 שנים.

במילים אחרות, ככל שסך המפרנסים במשק בית גדול יותר כך השכר הכולל גדול יותר. עפ"י הלמ"ס היחס בין כמות המפרנסים בחמישון העליון לתחתון עומד על פי 3, כלומר ההכנסה למפרנס בחמישון העליון הינה פי 2.5 מהחמישון התחתון לכל היותר וזאת מבלי שנתייחס לפערי ההשכלה בין החמישון התחתון לחמישון העליון ( 11.2 שנים בחמישון העליון לעומת 15.5 שנות לימוד בחמישון העליון – משמע, עם תואר ראשון לפחות וללא בגרות חלק מהחמישון התחתון). המשמעות הינה שהחמישון התחתון עובד שליש מזמן העבודה של החמישון העליון.

בנוסף, לאור הדיון הארוך לגבי מיהו בעל ההון, הגיע הזמן לנטרל את ההכנסות של המאיון העליון מהעשירון העליון כי קבוצה זו מרוויחה משכורות עתק כולל תוספות ונלוות אשר גדולים בעשרות ומאות מונים מהעשירון התשיעי והעשירי ביחד ולחוד. בדיקה חוזרת של לפי קריטריונים אלו תראה כי העשירון העליון מנוכה מהמאיון העליון מרוויח כפי 3 למפרנס לעומת החמישון התחתון.

כאשר בוחנים את צד ההוצאות,4 חמישונים במדינת ישראל לא סוגרים את החודש וצוברים גרעון חודשי.

לדעתנו יש בעיה במדידת הלמ"ס לאור העובדה כי החמישון התחתון צובר גרעון חודשי של יותר מ 4,500 ש"ח, משמע למעלה מכפול מהכנסותיו (גרעון שנתי של יותר מ50,000 ₪!!!). המוסדות הפיננסיים לא מאפשרים חריגות אשראי בסדר גודל שכזה למשפחה עם היקף הכנסה כה נמוך, אז כיצד הגרעון ממומן???

מעבר לכך,לפי סקר ההכנסה של שנת 2009, גם העשירון התשיעי נמצע בגרעון חודשי. אך בצורת ההצגה עפ"י חמישונים, התמונה הזו פשוט נבלעת ונעלמת. האם יתכן כי העשירון התשיעי התעשר בשנה האחרונה ומצליח לסגור גרעון חודשי ואפילו לחסוך כ 3,000 ₪ בחודש? אנחנו בספק.

אנו מניחי כי בניכוי המאיון העליון כ 99% מהאוכלוסיה במדינת ישראל לא סוגרים את החודש ולא עקב צריכת יתר!!!

מצב זה מחריף את הבעיה עמה ועדת טרכטנברג אמורה להתמודד.

במהלך 2 העשורים האחרונים השכילה המדיניות הכלכלית הממשלתית לדחוק את שני העשירונים העליונים להפוך למעמד ביניים. מעמד הבייניים הקלסי הפך למעמד נמוך והמעמד הנמוך נדחק לכיוון העוני ואנו מדברים על אוכלוסיה עובדת!

האם הורדת מס ערך מוסף בשלושה אחוזים זה הפתרון שיוביל משפחה ליציאה מהגרעון? האם שינוי מערך המיסים יביא את השינוי יגדיל את ההכנסה הפנויה ויוציא את כולנו מהגירעון? לאור הנתונים העולים אנחנו בספק!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתtm של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com



 


מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
 
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה. וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

מס חברות פרוגרסיבי
03/10/11 | מס הכנסה
מאבק מעמד הביניים – אולי סוף סוף מישהו אחר ישלם? מאבק מעמד הביניים עומד בנקודת הכרעה קריטית. ביבי עומד להציע סט של פתרונות אשר אמורים להוות שינוי בסדר היום הכלכלי, אולם כפי הנראה מי שישלם את החשבון יהיה שוב מעמד הביניים. כמעט כל הטבה שביבי יציע למעמד הביניים תחזור כבומרנג ותמומן בסופו של יום מכיס אחר של מעמד הביניים אשר משלם כיום את מרבית המיסים במדינה גם כך.

קומבינת התחבורה הציבורית בגוש דן
10/07/11 | צדק חברתי
יריית הפתיחה של הפרויקט לבחינת התחבורה הציבורית בגוש דן ע"י משרד התחבורה בהשקעה של יותר מ200 מיליון שקלים במשך יותר מ11 שנים כבר מאחורינו וזה הזמן לבדוק אם כל היעדים והמטרות אותן הציבו לעצמם יישארו על גבי המצגות או שמא הן מומשו והושגו כפי שקיוו במשרד התחבורה...

טיפים כלכליים וניהוליים לשנה החדשה
"הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה היתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".

מיסוי ביזוי
לפי רפורמת הליסינג, האוצר עומד לגבות מבעלי כלי הרכב הצמודים מס כפול מהנדרש

משרד האוצר ובעלי העסקים
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

לא להצמיח קרניים
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים

ניהול עסק קטן בחופש הגדול
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, איך לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל? שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים.

איך לנהל את כספי הארגון
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

ניהול עסקים נכון במשבר הנוכחי
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI