דף הבית ספורט וכושר גופני אימונים Creatine Monohydrate - קראטין מונוהידראט / יעקב עזרא
Creatine Monohydrate - קראטין מונוהידראט / יעקב עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 04/04/09 |  צפיות: 3336

Creatine Monohydrate קראטין מונוהידראט -  יעקב עזרא

אוכלוסיית היעד: לספורטאים.

תפקידים: הפקת אנרגיה ובניית שרירים.

הערות: ניתן להשיג בצורת אבקה להמסה בנוזל וכמוסות.

‏קראטין הינו רכיב תזונה שנמצא באופן טבעי בגופנו. הקריאטין משתתף בתהליכי הפקת אנרגיה עבור פעילות של רקמת השריר. כ- 95% ‏ של קראטין בגוף נמצא בשריר השלד. 5% ‏ הנותרים מפוזרים בשאר חלקי הגוף, עם ריכוזים גבוהים בלב, במוח ובאשכים.

קראטין עובר בקלות ממערכת העיכול למחזור הדם. כאשר אספקה תזונתית אינה עונה על דרישות של הגוף, גופנו מסוגל לסנתז את קראטין מחומצות אמינו ארגינין, גליצין ומתיונין. התהליך הזה מתרחש בכבד, לבלב וכליות. כמות הקראטין בגוף תלויה בכמות רקמת השריר. באדם השוקל 70 ‏ק"ג הכמות הכללית היא  ‏כ 120 - ‏ גר'. בצמחונים יש פחות קראטין.

במהלך יממה הגוף מנצל כ- 2 ‏ גרם קראטין, תוך כדי שימוש בקראטין נוצר קראטינין אשר מתאסף בכליות ומופרש בשתן. ספורטאים משתמשים בהרבה יותר קראטין, הכמות תלויה בסוג הפעילות גופנית, אינטנסיביות שלה וכמות השריר בגוף.

מקורות: אדם ממוצע צורך כגרם אחד של קראטין ביום. קראטין נמצא ברוב הבשרים ודגים. מקורות טובים הינם: טונה, סלמון בשר בקר, כמויות קטנות נמצאות במוצרי חלב. בישול הורס חלק מקראטין שנמצא במזונות. כיוון שמזונות מן החי עשירים בכולסטרול, לפעמים האפשרות הטובה ביותר לצרוך קראטין היא לקחת אותו כתוסף תזונה בצורת קראטין מונוהידרט.

פעילות: קראטין הוא שחקן ראשי בשלוש מערכות אנרגיה המשמשות כיווץ השריר. ברקמת השריר קראטין מופיע בשתי צורות: כקראטין חופשי וכקראטין פוספט, כאשר אחרון מהווה שני שליש מסה"כ. כאשר השריר מתכווץ האנרגיה הדרושה לכך מסופקת ע"י ATP ‏, שמעבד מערכו תוך 10 ‏שניות. קראטין פוספט יכול לשקם את ATP ‏ ובצורה זו לספק לשריר אנרגיה נוספת. לכן ככל שיותר קראטין יהיה בשריר, כך יותר ATP ‏ אפשר לייצר. במקרים בהם אין שיקום של ATP ‏ הגוף נוטה להיעזר במנגנון הפקת אנרגיה אחר - מנגנון של לקטט - בו החומצה הלקטית הנוצרת בשריר גורמת לתחושה שורפת של צריבה.

ככל שבשריר יהיה יותר קראטין, כך מנגנון של חומצה לקטית יפעל פחות - זה יאפשר אימון יותר ממושך ויעיל מבחינת חיזוק השריר.

 

‏קראטין מעודד את יכולת הגוף לייצר חלבונים בתוך סיבי השריר: אקטין ומיוזין, אשר משתתפים בתהליך כיווץ השריר. לכן, כאשר נוצרת כמות גדולה של החלבונים האלה, יכולת השריר לבצע עבודה פיסית עולה .

מי יכול ליהנות מקראטין: מדובר בעיקר בסוגי הספורט בהם יש צורך לכמות אנרגיה גדולה בטווח קצר. אתלטים שעוסקים בבודי-בילדינג, מרימי משקולות, רצי ספרינט ואחרים יכולים ליהנות מקראטין . גם שחיינים, שחקני משחקי כדור וטניס יכולים ליהנות מקראטין .

שימוש בתוספי קראטין : בדרך כלל מחלקים את השימוש בקראטין לשני שלבים. הראשון הוא שלב של העמסה - בו נוצר מלאי של קראטין בתוך סיבי השריר. השלב הזה בדרך כלל נמשך 7-5 ‏ימים. לאחר מכן בשלב השני מורידים את כמות הקראטין, השלב הזה משמש לשמירה על רמות הקראטין בשריר .

שלב ההעמסה: הכמות הכללית של קראטין בשלב זה נעה בין 20-12 ‏ גרם ליום, תלוי במשקל הגוף וסוג האימונים. במשקל גוף של 70 ‏ קג' המינון היומי האופטימאלי הוא 16-12 ‏ גר', במשקל של 100 ‏קג' - בין 20-16 ‏ גר' ליום. מומלץ לחלק את כמות הקראטין היומית ל- 4-2 ‏ מנות, לא לעבור 5 ‏ גר' למנה, כדי לא לגרום לשלשול. חשוב לשתות כחצי ליטר נוזלים עם כל מנה. השלב הזה צריך להימשך 7-5 ‏ ימים ( 9-7 ‏ ימים לצמחונים).

שלב השמירה: גם מינון לשלב השמירה תלוי במשקל גוף וסוג הפעילות. עדיף לחלק את המנה היומית ל- 3-2 ‏ מנות ולשתות חצי ליטר נוזלים עם כל מנה. קראטין נשאר בדם במשך 1.5-1 ‏ שעות. לכן מומלץ לקחת קראטין לפני ואחרי הפעילות.

‏מומלץ לצרוך קראטין ביחד עם גלוקוז (סוכר ענבים), כיוון שמנגנון הכניסה של קראטין לתאים מותנה באינסולין, כאשר גלוקוז מגרה את הפרשתו .

בטיחות: עדיין לא קיימים מחקרים על שימוש ממושך במינונים גבוהים של קראטין. תופעת לוואי יחידה שהוזכרה משימוש בקראטין הייתה שלשול שעבר ברגע שהופסק שימוש בקראטין .

עדיין, שימוש במינונים מוגזמים של קראטין עלול לגרום עומס על כליות ואינו מומלץ.

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI