דף הבית חוק ומשפט משפחה דיני משפחה - החוק כנגד הגירה לחו"ל עם הילדים
דיני משפחה - החוק כנגד הגירה לחו"ל עם הילדים
עו"ד איתן קוהלי 15/02/13 |  צפיות: 3573


בעת הגלובליזציה המודרנית, אפשרות של הגירה ממדינה למדינה היא אפשרות פשוטה עבור אזרחי רוב המדינות. העידן המודרני פותח אפשרויות נרחבות של פיתוח קריירה בינלאומית, שטומנת בתוכה מעבר למדינה אחרת.

כיום לכל איש יש את חופש הבחירה ואם ברצונו להגר מהארץ, האפשרות פתוחה לפניו, אך כשמדובר בזוג גרוש, שלהם ילדים משותפים, העניין נהיה מסובך וקשה יותר.

מהי הגירה?

הגירה היא מעבר מגורים למדינה אחרת. לביצוע הגירה של ההורה המשמורן עם ילדיו הקטינים, נדרשת הסכמת ההורה השני, מאחר ושני ההורים מהווים אפוטרופוסים טבעיים של ילדיהם. באם אין הסכמה בין ההורים לעניין ההגירה, ביהמ"ש יידרש להכריע בנושא, כשהשיקול העיקרי והמכריע, הוא טובת הקטינים.

מתי לקיחת ילדים לחו"ל תוגדר כחטיפה?

ביצוע הגירה ללא קבלת צו בית המשפט אשר מתיר את המעבר לחו"ל או ללא קבלת הסכמה של ההורה השני, מהווה חטיפת ילדים, אשר מנוגדת לחוק.

בהקשר של המאמר שלפניכם, מדובר אך ורק על חטיפת ילדים על ידי אחד ההורים.

כיום האמצעי היעיל והעיקרי למניעת חטיפת הילדים, הוא הוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ, כנגד אותו ילד ע"י אחד ההורים, בדרך כלל ע"י ההורה שחושש מחטיפת הילד ע"י ההורה השני.

נוכח העידן החדש, ועת התבררה הקלות בה יכול הורה לחטוף את ילדו מעבר לים, מספר מדינות חתמו על אמנת האג, אשר כל מטרתה להגן על הילדים, ולמנוע את הרחקתם ממקום מגוריהם הקבוע ומההורה השני, מבלי לקבל את ההסכמה הנדרשת לכך מההורה השני ו/או מבימ"ש מוסמך. אמנת האג קובעת מפורשות, כתרופה ראשונה למצב של חטיפת ילדים, החזרת הילדים למקום מגוריהם הטבעי והקבוע, דבר אשר הפחית משמעותית את חטיפות הילדים, עת ההורים הבינו כי המסלול החוקי הפך להיות הפשוט, הנגיש, והיחיד, להגר עם הילדים לחו"ל ולא להסתבך.


חטיפת ילדים פוגעת בעיקר בהם

תופעת חטיפת הילדים פוגעת בעיקר בילדים שהוריהם גרושים או עוברים הליך גירושין, ילדים שכבר נפגעו מעצם פרידת הוריהם. חטיפתם ממקום מגוריהם הטבעי, הרחקתם וניתוקם מההורה השני, מהווה טראומה נוספת וקשה. בנוסף לפגיעה הקשה בילד הנחטף, נפגע ההורה שנשאר מנותק מילדו, עת אין לו כל אפשרות לבקרו, להיות במחיצתו, או לשמור על קשר רציף עמו, ולעתים אף אין לו כל מידע אודות מיקומו ושלומו של הילד.

ומה קובע החוק בישראל ?

חשוב להדגיש כי בדין הישראלי אין חוק ספציפי המסדיר את נושא ההגירה לחו"ל עם הילדים, הסעיף היחיד שיש לו קשר כלשהו לסוגיה, הינו בסעיף 25 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962. הסעיף קובע כי בהיעדר הסכמה בענייני אפוטרופסות, המחלוקת תוכרע ע"י בית המשפט, כשעקרון טובת הילד יהווה גורם מרכזי בהחלטה.

סעיף 15 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962 קובע כי קביעת מקום מגוריו של קטין, הינו מענייני אפוטרופסות, וסעיף 14 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962 קובע כי שני הורי הקטין הינם אפוטרופוסים טבעיים של ילדיהם הקטינים. לאור האמור לעיל, קביעת מקום מגוריו של הקטין, היא עניין המשותף לשני ההורים, קרי גם הורה שאינו משמורן על ילדיו, הוא עדיין האפוטרופוס הטבעי שלהם, ולכן נדרשת הסכמתו על מנת להגר עם הילדים לחו"ל.

תמיד כדאי להיעזר באנשי מקצוע

למשרד עורכי דין קוהלי ניסיון רב בהכנת הסכמים בתחום דיני המשפחה בכלל, ולעניין הגירת ילדים קטינים לחו"ל בפרט. פניה לגורם מקצועי, אשר יהווה מקור מידע אמין וישמור על טובת כל המעורבים, תחסוך עגמת נפש, טראומות, וכספים. בעידן המודרני קשה שלא לאפשר לאנשים לממש את רצונם להגר, אך יש אפשרות להפוך את ההליך לקל יותר, עת הצדדים יגיעו להסדר מוסכם. במשרד עורכי דין קוהלי, עומדת לרשותכם מחלקת גישור מקצועית, ויחד עם ידע משפטי רב, יש לה את הכלים הטובים ביותר להביא לסיום המחלוקת בצורה הטובה ביותר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עו"ד איתן קוהלי

איתן קוהלי משרד עורכי דין,
עו"ד לדיני משפחה, מגשר מוסמך ובורר

לפרטים נוספים -
http://kohali.co.il/



 


מאמרים נוספים מאת עו"ד איתן קוהלי
 
דיני משפחה - מהו צו הגנה?
03/06/13 | משפחה
צו הגנה הוא ניסיון חוקי למנוע אלימות במשפחה והוא ניתן על ידי בית משפט. במאמר הקרוב נפרט מתי ניתן צו הגנה לשם מה הוא ניתן וכיצד הוא מתקשר לסיפור שלפנינו.

עורך דין לדיני משפחה על הקריטריונים לקביעת מזונות
04/04/13 | משפחה
ישנן שתי הבחנות בסיסיות עליהן מסתמך בית הדין בקביעת המזונות לילדים. ההבחנה הראשונה מתייחסת לצרכיו ההכרחיים אל מול הצרכים הנוספים ואילו ההבחנה השנייה מתייחסת לטווח גילאי הילד

דיני משפחה - החוק כנגד הגירה לחו"ל עם הילדים
15/02/13 | משפחה
בעת הגלובליזציה המודרנית, אפשרות של הגירה ממדינה למדינה היא אפשרות פשוטה עבור אזרחי רוב המדינות. העידן המודרני פותח אפשרויות נרחבות של פיתוח קריירה בינלאומית, שטומנת בתוכה מעבר למדינה אחרת.

התאמת הדין למציאות החיים המשתנה: תשלום מזונות ע"י האם
31/07/12 | משפחה
בתקופה האחרונה, נראה כי מערכת המשפט בישראל עושה צעדים תקדימיים רבים לקירוב השוויון בין המינים בעיני החוק. אחת ההחלטות החשובות בתחום זה, הינה תשלום מזונות על ידי האם, כאשר האב הוא המשמורן.

משמורת משותפת ומזונות - כיצד שומרים על טובת הילדים?
08/02/12 | משפחה
משמורת משותפת הנו הסדר משפטי הקובע אחריות הורית משותפת של שני הורים החיים בנפרד ונושאים ביחד בעול גידול ילדיהם, תוך חלוקת זמני הורות שוויונית ונשיאה בהוצאות הילדים באופן שווה.

ילד מרדן? בית המשפט עשוי לפסוק הקטנת מזונות או הפחתתם
25/09/11 | משפחה
ביום 14/02/2011 פרסמנו מאמר המסביר את המושגים "ניכור הורי" ו"בן מרדן" ועמדנו על המשמעויות שעלולות לנבוע בנסיבות בהן ילד הוא בבחינת בן מרדן, היינו, אינו חפץ בשמירה על קשר עם אביו המחויב כלפיו בתשלום דמי המזונות, אינו מקיים את הסדרי הראיה עמו ואף נוהג כלפיו בדרך עולבת ופוגעת. בין היתר ציינו, כי במקרים קיצוניים, יכול בית המשפט להטיל על בן מרדן סנקציה בדמות הפחתה או ביטול של דמי המזונות להם זכאי הקטין מאביו.

האם פניה לגישור עשויה להועיל גם לכם
27/08/11 | משפחה
אם וכאשר קיבלתם את ההחלטה להיפרד – עומדות בפניכם שתי אפשרויות: האחת, לפנות לערכאות המשפט – בית המשפט לענייני משפחה ו/או בית הדין הרבני – לשם בירור המחלוקות והכרעתן.

מהן הסיבות לעריכת הסכם ממון (מבלוג של עו"ד לדיני משפחה)
24/05/11 | משפחה
התרגשות לפני החתונה, מחשבות תמימות על בית עם גדר לבנה וילדים המתרוצצים עם הכלב בחצר… מי מאתנו לא שקע במחשבות על אידיליה משפחתית ורעיון של להזדקן יחד עם אהובינו? אך מציאות חיינו, מוכיחה פעם אחר פעם שנישואין זה לא תמיד לנצח ותופעות של נישואין בגיל מאוחר או אף נישואים שניים, שלישיים וכו', הפכו לתופעה מוכרת בנוף הישראלי.

עורך דין לצוואה על עילות לפסילת צוואה
12/05/11 | ירושה
צוואה היא הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לממש את רצון הנפטר במלואו לאחר לכתו. צוואה המנוסחת בצורה שלא משתמעת לשני פנים, בנויה בצורה נכונה, יש בה לחסוך סכסוכים בין יורשים, ואף לחסוך זמן יקר והתדיינות משפטית מיותרת. בטרם הכנת צוואה, חשוב לדעת שבחוק קיימות עילות לפסילת הצוואה, חשוב להכיר את הפירצות ולוודא שאינן קיימות בצוואה שהכנתם.

זכויותיהם של ידועים בציבור לעיזבון (מהבלוד של עו"ד לצוואה)
כיום חיים בישראל כמאה אלף בני אדם, המנהלים משק בית משותף האחד עם השני, וזאת מבלי לבוא במוסד הנישואין. מעמדם המשפטי של כ-50% מאותם הזוגות הינו מעמד של ידועים בציבור – הווה אומר מערכת יחסים בעלת תוקף משפטי לכל דבר, אך כזו הנעדרת כתובה וחופה. במאמר שלפניכם נתייחס לזכויותיו של מי שמוגדר ידוע בציבור בעיזבון במקרה של פטירתו של אחד מבני הזוג.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI