דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה חברה ומדינה המובילות והמשפיעות
המובילות והמשפיעות
זאב הרשקוביץ ואבי קרעין 20/08/08 |  צפיות: 4031

המובילות והמשפיעות

 

ישראל כבר בת 60, אולם בעידן האינסטנט, האינטרנט והקליפים אנו נוטים לשכוח כי כלכלת ישראל לא נולדה בתקופת ההיי-טק והאקזיטים והוקמה על ידי הטייקונים השולטים היום בחברות רבות במשק.,אלא חברות רבות הוקמו ונבנו ברובן לפני קום המדינה או בסמוך לקום המדינה. חברות מובילות רבות קיימות למעלה מ-60 שנה ואף למעלה מ-100 שנה, דבר המהווה הוכחה לכך, כי כלכלת המדינה לא צמחה ביום אחד ע"י רכישה כזו או אחרת. כלכלת ישראל התגבשה מתוך צמיחה איטית של חברות שצמחו יחד עם המדינה, עם העליות השונות, עם הגידול הדמוגרפי ועם העלייה ברמת החיים. חברות רבות סייעו לביטחון המדינה, עברו ימים טובים יותר וטובים פחות – כמו המדינה, עד להבשלתן והפיכתן לחברות גלובליות.

החלטנו להביא את הסיפורים שעומדים מאחורי החברות שמהוות את חוט השדרה של הכלכלה הישראלית, שחלקן הגדול כמובן נסחרות בבורסה באחד העם וגם הפכו ל"חביבות" על ציבור המשקיעים בשנים האחרונות.

ה"טבע" של האימא היהודייה

כמה מאיתנו יודעים כי חברת "טבע תעשיות פרמצבטיות" הוקמה כבר ב 1901 תחת השם ס.ל.א (שכיום הינו שמה של חברת ההפצה של טבע בישראל)? טבע הוקמה בירושלים כבית מסחר אשר סיפק תרופות על גבם של חמורים וגמלים לתושבי העיר. טבע הינה אחת החברות הראשונות שהנפיקו וגייסה הון מהציבור כבר בשנת 1951, עוד לפני הקמת הבורסה לניירות ערך אשר נוסדה בשנת 1953. טבע הינה אחת החברות הגנריות הגדולות בעולם כיום וכמו כן פיתחה את הקופקסון (תרופה לטרשת נפוצה) תרופה שהעלתה את "טבע" לבמה המרכזית בעולם גם בתחום התרופות האתיות. טבע מעסיקה כ 30,000 עובדים, רובם מחוץ לישראל. 

המדבירה הגלובלית –מכתשים – אגן תעשיות

חברה אחרת שהמשקיעים אוהבים לדבר עליה לאחרונה הינה חברת "מכתשים-אגן תעשיות" אשר הוקמה בסמוך לקום המדינה. כמה מאיתנו יודעים כי בפועל היו שתי חברות? חברת  אגן אשר הוקמה בשנת  1945 בירושלים וחברת מכתשים אשר הוקמה בשנת 1952 בנגב. החברה הינה כיום בין חברות המייצרות חומרי ההדברה מהגדולות בעולם והינה הגדולה בעולם בייצור חומרים גנריים לתעשייה. . לחברה 3,000 עובדים ומתוכם 1,500 בישראל.

הבנקים הגדולים

 גם מניות הבנקים כיכבו בשנים האחרונות, אולם מתי הבנקים עלו על המפה בישראל? אולי עוד בפלסטינה בתקופת המנדט? או אף קודם בתקופת התורכים.

"בנק לאומי" הוקם כבר בשנת 1902 כגלגול של בנק אנגלו-פלסטינה. הוא הוקם ע"י המוסד הבנקאי "אוצר התיישבות היהודים" של ההסתדרות הציונית והפך ל"בנק לאומי" רק בשנת 1951. מניות "אוצר התיישבות היהודים" הוחזקו ע"י יהודי התפוצות. חלקם נפטרו או נספו בשואה וכן עד היום ההסתדרות הציונית העולמית הינה מבעלי בנק לאומי (כ-5% מהבעלות). "בנק לאומי" הולאם בשנות ה-80 כחלק מהלאמת כל הבנקים בעקבות משבר ויסות המניות הבנקאיות וכיום נמצא בתהליכי הפרטה. הבנק מעסיק כ 9,500 עובדים, רובם בישראל.

האם אתם יודעים שבנק לאומי הוקם כ-20 שנה לפני בנק הפועלים! שהוקם "רק" ב 1921? בנק הפועלים אכן היה בעבר שייך לפועלים. הוא הוקם ע"י ההסתדרות הציונית וההסתדרות הכללית. ברל כצנלסון, שהיה בין מקימי הבנק, אמר "יהיה ברור לכל כי לא קבוצה זו או זו, מפלגה זו או זו יסדו את בנק הפועלים, אלא הסתדרות הפועלים הכללית(...) אין מטרת הבנק לעזור בגמילות חסד לפועל היחיד, אין מטרתו לעזור לפרט שיוכל בתורת פרט לעלות ולעבור על חבריו ו"להשתחרר" ממעמדו. בנק הפועלים הוא המוסד הכספי של מעמד הפועלים, ורצונו לשרת, את מעמד הפועלים כולו. מטרתו לעזור לכלל ציבור הפועלים המאורגן להקים את הקואופרטיבים שלו, רצונו לעזור לרכוש עמדות משקיות חדשות ולגלות וליצור אפשרויות עבודה חדשות". (ברל כצנלסון – ינואר 1922).

בנק הפועלים הפך להיות הבנק הגדול במדינה רק בשנות ה-80 במהלך התקופה בה היה בבעלות המדינה גם הוא, בעקבות משבר ויסות המניות. בשנת 1996 הופרט הבנק מחדש. בנק הפועלים מעסיק כ-10,000 עובדים, רובם בישראל.

בזק – פעם היא הייתה מונופול תקשורת

חברת בזק, שהוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1984, הייתה קיימת בפועל משנת 1951 תחת ניהול משרד הדואר בממשלת ישראל (תחת שר הדואר הראשון מר מרדכי נורוק) ועוד לפני כן כשירות ממשלתי בממשלות השלטון העות'מאני והמנדט הבריטי. בשנת 1971 משרד הדואר הפך להיות משרד התקשורת (תחת שר התקשורת מר שמעון פרס). הידעתם כי לפני הקמת בזק המתנה לקו טלפון נמשכה לעיתים מספר שנים?

בזק הוקמה כמונופול בתחום התקשורת ונשארה כזו במשך שנים. במהלך השנים נכנסה בזק לתחומי תקשורת נוספים כמו לווין באמצעות חברת יס; תקשורת ניידת באמצעות פלאפון; תקשורת בינלאומית באמצעות בזק בינלאומי; ואינטרנט באמצעות הפורטל Walla. למרות  מאמצי המדינה להצר את צעדיה, מהווה עדיין בזק מונופול בחלק מהשווקים ושחקן ראשי בשווקים אחרים. בזק הופרטה באופן סופי בשנת 2005 ומעסיקה כיום כ 18,000 עובדים, רובם בישראל.

מובילות בנדל"ן

 גם מקומן של חברות הנדל"ן שהפכו לחביבות המשקיעים בשנים האחרונות אינו נפקד מרשימת החברות שהקימו את המדינה.

חברת אפריקה-ישראל הוקמה בשנת 1934 על ידי קבוצת משקיעים יהודים מדרום אפריקה במטרה לסייע בפיתוח הישוב היהודי בארץ ישראל דאז. חברת סולל בונה (חברת הבנייה הראשונה בישראל) ושיכון עובדים מקבוצת שיכון ובינוי, הוקמו אף הן בשנות ה-20 וה-30, השתתפו בבניין הארץ וליוו את העליות השונות.

 "סולל בונה" הוקמה ב 1921 בוועידה הראשונה של ההסתדרות הציונית כאגודה שיתופית ברוח הסוציאליסטית שאפפה את התקופה תחת השם "בניין ועבודות ציבוריות", אולם עקב קשיים כלכליים הפכה לחברה עסקית בשם סולל בונה בשנת 1923. לסולל בונה היה חלק משמעותי בבניין הארץ בתקופת היישוב ועם קום מדינת ישראל. בין היתר בנתה החברה את גדר הצפון בשנת 1938, ובנתה בשנות המנדט גשרים, שדות תעופה, עמדות ביצור של הצבא הבריטי ופרויקטים צבאיים בעיראק, במצרים, בבחריין ובקפריסין. סולל בונה עזרה בחיזוק הצבא במלחמת העצמאות, ובנתה ביצורים ומערכות אספקת מים, והייתה למעשה הבסיס לחיל הלוגיסטיקה הראשוני של צבא הגנה לישראל.

מזון

גם מקומן של חברות המזון בישראל איננו נפקד, וחברות מובילות רבות תרמו וליוו את היישוב היהודי לפני הקמת המדינה ולאחריה.

חברת שטראוס התחילה את דרכה ברפת קטנה שהקימה משפחת עולים מגרמניה בחצר ביתה שבנהריה ב-1936. לאחר שעסקי החלבנות לא זכו להצלחה, עברה אם המשפחה, הילדה שטראוס, לייצור גבינות, וכאן האירו לה העסקים פנים.

 בשנות החמישים גדלה שטראוס והתמקדה גם בייצור גלידות, ובמפעל בנהריה הועסקו כבר 50 עובדים. ב – 1969, לאחר חתימת הסכם עם דנונה העולמית, שרכשה חלק מהבעלות, החלה שטראוס בייצור מעדני חלב, שהמפורסם שבהם הוא "דני" שמיוצר מ-1972. דנונה יצאה מישראל עקב החרם הערבי, אך שטראוס המשיכה בייצור המעדנים שנחלו הצלחה מרובה והמפורסם שביניהם כיום הוא מילקי שמיוצר מ-1979. דנונה הספיקה בינתיים לחזור לארץ וכיום מייצרת שטראוס עשרות ממוצרי יוגורט שלה.

עלית התחילה את דרכה בשנות ה-20 בלטביה, כמפעל ממתקים של יהודי בשם אליהו פרומצ'נקו. פרומצ'נקו עלה לארץ ב־1933 והקים, עם שותפים, מפעל ברמת גן. המותג הפופולארי ביותר שלו היה שוקולד פרה. באמצעות רכישות והקמת מפעלים התרחבה עלית. המיזוג עם ליבר, ב־1970 הקנה לעלית שליטה במותגים אהודים כמו שוקולד "מקופלת" ומסטיק בזוקה. עלית שהונפקה בבורסה ב־1973. הייתה במשך שנים מונופול בתחום השוקולד בישראל. שטראוס ועלית התמזגו בשנת 2004 לקבוצת שטראוס וכל השאר הוא היסטוריה. קבוצת שטראוס מעסיקה כיום כ-11,500 עובדים בישראל ובחו"ל.

חברת מזון אחרת שהינה מאושיות המדינה היא תנובה שהוקמה ב-1926 כאגודה שיתופית ליצור מוצרי חלב ושיווקם, ולשיווק תוצרת חקלאית. ראשיתה של תנובה בוועידת "המשביר", עת החליטו 13 משקים חקלאים עבריים בארץ ישראל (מושבים וקיבוצים) לרכז ולאגד את הטיפול בכל שלבי העיבוד, הייצור והשיווק של תוצרת חקלאית טרייה ולהקים לצורך זה אגודה שיתופית.

בתחילה שיווקה תנובה רק חלב טרי, ומאוחר יותר גם מוצרי חלב. עם התבססותה בתחילת שנות ה-30 החלה תנובה לשווק גם תוצרת טרייה נוספת של המשק החקלאי: ביצים, עופות, ירקות ופירות. כיום תנובה הינה קונצרן מזון מהגדולים בישראל ובמשך זמן רב הייתה מונופול בתחום החלב ובתחומי מזון אחרים בישראל. תנובה סיימה את הפרטתה בתחילת שנת 2008. 

חברת מזון אחרת היא אסם אשר הוקמה בשנת 1942 כחברת שיווק משותפת לשלושה יצרנים. לאחר 4 שנים עברו שלושתם לייצר תחת קורת מפעל אחד בבני ברק. בתחילה ייצרה אסם אטריות ואף המציאה את הפתיתים האפויים כדי לספק את צורכי עדות המזרח שהיו מורגלים לאורז וקוסקוס. בשנת 1964 פותח מוצר הדגל שלה - במבה. עם הזמן רכשה אסם חברות מזון אחרות ונכנסה לתחומי מזון נוספים. בשנת 1995 החלה אסם לשווק את מוצריה של נסטלה ובהם קפה נמס, שוקולד ודגני בוקר, דבר שתרם משמעותית לגידול החברה. כיום אסם היא מחברות המזון הגדולות בישראל. אסם מעסיקה למעלה מ-4,000 עובדים, רובם בישראל.

פעם היו רק עיתונים

מקומה של המדיה הכתובה איננו נפקד ממקימי המדינה. ידיעות אחרונות היה מראשוני העיתונים בבעלות פרטית. הוא נוסד בשנת 1939 על ידי נחום קומרוב, ונרכש זמן קצר לאחר מכן על ידי יהודה מוזס. לעורך ראשי מונה עזריאל קרליבך. ב-15 בפברואר 1948 עזבה את העיתון קבוצה גדולה של עיתונאים בראשות העורך עזריאל קרליבך, ויצרה עיתון חדש בשם "ידיעות מעריב" (לימים "מעריב"). מאז ועד היום נמשך המאבק על תפוצה ויוקרה בין העיתונים. בעקבות צעד זה נקלע "ידיעות אחרונות" למצוקה, ונאבק על קיומו. תפוצת "מעריב" המתחרה הגיעה למספר עשרות אלפי עותקים ותפוצת "ידיעות אחרונות" הייתה קרובה לאפס. הידעתם כי כדי להישאר בתודעת הציבור ובשוק, שילם יהודה מוזס לילדים שירוצו ברחובות ויקראו בקול "ידיעות אחרונות"?. לימים, צורף דב יודקובסקי, בן דוד רחוק של יהודה מוזס להציל את "ידיעות אחרונות" ומילא תפקיד מכריע בעיצוב דמותו ובהפיכתו ל"עיתון של המדינה". על מפעלו זה זכה בפרס ישראל לתקשורת.

 האסטרטגיה שעליה החליט יודקובסקי הייתה על ידי פנייה לדור הצעיר ולעולים החדשים שעדיין לא קראו עברית באותה תקופה. מול נבחרת הכותבים המעולה של "מעריב" העמיד יודקובסקי קבוצה של עורכים ומשכתבים צעירים שעברית היא שפת אמם ועולם המושגים שלהם קרוב יותר למציאות הישראלית המשתנה במהירות. הוטל עליהם לפתח שפת כתיבה בהירה ופשוטה, הקרובה לשפה המדוברת. תפקידם היה לעצב עיתון הכתוב כולו בסגנון אחיד, ולא במגוון סגנונות של כותבים כישרוניים נוסח "מעריב".

 חלפו עוד שנים רבות עד ש"ידיעות אחרונות" התאושש ממש מול יריבו "מעריב", שנשא משך יותר מ-20 שנה את הסיסמה "העיתון הנפוץ ביותר במדינה". נקודת המפנה החלה במלחמת ששת הימים, שבמהלך תקופת ההמתנה שקדמה לה יזם יודקובסקי רעיון שיווקי מוצלח, העיתונים חולקו חינם בין מאות אלפי המגויסים, וכך נחשפו לעיתון אנשים שלא הכירו אותו כלל. בראשית שנות ה-70 התחילה התפוצה של שני העיתונים להשתוות ובשנות ה-90 "ידיעות אחרונות" כבר הוביל על פני "מעריב" בפער משמעותי.

הלב הישראלי ממריא אל-על

כשמדברים על תחום התעופה בישראל, מדברים כמעט אך ורק על חברת אל על – שזכתה לכינוי המוביל הלאומי. "אל-על" הוקמה באופן רשמי בשנת 1949, למרות שכבר בספטמבר 1948 המריאה טיסת הבכורה של החברה והביאה את הנשיא חיים ויצמן מז'נבה לישראל. תולדותיה של חברת אל על קשורות באופן מובהק בדברי ימיה של מדינת ישראל. היא נטלה חלק במבצעי העלייה הגדולים מארצות ערב  אתיופיה וממדינות חבר העמים. רשת יעדיה שקפה לאורך השנים את יחסיה הבינלאומיים של ישראל בעולם כולו ועם שכנותיה בפרט. אל-על הונפקה בשנת 2003 ועברה לידיים פרטיות בשנת 2005. אל-על מעסיקה למעלה מ-3,500 עובדים (שנות אדם).

עושים ביטוחים לפני קום המדינה

גם ענף הביטוח הוקם והתפתח עוד בימי המנדט וחברות רבות הוקמו במהלך שנות ה-30 ו-40. חברות כמו הראל (1933), מגדל (1934), מנורה (1935) והפניקס (1949) החלו פעילותן בשנים אלו.

לסיכום

החברות והענפים שבחרנו לתאר מהווים תמונה חלקית לחברות מובילות רבות נוספות שממשיכות להשפיע עדיין, באופן מכריע, לאחר למעלה מ-60 שנות פעילות, על כל תחומי החיים שלנו בישראל ומעבר לים.

כפי שניתן להתרשם, עם ישראל השכיל להקים מבעוד מועד בפלסטינה, לא רק את מוסדות המדינה שבדרך, אלא גם את התשתית התעשייתית, המסחרית והשירותים של המדינה – את כלכלתה. כך, עם הקמת המדינה עמדה כלכלת ישראל לשרות המדינה, הן בעיתות מלחמה והן בגלי העלייה שהגיעו. אומנם, חברות אלו היו קטנות מהותית מגודלן כיום, אולם כך גם הצרכים שהן מילאו בזמנו.

לתפארת מדינת ישראל!

 הערה: מקור המידע למרבית הנתונים והסיפורים שתוארו לעיל, הינו אתרי הבית של החברות השונות,ידע כללי והאנציקלופדיה האינטרנטית, ויקיפדיה.  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתtm של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com



 


מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
 
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה. וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

מס חברות פרוגרסיבי
03/10/11 | מס הכנסה
מאבק מעמד הביניים – אולי סוף סוף מישהו אחר ישלם? מאבק מעמד הביניים עומד בנקודת הכרעה קריטית. ביבי עומד להציע סט של פתרונות אשר אמורים להוות שינוי בסדר היום הכלכלי, אולם כפי הנראה מי שישלם את החשבון יהיה שוב מעמד הביניים. כמעט כל הטבה שביבי יציע למעמד הביניים תחזור כבומרנג ותמומן בסופו של יום מכיס אחר של מעמד הביניים אשר משלם כיום את מרבית המיסים במדינה גם כך.

קומבינת התחבורה הציבורית בגוש דן
10/07/11 | צדק חברתי
יריית הפתיחה של הפרויקט לבחינת התחבורה הציבורית בגוש דן ע"י משרד התחבורה בהשקעה של יותר מ200 מיליון שקלים במשך יותר מ11 שנים כבר מאחורינו וזה הזמן לבדוק אם כל היעדים והמטרות אותן הציבו לעצמם יישארו על גבי המצגות או שמא הן מומשו והושגו כפי שקיוו במשרד התחבורה...

טיפים כלכליים וניהוליים לשנה החדשה
"הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה היתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".

מיסוי ביזוי
לפי רפורמת הליסינג, האוצר עומד לגבות מבעלי כלי הרכב הצמודים מס כפול מהנדרש

משרד האוצר ובעלי העסקים
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

לא להצמיח קרניים
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים

ניהול עסק קטן בחופש הגדול
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, איך לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל? שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים.

איך לנהל את כספי הארגון
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

ניהול עסקים נכון במשבר הנוכחי
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI