דף הבית חוק ומשפט תעבורה כמה עולה לכם לנהוג בשכרות?
כמה עולה לכם לנהוג בשכרות?
אלעד שניר 13/12/12 |  צפיות: 3889

ההיבט הכלכלי של הרשעה בעבירות נהיגה בשכרות חשוב לא פחות מהענישה בפועל. רוב הנהגים מתייחסים אל נהיגה תחת השפעת אלכוהול כאל סיכון לרישיון בלבד, אך אינם לוקחים בחשבון את ההשלכות הפיננסיות. למעשה, העונש הצפוי למי שמורשע בעבירות נהיגה בשכרות אינו מסתיים בבית המשפט. על הנהג המורשע להתרגל לשגרה חדשה, חסרת רכב, אשר עשויה להשפיע על החיים הפרטיים ועל הקריירה שלו. ניתן לראות את המשמעות של עבירות אלו בעיקר בקרב עצמאיים או כאלו אשר נוהגים למחייתם. במילים אחרות, נהיגה תחת השפעה של סמים ואלכוהול היא לא רק מאוד מסוכנת אלא חסרת אחריות כלכלי.

מהי הענישה המינימאלית על עבירות הנהיגה בשכרות?

על מנת להבין כמה באמת עולה לכם לנהוג בשכרות יש להכיר את הענישה המינימאלית הקבועה בחוק. בישראל, העונש הצפוי על עבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול הנו פסילה בפועל של רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים. על עונש זה יש להוסיף את אחסנת הרכב למשך חודש, עקב פסילה מנהלית במקום על ידי קצין משטרה. אמנם ימים אלו נלקחים בחשבון העונש הכללי, אך המשמעות היא מיידית: הנהג אינו מקבל תקופת חסד או זמן לסדר מחדש את חייו. הענישה בעבירות של נהיגה תחת שכרות היא מיידית, כאשר כל עונש אחר המוטל על ידי בית המשפט מצטרף לעונשים המקוריים ואינו מחליף אותם.

ענישה נוספת וקנס כספי

על פי סעיף 39א לפקודת התעבורה על בית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה לארבע שנים, ולא לשנתיים בלבד, במידה ומדובר על עבירה שנייה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. לעומת זאת, סעיף 62א קובע עונש של שנתיים מאסר, אך בתי המשפט לרוב מסתפקים במאסר על תנאי. אל ענישה זו אשר עד כה לא קשורה להוצאה כספית יש להוסיף את הקנס: קנסות על עבירות נהיגה תחת אלכוהול עשויות להגיע לאלפי שקלים, בהתאם לגיל הנהג ומידת ההרשעות הקודמות בהן הוא מחזיק. היחס כלפי עבירות הנהיגה בשכרות הוחמר בשנים האחרונות ולכן השופטים אינם מקלים בעונשים.

תוצרי לוואי של הענישה

חישוב העלות הכלכלית של עונשי הנהיגה בשכרות חייב לקחת בחשבון מספר תוצרי לוואי:

א. ימי העבודה שהופסדו – מלבד ההתייצבות עצמה למשפט, הבאה על חשבון ימי עבודה, נהגים רבים מהם נשלל הרישיון לא יכולים להמשיך לעבוד. אמנם בתי המשפט מתחשבים בנהגים במצב כזה, אך לעיתים קרובות מדובר על נוחות בלבד ולא על מגבלה פרקטית. עבור נהגים אלו, הגעה לעבודה ללא רכב פרטי תחייב נסיעה בתחבורה ציבורית, בזבוז זמן והוצאות כספיות רבות.

ב. הפסקת פרויקטים או לימודים – רוב הנהגים בעלי הרכב הפרטי משתמשים בו לצורך ניהול פרויקטים כגון עבודה עצמאית, לימודים וכדומה. כאשר רישיון הנהיגה נשלל מהם הם מוצאים את עצמם תלויים באחרים. גם מצב זה אינו אופטימאלי ומביא בהכרח להוצאה כספית.

ג. שמירה על ערך הרכב – מורשעים בעבירות של נהיגה תחת אלכוהול מעדיפים למכור את הרכב. למרות שנדמה כי מדובר דווקא על יתרון כלכלי, בפועל הם מגלים כי הלחץ למכור והעובדה שהרכב עומד ללא שימוש מורידים מערכו.

הענישה לא מסתיימת בבית המשפט

בשורה התחתונה, ההשלכות של עבירות נהיגה אינן מסתיימות בבתי המשפט. לוקח זמן רב להתאושש מהענישה על נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, לכן כדאי לחשוב על כך מראש. בנוסף, עבירות תנועה מחייבות מעורבות של עורך דין המכיר מקרוב את החוק. רק בצורה כזו ניתן להשיג הקלות בעונש ולהביא גם להפחתה בהפסדים הכלכליים.

לקריאה נוספת:

דרכי טיפול במניעת נהיגה בשכרות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI