דף הבית ספורט וכושר גופני פילאטיס פילאטיס מכשירים, עקרונות כלליים
פילאטיס מכשירים, עקרונות כלליים
מאירה אליאש 04/01/09 |  צפיות: 3427

"פילאטיס" היא שיטת התעמלות חכמה, שהייתה עד זה לא מכבר מעין "סוד מקצועי" הידוע בעיקר לרקדני בלט, ספורטאים וכוכבי קולנוע, ובשנים האחרונות הולכת ומתפשטת במהירות מדהימה בעולם המערבי. מדונה הייתה מחסידיה המוקדמים של השיטה. כיום, נוהגים לשאול מי מכוכבי הוליווד איננו מתעמל בשיטת פילאטיס? לירושלים הגיעה השיטה בשנת 1999, עם פתיחת הסטודיו "גוף בנפש", הממוקם בלב המושבה הגרמנית.

בשנת 2007 נפתח סטודיו פילאטיס מכשירים תל אביב הנמצא בלב העיר תל אביב, 2 דקות הליכה מהבימה.

השיטה, שפותחה כבר בשנות ה-20 של המאה העשרים, על ידי ג'וזף הוברטוס פילאטיס (1967 - 1880), אמריקני ממוצא גרמני, זוכה לאחרונה לתשבחות נלהבות מצד מומחי כושר רבים בשל פשטותה ויעילותה. בדרך כלל מתרכזות שיטות תרגול וכושר פיזי או בבניית כוח וחוזק שרירים או בהגמשתם ושחרורם. שיטת פילאטיס משלבת את שניהם, בהיותה מסוגלת לחזק את השרירים העמוקים והפנימיים ביותר של הגוף בעודה שומרת על גמישותם ואורכם. לפיכך, אין זה מפתיע כי רקדנים כמרתה גראהם וג'ורג' בלנשין נמנו עם ראשוני לקוחותיו של פילאטיס, בסטודיו האגדי שלו בניו יורק.

ג'ו פילאטיס עצמו היה ילד חולני שסבל מאסטמה, רככת וקדחת-שגרון והחליט להקדיש את חייו להתחזקות פיזית. הוא הגשים את מטרתו ורכש מיומנויות בהתעמלות, אגרוף, אמנות הקרקס, אמנויות לחימה, סקי וצלילה. בתקופת שהותו במחנה מעצר באנגליה במהלך מלחמת העולם הראשונה - בשל נתינותו הגרמנית - עבר הכשרה כאח רחמן והחל מפתח מכשור מיוחד כדי לתרגל חולים רתוקים למיטותיהם, באמצעות חיבור קפיצים למיטות בית החולים.

שיטה זו עומדת בבסיס סגנון התרגול הגופני המהפכני שיצר - אותו כינה "בקרה" - (או באנגלית
CONTROLOGY ), ומתקני התרגילים הייחודיים שתכנן עבור השיטה, אותם הביא אתו לניו יורק
כשהיגר לארצות הברית ופתח במנהטן את הסטודיו הראשון שלו בשנת 1926.

ג'ו פילאטיס נחשב לדמות אגדית ומהפכנית בתחום הכושר הגופני. הוא חיפש בהתמדה אחר האיזון המושלם בין גוף ונפש. שיטתו אינה אוסף של תרגילי התעמלות גרידא. זוהי סדרה של כ-500 תנועות מבוקרות ונשימה מודעת, המעסיקות את גופו ונפשו של המתעמל כאחד, המבוצעות על מתקני תרגול מיוחדים בפיקוח מורים שעברו הכשרה מעמיקה ויסודית.

בבסיס שיטה פילאטיס שישה עקרונות מנחים:

* ריכוז

* שליטה בכל תנועה

* חיזוק וייצוב מרכז הגוף

* תנועה זורמת

* דיוק

* נשימה נכונה.

השיטה מסייעת להשגת הרמוניה פיסית ואיזון מנטלי, גוף מחוטב הנע בחסכנות וחן, איזון בין חוזקם ואורכם של השרירים, שיפור הקואורדינציה ונשימה תואמת תנועה, שיפור היציבה, שחרור מתחים וכאבים כרוניים אצל גברים ונשים בכל הגילאים ובתנאי כושר גופני שונים. השיטה אינה מפתחת סיבולת לב-ריאה ואינה מהווה תחליף לפעילות אירובית. 

מאחר והשיעורים מתבצעים באופן פרטי או בקבוצות קטנות ביותר (עד 5-4 איש בסטודיו בו זמנית) כל שיעור נבנה ומותאם במיוחד לצורכי הלקוחות, בין אם הם עובדי משרד שאינם מפעילים את גופם כלל ובין אם הם רקדנים או ספורטאים מקצועיים. השיטה מתאימה ובטוחה לנשים הרות ונשים לאחר לידה, ומשולבת לעתים קרובות בטיפולי פיזיותרפיה, לקיצור תקופת ההחלמה מפציעה של רקמות רכות. העבודה מאופיינת בנינוחות, רגיעה, איטיות, ריכוז וקשב של המתעמל לגופו, לצרכיו ולתחושותיו. בסטודיו אפייני יתעמלו פרחי רקדנים בני עשרה לצד נשים וגברים בני 70 ואף 80.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מאירה אליאש

מאירה אליאש בעלת גוף בנפש, סטודיו פילאטיס מכשירים מקפידה על אוירה חמה, ביתית ומחבקת בצד אימון אישי מקצועי.

ירושלים, רח' עמק רפאים 43 א', 02-5667576
תל אביב, שד' רוטשילד 129, 03-6850588
מודיעין, 08-9702202



 


מאמרים נוספים מאת מאירה אליאש
 
פילאטיס מכשירים, עקרונות כלליים
04/01/09 | פילאטיס
פילאטיס היא שיטת התעמלות, שהייתה עד לפני שנים מעטות מעין "סוד מקצועי" הידוע בעיקר לרקדני בלט, ספורטאים וכוכבי קולנוע, ובשנים האחרונות הולכת ומתפשטת במהירות מדהימה בעולם המערבי. לשיטה שני ביטויים עיקריים: פילאטיס מכשירים ופילאטיס מזרן. רוב מכוני הכושר מציעים שיעורי פילאטיס מזרן קבוצתיים, לעיתים קרובות לקבוצות ענק של עשרות משתתפים. בסטודיו מקצועי לפילאטיס מכשירים, מספר המשתתפים לכל מדריך/ה מוגבל בדרך כלל לארבעה עד חמישה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI