דף הבית חוק ומשפט דיני עבודה זכויות אדם בעל מוגבלות במקום עבודה רגיל
זכויות אדם בעל מוגבלות במקום עבודה רגיל
מה הסיכוי? 26/02/12 |  צפיות: 4236

אדם הסובל ממוגבלות, עובד במפעל רגיל (שאינו מוגן), אך מקבל שכר העומד על סך כ – 30% - 40% משכר המינימום. בחלוף עשור, לאחר שיחסי העבודה בין הצדדים מסתיימים, הוא תובע את מעסיקיו לשעבר לתשלום שכר מינימום, רטרואקטיבית, לכל השנים הללו. האם בין אדם בעל מוגבלות לבין מעסיקו מתקיימים יחסי עובד-מעביד אשר מצדיקים תשלום שכר מינימום מלא? שאלה זו נדונה בע"ע (ארצי) 670/06 יעקב רוט נ' רם מבנים בע"מ, ניתן ביום 1.10.09.

 

 

באותה פרשה, מעסיקתו הישירה של מר רוט הייתה הקרן למפעלי שיקום למוגבלים, אשר נתבעה באותה פרשה ע"י מר רוט, יחד עם המפעל.

 

בדעת רוב באותה פרשה נקבע, כי בנסיבות אותו המקרה, אין זה נכון ליישם את המבחנים המקובלים בפסיקה לקביעת קיומם של יחסי עובד-מעביד, מאחר שטיב הקשר שבין משתקם לבין המפעל שבו הוא משוקם במסגרתו,  אינו של עבודה ותמורה. בין היתר נאמר כי -

 

"בחינת טיב הקשר שבין הצדדים במקרה שלפנינו צריכה להיעשות, ראשית - על פי 'חוזה ההתקשרות' שביניהם ולאחר מכן לאור נסיבות הקשר בפועל בתקופת קיומו... ההתקשרות בין הצדדים הייתה שיקומית על פי טיבה ולא נכרת ביניהם חוזה משפטי מחייב של עבודה וגמולה כפי שהדברים בין עובד למעביד.... בהיותה של ההתקשרות בין הצדדים למטרת שיקום בלבד, אין להכיר ביחסי עובד-ומעביד בין הצדדים."

 

כב' השופט אדלר ציין באותה פרשה כי תרומתו המופחתת של אדם למקום העבודה אינה מאפשרת להכיר בקיומם של יחסי עובד מעביד.

 

למעשה, ברוח "מבחן התרומה" שבפרשת רוט, מכירה החקיקה כיום ב 3 מצבים עובדתיים שונים אשר מקימים 3 מסגרות נורמטיביות שונות להעסקת בעלי מוגבלויות:

 


• מצב בו האדם עם המוגבלות כשיר לתפקיד, אך על מנת לאפשר לו לבצע את תפקידו באופן מיטבי וללא קושי מיוחד, נדרשות התאמות במקום עבודתו. במצב זה, מוכרים יחסי עובד-מעביד. 
• מצב בו האדם עם המוגבלות אינו מסוגל לבצע תפקיד במקום העבודה ככל אדם, אך הוא מסוגל לתרום למקום העבודה בצורה משמעותית (יכולת עבודה המוערכת כבין 75%-20% על ידי גורם מקצועי מוסמך). במצב זה, מוכרים יחסי עובד-מעביד וניתן ליתן לו שכר הנמוך משכר מינימום. 
• מצב בו האדם עם המוגבלות אינו כשיר לבצע תפקיד במקום העבודה ככל אדם, ואף אינו מסוגל לתרום למקום העבודה בצורה משמעותית (יכולת עבודה המוערכת כפחותה מ- 20% על ידי גורם מקצועי מוסמך). במצב זה, לא מוכרים יחסי עובד-מעביד וההתייחסות של החוק לאדם היא כאל משתקם.  

אדם בעל מוגבלות אשר קופחו זכויותיו במקום עבודתו – טוב יעשה אם יפנה לעו"ד לדיני עבודה, אשר יסייע לו לעמוד על זכויותיו כנגד המפעל המעסיק,  גם בדיעבד, לאחר שנסתיימה תקופת העבודה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מה הסיכוי?


 


מאמרים נוספים מאת מה הסיכוי?
 
מתי תובעים תביעות ביטוח לאומי?
במקרים אשר קיים נזק מתאונה כגון תאונות עבודה, תאונות בשטחים ציבוריים, תאונות של תלמידים, תאונות ממוצרים פגומים, תאונות דרכים או מפגיעה גופנית ניתן לתבוע את ביטוח לאומי.

מוסד המשפחה ומוסד הנישואים והחוקים שביניהם
06/03/12 | משפחה
משפחה היא התא החברתי הבסיסי שמרכיב את החברה. קיימת המשפחה הגרעינית שכוללת את ההורים וילדיהם וקיימת המשפחה המורחבת שכוללת את ההורים, אחים, אחיות ובני משפחותיהם.

עורך דין ביטוח לאומי וועדות רפואיות
27/02/12 | כללי
כאשר אדם נפגע בתאונה ולא משנה איזה סוג תאונה, למעשה קיימת אופציה של תביעות ביטוח לאומי. התביעה היא למעשה קבלת כספים עבור ימי מחלה שלא עובדים בהם ועבור אובדן תשלומים שהיו יכולים להיות לחולה ולא מתקבלים כמו למשל שעות נוספות.

האם ניתן לתבוע תביעות ביטוח לאומי במקרים של רשלנות רפואית?
עו"ד ביטוח לאומי הוא עורך דין שמתמחה במקרים של תביעות ביטוח לאומי. מקרים של רשלנות רפואית הם מקרים שצריך להוכיח שאכן הייתה רשלנות ובגלל הרשלנות נגרם נזק.

תביעת חברה נגד עובד שהפר התחייבותו לשנת עבודה
עובד התחייב לעבוד במשך שנה שלמה בחברה, לאחר שזו הכשירה אותו בקורס הכשרה, והחתימה אותו על חוזה ולפיו, באם יעזוב באמצע השנה את מקום עבודתו, יהא חייב לחברה סך של 10,000 ש"ח - עלותו הנטענת של קורס ההכשרה

זכויות אדם בעל מוגבלות במקום עבודה רגיל
אדם הסובל ממוגבלות, עובד במפעל רגיל (שאינו מוגן), אך מקבל שכר העומד על סך כ – 30% - 40% משכר המינימום. בחלוף עשור, לאחר שיחסי העבודה בין הצדדים מסתיימים, הוא תובע את מעסיקיו לשעבר לתשלום שכר מינימום, רטרואקטיבית, לכל השנים הללו.

האם ניתן לחייב אישה בגין חובות בעלה?
26/02/12 | משפחה
התובע העמיד ערבות בנקאית לאדם כבטוחה לצורך ניהול עסקיו והתקשרותו עם הבנק. אף על פי שהוסכם בין התובע ומקבל הערבות כי הערבות לא תחולט מכל סיבה שהיא, חולטה הערבות על ידי הבנק, והתובע חויב לשלם את סכום הערבות הבנקאית.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI