דף הבית חוק ומשפט משפחה ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
אלעד שניר 02/02/15 |  צפיות: 4818

ישנם מספר נושאים חשובים ומהותיים עליהם צריכים בני הזוג להגיע להסכמה בעת הליך גירושין. אחד הנושאים הללו הוא הסדרי הראייה והמשמורת של הילדים. ברוב המקרים, ההורה המשמורן יהיה האם ולאב יקבעו הסדרי ראייה כאלו ואחרים – אלא אם כן ההורים הגיעו ביניהם להסכמה אחרת. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הערכאה אשר תדון בתביעה – בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, תקבע כי דווקא האב יהיה זה שיקבל את המשמורת עבור ילדיו.

כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

עו"ד ליטל יעקובוביץ מסבירה כי ישנם מספר קריטריונים אשר יילקחו בחשבון בעת דיון משפטי לגבי ההורה המשמורן:

טובת הילד – לצורך קבלת ההחלטה בוחנים לעומק מי מההורים הינו בעל יכולת טובה יותר למלא את כל הצרכים של הילד.

גיל הילד – על פי חוק "חזקת הגיל הרך", כאשר מדובר בילדים עד גיל 6, האם היא זאת שתקבל את המשמורת, אלא אם כן מדובר במקרים יוצאי דופן.

רצונו של הילד – גם הרצון של הילד מקבל מקום בקבלת ההחלטה, כאשר בית המשפט ממנה פקידת סעד אשר תפקדה לערוך תסקיר ולמסור את המלצותיה לבית המשפט.

מסוגלות הורית – במסגרת קבלת ההחלטה, נבדקת לעומק היכולת של ההורה להקשיב לצרכי הילד ולתת להם מענה.

הסדרי ראייה

בן הזוג אשר אינו ההורה המשמורן של הילדים יהיה זכאי להסדרי ראייה על ילדיו.

במקרים רבים ההחלטה לגבי ההסדרים תתקבל על ידי הערכאה הדנה בנושא וזאת בהתבסס על חוות דעת של פקידת סעד.

ישנם הסדרי ראייה אשר נחשבים למקובלים, בהם ההורה שאינה משמורן זכאי לשני ביקורים באמצע השבוע ובסוף שבוע אחד לשבועיים הילדים לנים אצלו. לגבי חגים, בדרך כלל נהוג כי בכל שנה הילדים יבלו עם הורה אחר בחגים – לדוגמא, אם הילד מבלה בשנה מסוימת את ראש השנה עם אמו ואת פסח עם אביו, בשנה לאחר מכן זה יהיה הפוך.

במהלך החופש הגדול, הסדרי הראייה יהיו בדרך כלל פרושים על זמנים ארוכים יותר מאשר אלו אשר נקבעו לימי הלימודים. חשוב לציין כי ההורים יכולים לקבוע ביניהם הסדרי ראייה אחרים ולהגיש את ההסכם אותו ערכו ביניהם לאישור בית המשפט. במידה ובית המשפט יגיע למסקנה כי הסדרים אלו תואמים את טובתו של הילד הוא יאשר את ההסכם.

בשנים האחרונות ישנם יותר ויותר מקרים בהם הורים מעוניינים בהסדר של משמורת משותפת עבור ילדיהם.  בהסדר זה,  הילדים מבלים חצי מהשבוע עם האם וחצי מהשבוע עם האב.

ומה לגבי אפוטרופסות?

חשוב לציין, כך מדגישה ליטל דראי, שבניגוד למשמורת אשר ניתנת במקרים רבים להורה אחד בלבד, אפוטרופסות הינה משותפת בין שני ההורים. האפוטרופסות מגיעה עם האחריות לדאוג לכל הצרכים של הילד, אחריות שהינה כמובן מוטלת על שני הוריו. האפוטרופסות מתחלקת באופן שווה בין שני ההורים, כך שכאשר יש צורך בקבלת החלטות שונות לגבי צרכיו של היד, הן צריכות להתקבל באופן משותף.

ההסדר לגבי משמורת והסדרי ראייה הינם בעלי משמעות רבה עבור שני הצדדים בעת הליך הגירושין. כמובן, שהמצב האופטימאלי יהיה זה בו ההורים יגיעו להסכם בנושא ביניהם ובית המשפט יאשר את אותו הסכם. יחד עם זאת, לא תמיד יהיה פשוט להגיע להסכם שכזה ובכדי שכל צד יוכל להגן על האינטרסים שלו בצורה הטובה ביותר, קיימת חשיבות גבוהה להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה אשר מתמחה בתחום זה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI