דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר הייחודיות שבעורך דין שהוא גם נוטריון
הייחודיות שבעורך דין שהוא גם נוטריון
אלעד שניר 22/10/12 |  צפיות: 2807

בראש ובראשונה, עורך דין שהוא גם נוטריון מוסמך לבצע פעולות משפטיות ייחודיות. להלן רשימת הפעולות כפי שבאות לידי ביטוי בחוק הנוטריונים:

1. אימות חתימה

2. אישור חתימה

3. אישור נכונות העתק

4. אישור תרגום נוטריוני

5. קבלת תצהיר

6. אישור חיים

7. אישור רשימת מצאי

8. עריכת העדה של מסמך סחיר

9. עריכה או שינוי של מסמך משפטי, בכפוף לתנאים המוגדרים בחוק

10. שימוש בסמכות של נוטריון ציבורי, בכפוף לדינים אחרים

11. עריכה ואימות של הסכמי ממון

שירותי הנוטריון כפי שמוצעים לאזרח

כפי שניתן לראות מהרשימה המופיעה לעיל, אזרחים רבים זקוקים לשירותיו של נוטריון. חשוב לציין כי נוטריון שהוא לא עורך דין, אך קיימים כמובן מאות עורכי דין אשר אינם מחזיקים בתואר נוטריון. מבחינת בתי המשפט והרשויות הציבוריות בעולם, תואר נוטריון מעיד על אמינותו ומהימנותו של עורך הדין. במילים אחרות, חתימה של נוטריון על מסמך מסוים היא בעל משמעות ייחודית בשלל מקרים. קשה עד בלתי אפשר לערער על חתימה של מסמך החתום על ידי נוטריון ולכן הוא קביל בבית משפט ברמת הגנה גבוהה ביותר.

הסמכתו של עורך דין המעוניין להיות נוטריון

ניתן לראות את המשמעות של עורך דין שהוא נוטריון גם באופן בו מתבצעת ההסמכה. על מנת שעורך דין יוכל להחזיק בתואר נוטריון עליו לעמוד במספר תנאי סף, לקבל אישור מועדת הנוטריונים ולעמוד תחת פיקוח ובקרה. לדוגמא, עורך דין חייב בותק של 10 שנים לפחות על מנת להגיש בקשה לועדת הנוטריונים. הניסיון אינו נמדד ביעוץ תיאורטי בלבד, משום שיש צורך בניסיון פרקטי ממשי ובעיסוק בעריכת דין בפועל. בנוסף, עליו להיות נקי מהרשעות פליליות שיש עמן קלון ועליו להוכיח כי מעולם לא הושעה מלשכת עורכי הדין. כל התנאים הללו באים להבטיח כי עורך דין העובד כנוטריון אכן יחזיק בשיקול הדעת המתאים לביצוע הפעולות.

התעריפים שרשאי לגבות הנוטריון קבועים בחוק

הייחודיות של עורך דין שהוא גם נוטריון באה לידי ביטוי גם במחירים ובתעריפים אליהם הוא כפוף. בניגוד אל עורכי דין רגילים אשר רשאים לגבות שכר טרחה משתנה, נוטריונים חייבים לספק שירותים על פי תעריף קבוע. תעריף זה נקבע אחת לחצי שנה על ידי משרד המשפטים, הוא חשוף לציבור הרחב ואף משתנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. המטרה מאחורי קביעת תעריף לשירותיו של נוטריון היא הבטחת אובייקטיביות מלאה של שירותי נוטריון.

כיצד מגביל החוק את שירותיו של הנוטריון?

עורך דין שהוא נוטריון אינו רשאי לספק שירותים לקרוביו. סעיף 10 בחוק הנוטריונים מגדיר במפורש את המונח "קרוב", ואף מציין כי בדרך זו עשוי להימנע ניגוד אינטרסים בין הנוטריון ללקוח. עם זאת, דווקא בכל הקשור אל הסעיף הזה מתעוררת לא מעט ביקורת. עורכי דין ותיקים טוענים כי החוק מסמיך את הנוטריון לביצוע פעולות רבות שהן טכניות בלבד, ולכן לא ברור מדוע עליו להגבילו.

הנוטריון כחלק מהנוף המשפטי בישראל ובעולם

רבים מתייחסים אל תואר הנוטריון כאל הדרגה הגבוהה ביותר של עורכי דין. ניתן לראות את הייחודיות של הנוטריונים לא רק בישראל אלא בכל רחבי העולם, כמו למשל מדינות אירופה, ארצות הברית, דרום אמריקה ועוד. אין ספק כי נוטריון הוא חלק בלתי נפרד מהנוף המשפטי ולכן שמור לו מעמד מיוחד. הנוטריון מצד אחד משרת את האזרח בשלל פעולות משפטיות, אך מצד שני מהווה גם עבור בית המשפט והרשויות הציבוריות אסמכתא חוקית ברורה התקפה בשלל מקרים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI