דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר מה הליך ההסמכה לקראת קבלת רישיון נוטריון?
מה הליך ההסמכה לקראת קבלת רישיון נוטריון?
אלעד שניר 31/10/11 |  צפיות: 2765

נוטריון הינו עורך דין בעל ותק של 10 שנים לפחות במקצוע, אשר קיבל מוַעדת רישיונות שמינה שר המשפטים רישיון לשמש כנוטריון. באופן כללי, תפקידיו הם לאמת, לאשר, לתרגם ולערוך מסמכים והסכמים שונים. החותמת שלו על מסמכים משפטיים מהווה ראיה בפני בית המשפט או הרשויות השונות המבקשות את חותמתו, למהימנות המסמך או ההסכם.

מוסד הנוטריון מוסדר בחוק הנוטריונים, התשל"ו-1976.

מהם תנאי הסף לקבלת רישיון לשמש כנוטריון?

לפי סע' 2 לחוק הנוטריונים, רק עורך דין שנתקיימו בו התנאים הבאים כשיר לשמש כנוטריון: הוא אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, עסק במקצוע עריכת דין 10 שנים לפחות, לא הורשע בעבירה פלילית שיש בה משום קלון, לא הוצא או הושעה מלשכת עורכי הדין בישראל, לא בוטל רישיונו ולא הותלה תקפו. 

תנאים אלו מלמדים על יוקרת התפקיד וחשיבותו מבחינה ציבורית.

כאן המקום לציין, כי לפי סע' 3 לחוק הנוטריונים, תקופת כהונה כשופט, כחבר בית-דין דתי או בתפקיד משפטי אחר ששר המשפטים אישר אותו לצורך סעיף זה, דינה כתקופת עיסוק במקצוע של עורך-דין בישראל.

ועדת הרישיונות

רישיון לשמש כעורך דין נוטריון ניתן, כאמור, על-ידי ועדת רישיונות שממנה שר המשפטים. ועדה זו מונה שבעה חברים: שניים על פי הצעת לשכת עורכי הדין, יושב-ראש הועדה הוא משפטן עובד המדינה, שני חברים לפחות הם נציגי ציבור וחבר אחד לפחות אשר מחזיק ברישיון לשמש כנוטריון (לפי סע' 1 לחוק הנוטריונים). 

חוק הנוטריונים מונה שלושה סעיפים המקנים לוַעדה שיקול דעת בנוגע למתן הרישיון:

1. סע' 2(א)(5) - סע' זה קובע, כי אחד התנאים לשמש כנוטריון הוא, שועדת הרישיונות מצאה את אותו עורך דין ראוי להיות נוטריון לאחר שנתנה את דעתה לעונשים משמעתיים שהוטלו עליו לפי חוקי לשכת עורכי הדין או חוק נוטריונים למסמכים יוצאי חוץ, התש"י-1950, תוך 10 שנים לפני מתן הרישיון. 

2. סע' 2(ב)- לפי סע' זה, רשאית הועדה להעניק רישיון נוטריוני למי שהורשע בעבירה פלילית שיש בה משום קלון, ובלבד שעברו 10 שנים מיום שגמר לרצות את עונשו, וכן למי שהוצא או הושעה מלשכת עורכי הדין, או בוטל רישונו או הותלה תוקפו, ובלבד שעברו 10 שנים מהיום שבו הוטל העונש. 

3. סע' 2(ג)- לפי סע' זה, ועדת הרישיונות רשאית להתנות את מתן הרישיון בהשתתפות בהשתלמות קצרה במתכונת שתיקבע על ידה. כיום, חייב כל מי שמבקש להיות נוטריון לעבור השתלמות כזו. השתלמות זו תהיה הנושא הבא שנדון בו במאמר זה.

לקבלת מידע אודות שירותי נוטריון תל אביב >>

השתלמות נוטריונים

בשנת 2003 קבעה ועדת הרישיונות תקנה בדבר חובתם של עורכי דין המבקשים לשמש כנוטריונים לעבור השתלמות. תקנה זו נקראת "קביעת הנוטריונים (השתלמות), התשס"ג-2003". לפי תקנה זו, על ההשתלמות להיות בהיקף של 8 שעות לימוד, ובנושאים הבאים:

א) מקצוע הנוטריון, מעמד הנוטריון וסמכויותיו.

ב) הכנת אישורים נוטריוניים לסוגיהם.

ג) חיקוקים המסדירים את פעילות הנוטריון.

ד) סוגיות והלכות בעבודת הנוטריון, לרבות עניני אתיקה מקצועית.

היכן ניתן לעבור את ההשתלמות?

ועדת הרישיונות קבעה שני גופים כמוסדות בהם ניתן לעבור את ההשתלמות:

א) המכון להשתלמות עורכי דין של לשכת עורכי הדין.

ב) המכון להשתלמות עורכי דין של הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב.

את כל הפרטים על מוסד הנוטריון בכלל, וההשתלמות בפרט, ניתן למצוא באתר האינטרנט של משרד המשפטים.

האם יש מבחן אותו צריך לעבור על-מנת לקבל רישיון נוטריוני?

לא! אין מבחן אותו יש לעבור כתנאי לקבלת רישיון נוטריוני. עם זאת, ישנם קולות בלשכת עורכי הדין בישראל הקוראים לערוך מבחן שכזה. זאת לטענתם, על-מנת לשמור על רמת המקצוע ולדאוג שמי שמקבל רישיון נוטריוני יהיה בקיא בסוגיות המורכבות העשויות לעלות בפניו.

סיכום

במאמר זה עמדנו על התנאים לקבלת רישיון לשמש כנוטריון במדינת ישראל. ממאמר זה עולה, כי לא מדובר בתנאים נוקשים, ואף אין צורך לעבור בחינה כלשהיא כתנאי לקבלת הרישיון. כל שנדרש על-מנת להיות נוטריון הוא לעמוד בתנאי הסף המינימליים ולעבור השתלמות קצרה. בהצלחה!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI