דף הבית פיננסים וכספים הלוואות ההמלצה: להצטייד במזומנים (חלק א)
ההמלצה: להצטייד במזומנים (חלק א)
זאב הרשקוביץ ואבי קרעין 10/12/08 |  צפיות: 3126

המשבר הפיננסי העולמי המתרגש עלינו בימים אלו מחייב אותנו לבחון אפיקי מימון נוספים לאפיקים המסורתיים. רבות נכתב בנושא התפתחות אפיקים לקבלת אשראי חוץ בנקאי בישראל בשנים האחרונות, אולם למרות זאת אפיק זה היה רלוונטי בעיקר לעסקים גדולים עד בינוניים (בעלי מחזור מכירות של מספר עשרות מיליוני שקלים בשנה) ועסקים קטנים ובינוניים לא יכלו להנות מאשראי זה. לאחרונה חלה התפתחות במספר אפיקים חוץ בנקאיים והדלת החלה להיפתח גם לעסקים הקטנים והבינוניים. למרות הכלכלה הבריאה יחסית של מדינת ישראל והשמרנות בה פועלים הבנקים בהתייחס לבנקים בארה"ב (עקב הפיקוח ההדוק על הבנקים) הבנקים יפגעו כנראה גם הם מהמשבר ובהתאם מתקרבת ההאטה או אף המיתון גם אלינו. הבנקים קומצים יד בכל הנוגע לאשראי מזה מספר חודשים ומצוקת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים תתחיל לתת אותותיה דוקא בזמן בו המזומנים הינם מצרך מבוקש. גם בימים כתיקונם קיימת בעיית אשראי לעסקים הקטנים, אולם בעייה זו צפויה להחריף משמעותית. אנו צופים כי כבר בתחילת 2009 תורגש ירידה בהיקף ההכנסות של עסקים. בשלב שני תחול ירידה במוסר התשלומים ולקוחות יתחילו לפגר בתשלומים. בשלב השלישי ידרש גידול בצרכי האשראי למימון הון חוזר והבנקים במרבית המקרים יעדיפו שלא להגדיל את היקף האשראי לעסקים, זהו המועד שבו העסקים יתחילו לחפש באופן מסיבי אלטרנטיבות נוספות ומעניקי האשראי החוץ בנקאי יוכלו לנגוס לעצמם נתח נוסף מהאשראי העסקי של הבנקים.   

במאמר זה נסקור אפיקי אשראי חוץ בנקאי ובנוסף, נסקור גם אפיקים אשר לכאורה הינם בנקאיים, אולם מכוון והינם מגובים בבטחונות ממשלתיים (גם אם חלקיים) או ניתנים ע"י קרנות פרטיות,ומאחר ולגופים אלו ישנן תנאים שהינם פחות קשיחים מהתנאים הבנקאיים, הרי גם הסיכוי לקבל מימון מגופים אלו הינו גבוה יותר. אפיק נוסף חוץ בנקאי, אשר לא יסקר על ידינו הינו השוק האפור.

במסגרת אפיקי האשראי החוץ בנקאי אנו כוללים את הפקטורינג, הליסינג המימוני לרכש ציוד קבוע, מימון יבוא, פקטורינג הפוך, כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, ואשראי כנגד ביטוחי מנהלים או קרנות פיצויים.

הפקטורינג הינו כלי מימון אשר השתפר בשנים האחרונות. לפני כ-3 שנים אשראי זה היה ניתן רק לעסק בעל היקף מכירות של מעל 15-20 מש"ח, אולם כיום האשראי ניתן גם לעסקים בעלי מכירות בהיקף של 3-4 מש"ח. הפקטורינג הינה שיטה למימון בה מספקת חברת הפקטורינג מימון ללקוחותיה על ידי רכישת חובותיהם הפתוחים באופן בלתי חוזר (Non-recourse), למעט במקרה של סכסוך מסחרי. חברת הפקטורינג מעבירה ללקוח את רוב החוב מראש (לרוב כ-85%), ולוקחת את האחריות על גבייתו והעברת יתרת הסכום לאחר הגבייה בתמורה לריבית הגבוהה מהריבית הבנקאית (הריבית כוללת ביטוח כנגד סיכון אי התשלום של הלקוחות). מגבלות השיטה הינה כי לרוב מוכנים לרכוש חוב של לקוחות מצויינים גדולים (אשר היקף העסקות איתם משמעותי) ולא של לקוחות פחות טובים או בעלי היקף נמוך, הזדקקות לאישור הלקוח למכירת החוב שלו וכמו כן הפקטורינג לא יודע להתמודד טוב עם עסקים מוטי פרוייקטים ו/או שרותים (למרות שהנושא מתפתח בתקופה האחרונה וחברות הפקטורינג לומדות להתמודד עם מגוון רחב יותר של עסקים). בדיקת העסק אמורה לקחת כחודש. בין החברות הקיימות בשוק זה ניתן לכלול את כלל פקטורינג, פסגות, פנינסולה וגלובל פקטורינג.      

חברות המימון מספקות גם ליסינג מימוני לחכירת מכונות, מימון ייבוא המאפשר תשלום במזומן (הכולל הנחת מזומן וקיבוע שער מטבע חוץ ברכישת חומרי גלם בחו"ל), וכן פקטורינג הפוך המאפשר לעסק בינוני וגדול לתמוך בספק קטן ובינוני ממנו הוא רוכש חומרי גלם, מוצרים או שרותים בישראל. הספק הקטן מקבל תשלום במזומן ומשלם את הריבית והעסק משלם לחברת הפקטורינג עפ"י תנאי התשלום שסוכם עם הספק. עסקה זו מתנהלת לרוב ללא בטחונות עפ"י חוזק העסק.  זהו אפיק מצויין לעסק קטן להתנהל מול לקוח גדול. משמע, לבקש ממנו לבצע את הפקטורינג ההפוך.

אפיק מימון חוץ בנקאי אחר המתפתח הינו כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים.

חברות האשראי המסורתיות נותנות כרטיסי אשראי לעסקים קימעונאיים אשר סולקים דרכן. האשראי הניתן בכרטיס הי נו לרוב בהיקף של עשרות אלפי שקלים. אשראי זה יכול לעיתים להיות מומר בהלוואה.

חברות הביטוח נותנות כרטיסי אשראי בעיקר לאנשים פרטיים ומסגרת של מספר עשרות אלפי שקלים. בעל העסק יכול לקחת את ההלוואה כאדם פרטי ומזרים את הכסף לחברה, אולם זה הופך את בעלי החברה לבעלי החוב וישנם גם היבטי ריבית ומיסוי המעורבים בתהליך זה.

לאחרונה מתחיל להסתמן שינוי בנושא כרטיסי אשראי לעסקים. עד לאחרונה, כרטיסי אשראי לעסקים היו ניתנים רק לחברות בינוניות וגדולות (כמו אמפא קפיטל אשר מעניקה אשראי של עד 150 אש"ח ללקוחות בינוניים וגדולים), ולאחרונה גם חברות ביטוח החלו לתת כרטיסי אשראי לעסקים קטנים ובינוניים וחלקם אפילו מבקשים פרטים מעטים בלבד על העסק (דבר המקצר את זמן האישור הכרטיס) כדוגמת הראל פיננסים.  

חברות הביטוח מציעות בנוסף אשראי כנגד ביטוחי המנהלים או קרנות הפיצויים אשר יופקו אצלן וישמשו כבטחון לאשראי(כדוגמת כלל והראל).

בחלק הבא של המאמר נסקור את הקרנות השונות והסיוע הממשלתי בו יכולים להיעזר עסקים קטנים ובינוניים, על-מנת להגדיל את מסגרת המזומנים שברשותם.

להמשך המאמר:

להצטייד במזומנים (חלק ב)


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתtm של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com



 


מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
 
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה. וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

מס חברות פרוגרסיבי
03/10/11 | מס הכנסה
מאבק מעמד הביניים – אולי סוף סוף מישהו אחר ישלם? מאבק מעמד הביניים עומד בנקודת הכרעה קריטית. ביבי עומד להציע סט של פתרונות אשר אמורים להוות שינוי בסדר היום הכלכלי, אולם כפי הנראה מי שישלם את החשבון יהיה שוב מעמד הביניים. כמעט כל הטבה שביבי יציע למעמד הביניים תחזור כבומרנג ותמומן בסופו של יום מכיס אחר של מעמד הביניים אשר משלם כיום את מרבית המיסים במדינה גם כך.

קומבינת התחבורה הציבורית בגוש דן
10/07/11 | צדק חברתי
יריית הפתיחה של הפרויקט לבחינת התחבורה הציבורית בגוש דן ע"י משרד התחבורה בהשקעה של יותר מ200 מיליון שקלים במשך יותר מ11 שנים כבר מאחורינו וזה הזמן לבדוק אם כל היעדים והמטרות אותן הציבו לעצמם יישארו על גבי המצגות או שמא הן מומשו והושגו כפי שקיוו במשרד התחבורה...

טיפים כלכליים וניהוליים לשנה החדשה
"הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה היתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".

מיסוי ביזוי
לפי רפורמת הליסינג, האוצר עומד לגבות מבעלי כלי הרכב הצמודים מס כפול מהנדרש

משרד האוצר ובעלי העסקים
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

לא להצמיח קרניים
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים

ניהול עסק קטן בחופש הגדול
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, איך לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל? שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים.

איך לנהל את כספי הארגון
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

ניהול עסקים נכון במשבר הנוכחי
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI