דף הבית חוק ומשפט פלילי האם מעשה מגונה באינטרנט ייחשב כעבירת מין?
האם מעשה מגונה באינטרנט ייחשב כעבירת מין?
אלעד שניר 29/01/13 |  צפיות: 3806

מעשה מגונה באינטרנט יכול להיחשב כעבירת מין חמורה בהתאם לנסיבות אותן קובע החוק. במאמר הבא נסביר זאת ונביא מספר דוגמאות לעבירות מין נפוצות המתקיימות באינטרנט.

ישנם מספר סוגים של עבירות אשר עשויים להיחשב עבירות מין באינטרנט. חשוב להבין כי מאוד קשה להגדיר עבירות מין באינטרנט, וזאת בשל השינוי שחוללה הטכנולוגיה וריבוי האתרים בחיים של כולנו. בעבר המעשה המגונה התבצע בתוך חדר סגור בו נמצאו יחד שני הצדדים. לאחר מכן הורחבו המעשים המגונים גם אל שיחות בטלפון, אך עדיין היה קל לעקוב אחר מקור השיחה ולזהות את העבריין. לעומת זאת, כיום האוטונומיה והפרטיות של הגולשים באינטרנט מקשים על זיהוי מן הסוג הזה ולכן המעשה המגונה יכול להיבחן תחת קריטריונים שונים.

הגדרת המעשה המגונה והתייחסות אל מעשה בפומבי

מבחינת החוק מוגדר המעשה המגונה כמעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. מתוך הגדרה זו של החוק ניתן להבין כי גם על האינטרנט חלים דינים פליליים בזמן מעשים מגונים, גם אם התובע והנתבע לא נמצאים באותו מרחב פיזי ממשי. במידה והמעשה מתבצע ללא הסכמת אחד הצדדים מדובר על עבירה פלילית חמורה. בנוסף, יש להבין כי בחלק מהנסיבות ובמידה ולא מתבצעת נגיעה בגופו של אדם אחר המעשה המגונה באינטרנט עשוי להיחשב "מעשה מגונה בפומבי" אשר הענישה עליו פחות חמורה.

עבירות המין הנפוצות באינטרנט

מעשים מגונים באינטרנט נחשבים ברוב המקרים למעשים בפומבי, אך אלו הן עבירות המין הנפוצות ביותר אליהן חשוב להתייחס:

א. מעשים מגונים באמצעות שליחת הודעות אישיות – מבחינת החוק, המעשה המגונה לא חייב להתבצע באופן פיזי. גם שליחת הודעות דרך תוכנות חיצוניות כגון ICQ, מסנג'ר וכדומה על מנת ליצור קשר עם בחור או בחורה בניגוד לרצונם היא מעשה מגונה חמור. מסרי זימה נתפסים בצורה מאוד מחמירה על ידי בית המשפט אשר מתייחסים אליהם כעבירת מין ולכן גם נוקטים אמצעי ענישה הולמים.

ב. רשתות חברתיות – ההטרדות המיניות ברשתות חברתיות הפכו לתופעה איתה מתמודדים הורים ונערים בכל רחבי העולם. הרשת החברתית מקדשת את המסרים בין המשתתפים, אך לא תמיד מדובר על מסרים תמימים. הרשת החברתית מאפשרת לחבריה לשמור על קשר, אך יש להבחין בין קשר שהוא אינטרס של שני הצדדים לבין מעשים מגונים ולא ראויים. מלבד בתי המשפט ורשויות האכיפה, גם החברות המפעילות את הרשתות החברתיות הללו נוקטות באמצעי פיקוח. מעבר לכך, ישנם מקרים בהם מידע שנאסף דרך הרשת החברתית שימש לביצוע מעשים מגונים במציאות.

ג. מצלמות רשת – זו היא דוגמא מצוינת למעשים מגונים אותם ניתן להוכיח יחסית בקלות, גם באינטרנט. מעשים מגונים באמצעות מצלמות רשת יכולים להיות מתועדים ואפילו ניתן לשחזר אותם. במעשים אלו מדובר לרוב על אוננות, חשיפת איברים מוצנעים ועוד. ישנם עבריינים המשדלים את הצד השני לחשוף את עצמם תוך כדי שהם מבצעים מעשים מיניים, לעומת עבריינים אשר נחשפים בניגוד לרצונו של הגולש.

כיצד מתמודדים עם שאלת הגבולות באינטרנט?

יותר מבכל תחום אחר, הגבול בין מה מותר ומה אסור לעשות באינטרנט עדיין לא ברור. מלבד בתי המשפט אשר נאלצים להתמודד עם שאלות חוקיות מורכבות, גם ההורים ועורכי הדין מגבשים בשנים האחרונות נוסחאות ברורות יותר להבחנה. באופן כללי, מעשים מגונים באינטרנט נחשבים לעבירות מין. זהו עיקרון חשוב אשר אסור לשכוח אותו. מצד שני, לעיתים קרובות אנשים מנצלים את טשטוש הגבולות על מנת לתבוע בגין מעשים מגונים גם כשאין לכך הצדקה משפטית. על מנת להתמודד עם הנושא יש לפנות אל עורך דין העוסק בדיני המשפט הפלילי ולהתייעץ עימו לצורך גיבוש אסטרטגיית תביעה או הגנה.

*לקריאה נוספת:

הענישה המקובלת במקרים של העלבת עובד ציבור


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI