דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
אלעד שניר 10/06/15 |  צפיות: 4407

תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון נחשב לאחד מבין המסלולים המורכבים ביותר בעולם המשפט. גם בהשוואה לענפים אחרים מדובר על תהליך מסובך, הכולל עמידה בסטנדרטים גבוהים מהרגיל. מבחינת החוק היבש, הכשירות לכהן כנוטריון רלוונטית רק עבור עורך דין שהוא אזרח ישראל. בנוסף, עליו להיות חבר בלשכת עורכי הדין ולעסוק בעריכת דין באופן מעשי במשך 10 שנים לפחות. אלו שני גורמים המסננים כבר בשלב הראשוני את רוב עורכי הדין הפעילים בארץ. מעבר לכך, עורך דין המעוניין להיות נוטריון חייב להחזיק בגיליון הרשעות נקי לחלוטין. התנאי לכשירותו לכהן כנוטריון הוא שלא הורשע בעבירה שיש עמה קלון או הושעה מלשכת עורכי הדין. בשלב האחרון צריך עורך הדין לעבור השתלמות מיוחדת בה הוא נחשף אל עקרונות עבודת הנוטריון ומקבל את הסמכויות הניתנות לו על פי החוק.

אדם העומד בתנאי הכשירות לכהן כנוטריון יכול להגיש בקשה אל ועדה מיוחדת הפועלת מטעם משרד המשפטים. בקשה זו היא עבור רישיון להיות נוטריון ואותה בוחנת הוועדה באמצעות התכנסות הנערכת פעמיים בשנה בלבד. במהלך ההתכנסות בוחנת הועדה לעומק את מסמכיו של המועמד, לרבות האישורים וההוכחות כפי שצוינו לעיל. במידה והוועדה מוצאת כי מדובר על אדם ראוי ועם תום ההכשרה, נדרש הנוטריון לחתום בספר הנוטריונים על מנת להתחיל לכהן בתפקיד.

לא רק מגבלות טכניות

בניגוד למה שנהוג לחשוב, הקריטריונים המוצבים על ידי הועדה להסמכת נוטריונים הפועלת מטעם משרד המשפטים הם לא היחידים המקשים על עורך דין במהלך הכשרתו לנוטריון. יש לא מעט קשיים מנטאליים ופסיכולוגיים המלווים את התהליך הזה. ראשית, על המועמד להבין כי מעמדו של נוטריון שונה לחלוטין ממעמדו של עורך דין. נוטריון רשאי באופן בסיסי ובהתאם לחוק לאמת, לאשר, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים בדרגת הרגישות הגבוהה ביותר. חתימתו של נוטריון נחשבת בעיני בית המשפט במקרים המוסדרים בחוק כאישור למקוריותו של מסמך, או לזהותו של החותם עליו. עוד מהווה החתימה עדות לכך שמסמך מסוים נחתם מרצונו הטוב והחופשי של אדם. נוטריון לוקח על עצמו לא מעט אחריות, הן במישור הפרטי והן במישור הציבורי (http://www.praklit.co.il/).

סביר להניח כי עורך דין עם ניסיון מעשי של 10 שנים ומעלה מבין היטב את המשמעות של הכשירות לכהן כנוטריון. זו הסיבה שרוב עורכי הדין מתייחסים אל התהליך בסבלנות ובאריכות. יתרה מזו, עורך דין שרוצה לקבל רישיון נוטריון מפנים כי מדובר על תפקיד מורכב ובעל רגישות. הוא מעוניין לשמור על מעמדו של המוסד המשפטי ולכן מוכן לקחת חלק בתהליך ההכשרה הארוך והמורכב.

האם כל עורך דין יכול להיות נוטריון?

על אף כל האמור לעיל, יש לציין כי לא כל עורך דין העומד בקריטריונים של משרד המשפטים אכן יכול להצליח בתור נוטריון. הקריטריונים כפי שהוצגו הם כאמור אמצעי לסינון ולבדיקה ראשונית בלבד. נוטריון מקצועי וברמה גבוהה נדרש להביא ערך מוסף אל התפקיד, לרבות תחושת אחריות, מסירות ומחויבות. נוטריון נהנה ממעמד משפטי ייחודי אולם מוטלות עליו גם לא מעט חובות. הוא כפוף לכללי אתיקה ברורים, גובה תשלום קבוע על פי עדכונים של משרד המשפטים ונמצא תחת פיקוח. תנאים אלו מקשים על עורך דין חסר מיומנות לתפקד בתור נוטריון לאורך זמן, גם אם עבר את ההכשרה וקיבל את האישור מטעם הוועדה המוסמכת.

לסיכום, תהליך ההכשרה הארוך של נוטריון הוא חלק מהמערך המשפטי במדינה דמוקרטית וצפוי להישאר כך גם בעתיד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI