דף הבית ספורט וכושר גופני תוספי מזון חומצה אלפא ליפואית
חומצה אלפא ליפואית
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 14/10/08 |  צפיות: 4168

מאת: ד"ר יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר אישי. מרצה ומלמד בתחומי התזונה, הרפואה והספורט בבית הספר למאמנים אוניברסיטת ת"א - וינגייט, במדרשה לתרבות הגוף - אמריקה ישראל, ובמכון מור (חברת בת של קופת חולים כללית). לפגישת יעוץ בקליניקה  0528567140



חומצה אלפא-ליפואית (Alpha-Lipoic Acid)
חומצה אלפא-ליפואית או בקיצור ALA, הינה רכיב תזונתי ייחודי הנחקר בהרחבה בשנים האחרונות, וחשיבותו העצומה כגורם נוגד-חמצון תרפויטי הולכת ומתבררת רק כעת.
נמצא כי במחלות מסוימות כגון: סוכרת, שחמת הכבד ומחלות לב, היו רמות החומצה האלפא-ליפואית נמוכות מן הרגיל.

שמושים רפואיים: הפחתה ומניעת פגיעה בעצבים וכלי דם בחולי סוכרת, הפחתת רמות סוכר בדם, טיהור הגוף ממתכות רעילות, מניעת נזקי סטרס חמצוני, ועוד...

לחומצה האלפא-ליפואית שלושה תפקידים עיקריים:


הפקת אנרגיה
החומצה האלפא-ליפואית משתתפת בתהליכי הפקת אנרגיה באמצעות מטבוליזם של פחמימות ושומנים במיטוכונדריה, המשמשת כ"תחנת הכוח של התא".
לאצטיל קו-A, (pyruvate) היא שייכת לקומפלקס אנזימטי אשר הופך את הפירובאט וכך מתאפשר קיומו של מעגל קרבס. חסר בחומצה אלפא-ליפואית מאט בצורה משמעותית את תהליך הפקת האנרגיה בגוף. לשם פעילות מטבולית תקינה של חומצה אלפא-ליפואית, דרושים ויטמיני B-1 B-3.

פעילות נוגדת-חמצון
חומצה אלפא-ליפואית מופיעה בגוף גם בצורתה המחוזרת - חומצה דיהידרו-ליפואית. באופן נורמלי קולטים התאים חומצה אלפא-ליפואית, מחזרים אותה לצורת חומצה דיהידרו-ליפואית ומפרישים אותה חזרה למחזור הדם. צורה זו הינה בעלת פוטנציאל נוגד-חמצון גבוה במיוחד והיא מסוגלת לשחזר ויטמיני C E-ו וגלוטתיון הנצרכים על-ידי גוף.
אחד הגילויים הראשונים לגבי השפעתה של חומצה אלפא-ליפואית, הינו יכולתה למנוע הופעתם של סימני חסר בויטמין E, ואת מחלת הצפדינה הנגרמת עקב חסר בויטמין C. ממחקרים עולה, כי נוסף להיותה רכיב נוגד-חמצון, מאפשרת החומצה האלפא-ליפואית את שיחזורם של ויטמינים אלה מצורתם המחומצנת לצורתם הפעילה (המחוזרת).
משום כך, מהווה החומצה האלפא-ליפואית נוגד-חמצון אוניברסלי, המסוגל לנטרל סוגים רבים של רדיקלים חופשיים וגורמים מחמצנים אחרים.
החומצה אלפא-ליפואית הינה מולקולה קטנה הבנויה שרשרת של 8 אטומי פחמן אליהם מחוברים שני אטומי סולפור (בפחמן 6 ו-8) הקשורים ביניהם. בשל גודלה ובזכות היותה בעלת מבנה מיוחד, מסיסה החומצה האלפא-ליפואית בפזה מימית ובפזה שומנית כאחד ועל כן היא מסוגלת לחדור לכל מערכות הגוף, ונמצאת גם ברקמות השומניות וגם בנוזלי הגוף.

קשירת  מתכות (Chelation)
שתי הצורות ניחנו ביכולת התרכבות עם מתכות ומסוגלות ליצור מבנים יציבים עם מתכות מעבר כברזל ונחושת, המהוות בעצמן זרזים בתהליכי החמצון. במצבים מסוימים, כמו למשל בעקבות פציעה, משתחררים יונים של מתכות אלה ועלולים לגרום להגברת הנזק החמצוני על-ידי זירוז ריאקציות מחמצנות מזיקות. בזכות יכולתה להתרכב עם מתכות, משמשת החומצה האלפא-ליפואית גם בטיפול בהרעלה של מתכות כבדות.

אודות מחקרים שונים:
תרופה ממשפחת חוסמי אצטיל כולין אסטרז ,(choline esterase acethyl) (מעכבות פירוק של אצטיל כולין, א.מ.) באמצעות נטילה של 600 מ"ג חומצה אלפא-ליפואית ליום, למשך כשנה. המעקב אחר המטופלים נערך באמצעות שני מבחנים נוירופסיכולוגיים המשמשים למדידת ביצועים קוגניטיביים בקרב חולי אלצהיימר.

חומצה אלפא-ליפואית משפרת גם את קליטת הגלוקוז בתאי השריר, ובסופו של דבר מגבירה את היכולת של הגוף לסנטז ולחדש גליקוגן בשריר. בנוסף, כמה מחקרים טוענים ש-ALA מקטינה את הקליטה והניצול של הגלוקוז בתאי השומן, כך שנוצר מצב בונה יותר לשריר ופחות לשומן.
מחקרים עדכניים מראים שתיסוף של חומצה אלפא ליפואית הוביל לירידה במשקל הגוף וצמצום אחוזי השומן. תופעה זו נוצרת ע"י ירידה בחלבון הנקרא hypothalamic AMP-activated protein kinase (AMPK). כתוצאה מכך, צריכת האנרגיה והתיאבון יורדים וההוצאה האנרגטית וקצב חילוף החומרים (וחמצון השומן) עולים. בנוסף, אצל חיות שצרכו חומצה אלפא-ליפואית רמות חומצות השומן החופשיות והגליצרול היו גבוהות יותר (כתוצאה מליפוליזה – פירוק ושחרור שומן).

מחקרים אשר בדקו את השפעתה התרפויטית של חומצה אלפא-ליפואית מראים, כי יש לה ערך רב בטיפול בחולי סוכרת, זאת בזכות השפעתה המגינה במצבי סטרס חמצוני (המוביל גם להתפתחותן של מחלות נוספות מלבד סוכרת) ובמצבי גליקציה (סיבוך של סוכרת המתבטא בקשירת גלוקוז לחלבונים ופגיעה בתפקודם, בעקבות רמות גלוקוז גבוהות בדם). קיימים ממצאים המצביעים על כך שבמינונים גבוהים 200-600) מ"ג) משפרת חומצה אלפא-ליפואית את קליטת הגלוקוז בתאים אצל חולי סוכרת מבוגרים (סוכרת סוג 2).
מחקרים קליניים רחבי היקף, הראו הפחתה משמעותית של פולינאורופתיה פגיעה במערכת העצבים בעקבות רמות גלוקוז גבוהות בדם, - (Polyneuropathy) סיבוך נוסף של מחלת הסוכרת. בגרמניה משמשת החומצה האלפא-ליפואית כתרופה לטיפול בנאורופתיה הנגרמת כתוצאה מסוכרת ובמשך למעלה מ- 30 שנה בהן היא משמשת לטיפול בנאורופתיה, לא דווח על תופעות לוואי כלשהן.
עבודות מדעיות מוכיחות, כי טיפול בחומצה אלפא-ליפואית מוביל לשיפור במטבוליזם של סוכרים, לירידה בגליקציה של חלבונים, לשיפור בזרימת הדם לעצבים היקפיים ואף מעודד שיקום של סיבי העצב. החומצה האלפא-ליפואית אף תורמת להגברת רגישות התאים לאינסולין ומסייעת לקליטה יעילה יותר של הגלוקוז בתאים .
כיום מתבצעים מחקרים נוספים על השפעתה של החומצה האלפא-ליפואית במצבים נוספים בהם מופיעים נזקים כתוצאה מסטרס חמצוני, כדוגמת קטרקט ואתרוסקלרוזיס. nעבודות אשר בדקו את השפעתה נוגדת החמצון של חומצה אלפא-ליפואית בנשאי HIV, מצביעות על כך שבמינונים גבוהים מסוגלת חומצה אלפא-ליפואית לעכב את שכפול הוירוס.

בכדי להאט את תהליכי הזקנה (אנטי-אייג'ינג), יש צורך להפחית ולשמורעל משקל גוף אידיאלי, לשמור על פרמטרים שונים בדם - ברמה תקינה (כמו למשל:כולסטרול, סוכר, הורמון הגדילה ועוד).
כל זאת יחד עםפעילות גופנית המתואמת באופן אישי, נצליח לגרום לתפקודי גוף אופטימאליים ולמראהגופני ונפשי צעירים יותר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI