דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
אלעד שניר 24/02/15 |  צפיות: 4384

סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון ומתייחס לשורה ארוכה של שירותים ייחודיים. יחד עם זאת, הסעיף אינו כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות. אזרחים הזקוקים לשירותי עורך דין נוטריון נדרשים להכיר את הסוגיות הללו ולהיערך לקראתן. בנוגע לאימות חתימה לדוגמא, עולה לעיתים קרובות השאלה האם נוטריון יכול לאמת מסמך בעניין של עצמו. סוגיה זו נפוצה מכפי שנהוג לחשוב והיא נובעת מתוך השלכות משפטיות רגישות. התשובה היא שלא ניתן לעשות אימות של מסמך בעניין של עצמו, היות והחוק קובע כי נוטריון לא יכול להשתמש בסמכויותיו לטובתו או לטובת אחד מבני משפחתו או מכריו.

מבחינת שכר טרחה, יש סוגיות בשירותים נוטריוניים הקשורות לאימות חתימה עבור מספר חותמים ועל גבי מספר עותקים של אותו מסמך. השאלה כאן היא האם האגרה בגין העותקים הנוספים נגבית לפי שכר טרחה ותוספת מס ערך מוסף לכל מע"מ, ללא קשר למספר האנשים החותמים. לחילופין, יכול להתרחש מצב בו שכר טרחה ומע"מ נגבים מטעם כל אחד מהחותמים על העותקים הנוספים.

התשובה היא שכאשר מדובר על אישור נוטריוני של אימות חתימה יחד עם חותמים נוספים, יש לגבות עבור האישור הראשון שכר טרחה בגובה של 163 ש"ח, ועבור כל חתימה של חותם נוסף על אותו מסמך שכר טרחה של 65 ש"ח. אם באותו מעמד החותמים מבקשים לחתום על העתקים נוספים ולקבל עליהם אישור נוטריוני – החוק קובע כי עבור כל עותק ייגבה תשלום של 65 ש"ח ללא תלות במספר האנשים החותמים.

איך מקבלים אישור נוטריוני במדינה זרה או מול גופי מדינה זרה?

שירותים נוטריוניים כוללים גם קבלת אישור נוטריוני במדינה זרה או לצורך התנהלות מול גופי מדינה כזו. ראשית, חותמת אפוסטיל הרלוונטית למקרים אלו ניתנות אך ורק על ידי פקידי בית משפט המוסמכים לכך על ידי שר המשפטים. יש לפנות אל בית המשפט במחוז הקרוב למקום הכתובת של הנוטריון ולבקש את החותמת.

שנית, רק משרד החוץ מוסמך לאשר מסמכים רשמיים של המדינה לצורך שימוש בהם מחוץ לישראל. בכל הנוגע להתנהלות מול מדינה שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כגון איראן, יש לפנות לנוטריון מקומי לצורך אישור חתימה. לאחר מכן יש לאמת את החתימה במשרד החוץ המקומי, כאשר את חתימת משרד החוץ המקומי מאמתים בקונסוליה של מדינה שיש לה נציגות גם בישראל.

כוחו של אישור נוטריוני וצורת המסמך החתום על ידי נוטריון

יש גם סוגיות המתעוררות במהלך קבלת כל סוגי השירותים הנוטריוניים ללא יוצא מן הכלל. סוגיה כזו היא לדוגמא השאלה איזו חתימה מותרת על האישור הנוטריוני. התשובה היא שיש להקפיד על הפרדה באישור הנוטריוני בין חתימתו כנוטריון בלבד לבין חתימתו כעורך דין. במילים אחרות, נוטריון לא יכול לחתום על מסמך במילים "עו"ד ונוטריון". עם זאת, האמור אינו חל על שימוש בנייר לוגו בו דווקא אפשר לקיים את החותמת המשותפת.

אישור של נוטריון נחשב ראיה מספקת בהליך משפטי וזאת ללא צורך בראיה נוספת, אולם אין בכך כדי להיחשב כאילו הופקד בבית המשפט. הפקדת המסמך החתום על ידי נוטריון אצל הנוטריון עצמו או אצל עורך דין אחר אינה מספיקה. יש להפקיד את המסמך בבית המשפט ורק כך להפוך אותו לראיה.

בכל הנוגע לצורתו של המסמך החתום, שירותים נוטריוניים רשמיים ניתנים עם חותמת לחץ עשויה מתכת. על החותמת אמורים להופיע שם הנוטריון והכיתוב "נוטריון" בעברית, באנגלית ובערבית, או בצרפתית.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI