דף הבית עסקים ניהול כיצד מנתחים המראיינים את המועמדים למשרה?
כיצד מנתחים המראיינים את המועמדים למשרה?
זאב הרשקוביץ ואבי קרעין 10/09/08 |  צפיות: 2997

ניהול קריירה הופך להיות קריטי בשוק העבודה של ימינו. מועמדים נדרשים להקפיד על מספר נושאים אשר יסייעו להם לתכנן קריירה עתידית ולהתקבל למשרות נחשקות. במקביל, הביקוש לאותן משרות רב מההיצע, דבר אשר מצריך את המגייסים בחברות ובחברות ההשמה לסנן את אותם קורות החיים שפחות רלוונטיים. לא אחת קורה שמועמדים טובים "נופלים" בשלב קורות החיים או בשלב הראיונות מחוסר תשומת לב של המועמד לנקודות הרלוונטיות שהמראיין מחפש.

מהם אותם סימנים שיש לתת עליהם את הדעת?

בשלב קורות החיים:

1.      תאימות - המנהל מחפש עובד מתאים לכל, או למרבית הדרישות שצוינו בתאור המשרה. בשלב הראיון יבדוק המנהל את אותן דרישות וכן יברר על אותם סוגי התמחות שכתב המועמד. לכן, על המועמד לבדוק אם הוא באמת מתאים לרוב דרישות המקצוע ולכתוב רק את אותן סוגי התמחויות שבהם התמחה (אותם תחומים שיש לו רק היכרות, יש לציין: "היכרות בלבד").

2.      יציבות - המגייס מחפש לפסול מקדמית קורות חיים עם שנים לא מוסברות, שנים חסרות, שנות עבודה רבות במקום אחד או החלפת עבודות תדיר בלי הסברים המניחים את הדעת. לכן, על המועמד "להקדים תרופה למכה". במהלך שנות עבודת המועמד יש להקפיד להישאר במקום עבודה לפחות שנתיים-שלוש. בנוסף, יש להיזהר לא להישאר מספר רב של שנים באותן מקום עבודה, דבר המעיד על חוסר ניסיון במגוון תחומים אחרים. במידה וישנן עבודות בהן תקופת העבודה קצרה משנתיים, יש להתכונן על מנת לתת תשובה עניינית על כך. אין להשאיר חורים בקורות חיים, דבר אשר מעלה תהיות לאן אותן שנים "נעלמו".

3.      הכשרה וניסיון - המגייס מחפש בראשונה את הרקע האקדמי של המועמד, דבר המעיד על רצינות, השקעה ויכולת. העדפותיו הן לפי הסדר כדלהלן: תואר מאוניברסיטאות מדורגות בחו"ל, תואר מאוניברסיטה בחו"ל, ולאחר מכן אוניברסיטאות בארץ ומכללות. תואר ראשון הכרחי עם עדיפות לשני. בנוסף, רצוי כי התואר יהיה רלוונטי לתחום העיסוק המבוקש. לאחר מכן, בודק המגייס אם המועמד עבר קורסים מקצועיים או חוגי העשרה שונים, דבר הנותן אינדיקציה על רבגוניות, העמקה וכושר התפתחות מקצועי. שפות נוספות מלבד אנגלית (שכבר הפכה לשפה בסיסית בכל מקום עבודה) מהוות יתרון בעיני המנהל ומצביע על היכרות עם תרבויות אחרות ויכולת התמודדות מחוץ לישראל במידת הצורך. לבסוף מסתכלים על הניסיון המקצועי, לגביו יש לכתוב בפירוט לגבי מקום העבודה האחרון ולאחר מכן בכל מקום עבודה שלאחריו יש לפרט פחות.

4.      סדר – מנהל מעדיף להעסיק עובד מסודר ונקי. גם תכונות אלו ניתן להסיק מכתיבת קורות החיים. לכן, על המועמד להגיש קורות חיים ערוכים ומסודרים כדי שיהיה קל לקרוא בהם. בנוסף, הם צריכים להיות כתובים בשפה פשוטה, מובנת וזורמים. רצוי להגישם בעמוד אחד, אך בשום אופן אין להגיש יותר משני עמודים! למרות המקצועיות שבכך, לא מומלץ להגיש קורות חיים בפורמט PDF. מערכות המחשב של חברות ההשמה וגם אגפי משאבי האנוש של החברות, לא יודעים לרוב לאתר אותם במאגר המועמדים.

בשלב הראיון:

במהלך יום עבודה מנהל משאבי אנוש (או מראיין בחברת ההשמה) מראיין מועמדים רבים. לכן, כל דקה מזמנו חשובה ומדודה. במהלך זמן הראיון הוא מנסה לדלות כל שביב מידע על המועמד המעיד על מקצועיותו ואופיו. על כן נדרשים:

1.      ממוקדות ורצינות - המראיין מצפה לתשובות ממוקדות וישירות על שאלותיו. תשובות שלא ייענו או ייענו בעקיפין יכולות להעיד על עובד לא ממוקד. לכן, על המועמד להגיע ערני ומוכן לראיון, להקשיב ולענות באופן ממוקד לשאלות. בנוסף, המראיין בודק את התחומים בהם המועמד מגלה עניין ועל כן יש לתאר את תחומי העניין המקצועיים, אולם להיות פתוח בנוסף לאחרים חדשים ו/או פחות מוכרים. במקרים בהם המועמד שם לב שהמראיין לא ירד לסוף דעתו, ישאל אם יש צורך להוסיף פרטים לבהירות העניין. כמו כן, יש להתמקד בהיבטים המקצועיים של העבודה ופחות בהיבטים הכספיים והתגמולים.

2.      נינוחות - המנהל מעדיף עובד נינוח ובעל סבלנות דבר התורם להבנת רמת השליטה שלו. על המועמד להגיע רגוע לראיון, לשבת בנינוחות על הכיסא ולא לזוז מצד לצד באופן תזזיתי. יש לשמור על קשר עין עם המראיין, דבר שמעיד על ביטחון עצמי ואמת בדברים הנאמרים. גם במידה ונאמרו דברים או נשאלו שאלות המכעיסות את המועמד יש להישאר רגוע ולענות לעניין. מראיין מקצועי, ינסה להוציא את המרואיין משיווי משקל.

3.      ביקורתיות - המראיין מחפש כלפי מי המועמד ביקורתי בחייו, דבר שיכול להצביע על יחסיו עם הסובבים אותו. לכן, על המועמד לא לדבר סרה על מעסיקיו הקודמים (פוטנציאל להתנהגות אנטגוניסטית), גם אם לדעתו הם שגו בהחלטותיהם. באותם מיקרים בהם מבקשים מהמועמד לספר על עצמו ולציין תכונות חזקות וחלשות אצלו, על המועמד להציג גם תכונות שהוא חושב שהן שליליות אצלו, אולם רצוי להראות בהן קו של שיפור על פני השנים. לא צריך להציג רבות, מספיקות שתיים או שלוש. מועמד אשר מציג חזות מושלמת הינו פוטנציאל לבעיות (הוא תמיד צודק, לא מקבל מרות ולא לומד מטעויות מכוון שאין כאלו).

לסיכום, בנייה נכונה של מהלך קריירה, כתיבת קורות חיים נכונה ושליטה ברזי הראיון תגדיל את סיכויי המועמד להתקבל למשרה. בהצלחה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתtm של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com



 


מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
 
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה. וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

מס חברות פרוגרסיבי
03/10/11 | מס הכנסה
מאבק מעמד הביניים – אולי סוף סוף מישהו אחר ישלם? מאבק מעמד הביניים עומד בנקודת הכרעה קריטית. ביבי עומד להציע סט של פתרונות אשר אמורים להוות שינוי בסדר היום הכלכלי, אולם כפי הנראה מי שישלם את החשבון יהיה שוב מעמד הביניים. כמעט כל הטבה שביבי יציע למעמד הביניים תחזור כבומרנג ותמומן בסופו של יום מכיס אחר של מעמד הביניים אשר משלם כיום את מרבית המיסים במדינה גם כך.

קומבינת התחבורה הציבורית בגוש דן
10/07/11 | צדק חברתי
יריית הפתיחה של הפרויקט לבחינת התחבורה הציבורית בגוש דן ע"י משרד התחבורה בהשקעה של יותר מ200 מיליון שקלים במשך יותר מ11 שנים כבר מאחורינו וזה הזמן לבדוק אם כל היעדים והמטרות אותן הציבו לעצמם יישארו על גבי המצגות או שמא הן מומשו והושגו כפי שקיוו במשרד התחבורה...

טיפים כלכליים וניהוליים לשנה החדשה
"הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה היתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".

מיסוי ביזוי
לפי רפורמת הליסינג, האוצר עומד לגבות מבעלי כלי הרכב הצמודים מס כפול מהנדרש

משרד האוצר ובעלי העסקים
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

לא להצמיח קרניים
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים

ניהול עסק קטן בחופש הגדול
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, איך לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל? שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים.

איך לנהל את כספי הארגון
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

ניהול עסקים נכון במשבר הנוכחי
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI