דף הבית ספורט וכושר גופני אימונים כיצד להמנע מפציעות באימונים
כיצד להמנע מפציעות באימונים
אורי לאוגומר 09/05/08 |  צפיות: 3049

כיצד להימנע מפציעות באימונים

אורי לאוגומר

 

יותר ויותר אנשים הופכים את הפעילות הגופנית כחלק מאורח חייהם, המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית הולכת וגדלה וטוב שכך. אך ככל שעולה תדירות הפעילות הגופנית כך גם עולה רמת הסיכון לפציעות ספורט. סוג פציעות זה נובע לרוב מעומס יתר ומחוסר ידע .

במאמר זה ננסה לבחון הסיבות לפציעות אלו וכיצד ניתן להפחית או למנוע פציעות שכאלה.

 

כיצד להתחיל? חשוב מאד להתחיל תכנית אימון בהדרגה מרבית המתאמנים מתחילים בהתלהבות רבה ומעלים מהר מדי את תדירות האימונים ואת עצמותם. יש לזכור כי בפעילות כגון הליכה  נוצר עומס של פי שניים עד שלשה ממשקל הגוף ואם בריצה מדובר אזי העומס יכול להגיע לפי ארבעה עד חמישה ממשקל הגוף, בקפיצות ( Hi impact ) העומס מגיע לפי שבע. מכאן ברור כמה חיונית וחשובה התחלה מדורגת הבונה ומכינה את מערכות ומפרקי הגוף.

על מה להקפיד בכדי למנוע פציעות באימונים? "האימא" של פציעות הספורט היא "החזרה" פעילויות ספורט מטבען מבוצעות בתנועות אשר חוזרות על עצמן וכתוצאה מכך נוצרת שחיקה מוגברת במפרקים הפעילים בתנועה (גם תנועות מתונות כגון עבודת כף יד עם עכבר המחשב עלולות לגרום לפציעות כגון דלקות). דרך נבונה להימנע מכך היא גיוון כלומר לא להתמקד בסוג פעילות אחד לדוגמא: שילוב של הליכה ,רכיבה ושחייה.

בנוסף חשוב לשלב אימוני כוח מאוזנים אשר יחזקו את מערכת השלד,שרירים ומפרקים. אימונים אלו חשוב כי יבוצעו בהדרגה ובאיזון נכון בין קבוצות השרירים השונות.

שילוב מתיחות לשרירם הקצרים חשוב וחיוני למניעת פציעות. ולכן יש להוסיף תכנית מתיחות כחלק מתכנית אימונים כוללת. 

 

חימום נאות חיוני להכנת הגוף לפעילות הגופנית. החימום חשוב כי יתחיל כחימום אקטיבי כללי.

מטרת החימום להגביר את קצב חילוף החומרים בשרירים ולהעלות את טמפרטורת הגוף, פעילויות

כגון הליכה /ריצה קלה ישרתו מטרה זו. משך החימום ועצמותו אינדבדואלי ומותנה בכושרו,אופיו של המתאמן לרב חימום למשך של 7-10 דקות יספיק למרבית המתאמנים.

 לאחר מכן מומלץ לבצע מתיחות דינאמיות מתיחה בה מותחים האבר מבלי לשהות (לא להתבלבל אם מתיחה בליסטית אשר לא מומלצת)  וחימום ספציפי בו מבצעים את התנועות/מיומנויות שעומדים לבצע באימון, בקצב איטי ומבוקר.

 

מהם האזורים הרגישים יותר?

פגיעות גב – בכדי למנוע נזקים לגב יש להקפיד על תרגילים לחיזוק הבטן והגב תוך מתן דגש על שרירי בטן עמוקים וכמובן גם את שרירי הגב. יש לזכור כי הגב נתמך על ידי קבוצות שרירים אלו העבדים בתאום ובשילוב ולכן חשוב לאמנם גם בצורה זו כלומר תרגילי כוח פונקציונאליים.

 

פגיעות כתפיים- זרועות האדם מהוות פחות מ 10% מסך כל  משקל גופנו ואולם יחד עם כף היד, הזרועות מבצעות לפחות 50% ממשימות היום יום ולפעמים גם יותר. הבסיס המאפשר מגוון רחב של תנועת הזרועות הם הכתפיים ולכן ישנה חשיבות רבה באימונם. אימון יעיל לחגורת הכתפיים מותנה בדגש על  יציבות מפרקים דינאמית. מפרק הכתף מאפשר טווחי תנועה גדולים ולכן נוטה להיפצע, למעשה כמעט לכל אדם מעל גיל 35 מתחילות בעיות קלות במפרק זה.

 

פגיעות ברכיים- מעבר לפגיעות טראומתיות כגון קרע מיניסקוס או רצועה פגיעות האופייניות יותר לספורטאים אנשים פעילים נוטים לסבול יותר מדלקות ומשחקת סחוסים. באימונים חשוב להקפיד לא לעבור זווית של 90 מעלות במפרק הברך , לא לשבת על עקבים. אימון הרגליים בתרגילי עמידה כגון עמידה על רגל אחת ויצירת התנגדות מהצד עשוי לעזור בחיזוק מפרק הברך.

 

פגיעות כף רגל/ קרסול-  כף רגלנו נושאת את גופנו בכל מטלות היום הליכה, טיפוס, ריצה וכד' למזלנו מבנה כף הרגל מאפשר זאת וברוב המקרים בהצלחה, אולם אין זה אומר כי צריך להזניח את אימונה. כף רגלנו מורכבת מ 26 עצמות המרכיבות מבנה מיוחד זה (זו כמות גדולה מכמות חוליות הגב) ולכן יש צורך לאמן את כף הרגל לא פחות מאברים אחרים. רוב התרגילים הנעשים כיום בחדר הכושר לאימון כף הרגל מאמנים את שריר התאומים (השריר האחורי של השוק), יש להוסיף גם תרגילים מאזנים לחיזוק שרירי השוק הקדמיים והצדיים. כמו כן חשוב  לאמן את כף הרגל (והגוף בכלל) בהיבט הפונקציונאלי (תפקודי).

הרפיה בסיום אימון חשובה לסילוק "חומרי לוואי" כגון חומצת חלב הנוצרים תוך כדי אימון. מומלץ לבצע פעילות אקטיבית כללית בעצימות נמוכה כמו כן מומלץ לבצע מתיחות סטטיות.

לסיכום הקפדה על ההמלצות הנ"ל בשילוב של הקשבה לגוף יעזרו למניעת פציעות ואימון בטוח.

בהצלחה !!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורי לאוגומר

אורי לאוגומר, מאמן כושר.
http://www.fitnessinbalance.co.il 
 כנסו לחדר הכושר המקוון-
http://www.fitnessinbalance.co.il/web/8888/nsf/sbs.py?&_ID=14306&did=5439&PF=1&G=14306&lang=HE&_UserReference=93F3623B33EAD6034BB03F68



 


מאמרים נוספים מאת אורי לאוגומר
 
אימון משקולות להורדת משקל
01/04/10 | אימונים
החלטתם להתחיל להתאמן בכדי לשפר את כושרכם הגופני ולהוריד משקל ? מתלבטים בדרך היעילה ביותר לעשות זאת ? איזה אימון אפקטיבי יותר ? כמה פעמים בשבוע ? שהרי אין לנו את כל היום לאימונים.

טיפים "להישרדות" בתקופת החגים
החגים בפתח ואיתם הסכנה לעליה במשקל ובעיבוי "הצמיגים". כיצד נשמור על משקלנו ועל גזרתנו בתקופת החגים? ארוחות החג עלולות להגיע ל 2000 קלוריות ולעתים אף יותר מכך, מה שעלול לגרום לעליה במשקל בתקופה קצרה.

פעילות גופנית לפי גיל
בשנים האחרונות המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית גוברת בצורה משמעותית. ההמלצות די ברורות, אך האם כדאי להתמקד בסוג פעילות מסוים בגיל זה או אחר? על שאלה זו ננסה לענות במאמר זה.

מיתוסים בפילאטיס
22/07/08 | פילאטיס
בשנים האחרונות חדרה שיטת הפילאטיס אל תחום הכושר הגופני, במקביל צצו מיתוסים הקשורים לשיטה זו, יתרונותיה בהשוואה לאימוני כוח ולשיטות אחרות.

חשיבות החימום
מקובל על רב המומחים, כי חימום לפני פעילות ספורטיבית חיוני לשיפור ביצועים ומניעת פגיעות ספורט. ואולם השיטות המקובלות, בהם משתמשים כיום לחימום הנם פחות מאידיאליות

צלוליט ופעילות גופנית
הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה

חזרה לשיגרה לאחר הלידה
לא משנה אם זו לידה ראשונה או שלישית, תמיד כדאי לחזור לגזרה. אז איך לעשות זאת ועל מה כדאי להקפיד?

כיצד להתאמן בקיץ
03/06/08 | אימונים
הקיץ קרב ואיתו החום והלחות. הביגוד משתנה ואנו רוצים להראות טוב במכנסיים קצרות, מתחילים דיאטה ואימונים. אך יש לזכור כי בתקופת הקיץ אורבות סכנות התייבשות,מכות חום ואיבוד מלחים. למרות המודעות היחסית גבוהה, עדיין כמעט בכל קיץ אנו שומעים על תאונות המתרחשות בגלל מכות חום והתייבשות, לעתים עד מקרי מוות.

הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
12/05/08 | יוגה
גברים ונשים שונים זה מזו הן מנטאלית והן פיזיולוגית. האם בעקבות הבדלים אלו יש לבנות תכנית אימון שונה לנשים מאשר לגברים? האם יש להתמקד באזורי גוף שונים? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במאמר זה.

כיצד להמנע מפציעות מחשב
האם אתם משתמשים במחשב מעל 60 דקות ביום? (ומי לא) אם כן, אתם נמצאים בסיכון של פציעות מחשב, בעיקר פציעת דלקת שורש כף היד (אך לא רק) הידועה כ-CTS ((Carpel Tunnel Syndrome, תופעה הגורמת לכאב ונגרמת כתוצאה מלחץ על עצב המעצבב את כף היד
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI