דף הבית חוק ומשפט ייעוץ משפטי ייפוי כוח נוטריוני – מהו?
ייפוי כוח נוטריוני – מהו?
אלעד שניר 26/09/11 |  צפיות: 4005

עריכה וחתימה על ייפוי כוח היא אחת הפעולות המשפטיות השכיחות ביותר. הצדדים לייפוי כוח הם המייפה מחד והמיופה מאידך.

להוציא ייפוי כוח נוטריוני, אשר מיד נסביר מהו, אין חובה על הצדדים, לפנות אל עורך דין נוטריון, לשם חתימה על ייפוי כוח.

אולם, כאשר מדובר על ייפוי כוח נוטריוני, לא יהיה הוא בר תוקף, אלא אם נערך על ידי נוטריון או נחתם בפניו.

סעיף 20 לחוק הנוטריונים, מסביר לנו מהו ייפוי כוח נוטריוני ולמעשה, מדובר בשני סוגים של ייפויי כוח: ייפוי כוח כללי וייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין, הטעונה רישום.

ייחודו של ייפוי כוח נוטריוני

ידוע לנו כי חתימה על ייפוי כוח, איננה דורשת לרוב, פנייה אל עורך דין נוטריון. על כן, נשאלת השאלה, מדוע במקרה של ייפוי כוח כללי וייפוי כוח מקרקעין, נקבעה חובה שכזו.

התשובה לשאלה זו, נעוצה בייחוד של ייפוי כוח נוטריוני:

1. מגוון של פעולות : ייפוי כוח כללי, מאפשר למיופה הכוח, לבצע מספר רב של פעולות, בנושאים שונים. הוא איננו מוגבל לסוג פעולות מסוים, כפי שנהוג בייפוי כוח סטנדרטי. 

2. ערך כלכלי : עסקת מקרקעין הטעונה רישום, היא בעלת ערך כלכלי רב מאוד.  על כן, נקבע כי היא חייבת ברישום וכי ייפוי הכוח חייב להיערך על ידי נוטריון או להיחתם  בנוכחותו.

3.  הבנת המשמעות :  לאור המשמעות המשפטית והכלכלית של ייפויי כוח אלו, ראה המחוקק צורך לוודא כי הצדדים מבינים היטב את ההשלכות של חתימה על ייפוי הכוח. משימה זו נמסרה לידי הנוטריון ועל כן, נקראים ייפויי הכוח הללו – ייפוי כוח נוטריוני.

לוקחים משכנתא? פנו אל נוטריון

מרבית הציבור, נאלץ לקחת משכנתא, לשם רכישת דירה. על מנת שהבנק יוכל לעשות פעולות שונות הנוגעות למשכנתא, עליכם כלווים, יהיה לחתום על ייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין.

משכנתא היא עסקה הטעונה רישום ולכן, מדובר בייפוי כוח נוטריוני. לשם חתימה על יפוי כוח זה, עליכם לפנות אל נוטריון.

במרבית משרדי עורכי הדין, ניתן למצוא עורך דין נוטריון, אשר יסביר לכם את המשמעות של חתימה על ייפוי הכוח ויוכל לענות על כל שאלה, בהקשר זה.

איך בוחרים עורך דין נוטריון?

כאשר יש צורך בקבלת שירות נוטריוני כלשהו, לרבות, ייפוי כוח נוטריוני, תרגום נוטריוני, צוואה וכיו"ב, עליכם לפנות אל נוטריון.

כיצד בוחרים נוטריון? שימו לב לשתי נקודות חשובות.

ראשית, וודאו כי עורך הדין אליו פניתם, הוא אכן נוטריון. לשם מתן שירותים נוטריונים, חייב עורך הדין לקבל רישיון נוטריון.

ישנם עורכי דין רבים אשר אינם נוטריונים ועל כן, אינם רשאים להעניק שירותים אשר יוחדו לנוטריונים בלבד.

נקודה שנייה חשובה היא העלות של השירות הנוטריוני. שכרו של נוטריון, בכל מקום בארץ, הוא אחיד והוא אינו רשאי לגבות מחיר גבוה או נמוך יותר. לכל שירות נוטריוני, יש תעריף, אותו תוכלו לראות באתר האינטרנט של משרד המשפטים.

ייפוי כוח נוטריוני הוא ייפוי כוח כללי או ייפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין, הטעונה רישום (למשל, משכנתא). חוק הנוטריונים קובע כי ייפויי כוח אלו, יהיו תקפים רק אם נערכו על ידי נוטריון או נחתמו בפניו. 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI