דף הבית חוק ומשפט נדל"ן ומקרקעין איך בוחרים יזם לפרויקט תמ"א 38
איך בוחרים יזם לפרויקט תמ"א 38
אלעד שניר 24/10/12 |  צפיות: 3410

היזם של תמ"א 38 הוא בעצם הקבלן המבצע אשר אחראי בסופו של דבר על תוצאות הפרויקט. לפני שניגשים לשאלה מהי הדרך הנכונה לבחור יזם עבור פרויקט מן הסוג הזה יש להבין את המאפיינים הייחודיים של תמ"א 38: הכנה וחיזוק של מבנים למקרה של רעידת אדמה. האינטרס בביצוע תמ"א 38 הוא לא רק של היזם, הקבלן והדיירים אלא גם של המדינה. על פי התמ"א, כל מבנה אשר הוקם לפני שנת 1980 זכאי לביצוע תמ"א 38. במסגרת התכנית הקבלן מתחייב לחזק את יסודות המבנה, להוסיף ממ"ד, מקלט ואמצעי הגנה נוספים ובתמורה הוא מקבל זכויות בנייה. בעבר היו זכויות הבנייה של הקבלן או היזם מוגבלות לעד 2.5 חדרים בפריפריה ועד חדר וחצי בלבד בערי הרשויות המקומיות החזקות, אך בזכות תיקון 3 לתמ"א 38 יכולים הקבלנים ליהנות מזכויות בנייה של עד 2.5 חדרים גם בערים המבוקשות. ההחלטה האם להצטרף אל פרויקט תמ"א 38 נמצאת בידי כל הדיירים בבניין לכן יש צורך בהסכמה של לפחות 66% מביניהם.

נושאים שחשוב לבדוק לפני בחירת יזם

לאחר שהבנו מה המשמעות של תמ"א 38 קל יותר להתייחס אל נושא היזם. מספר נושאים יכולים לעזור לכם לבחור יזם או קבלן אשר יבצעו את הפרויקט בצורה מהירה, יעילה ונוחה עבור כל הצדדים:

א. ניסיון – כמו בכל דבר הקשור אל תחום המקרקעין, הניסיון הוא חלק בלתי נפרד מהיכולת של הקבלנים והיזמים לייצר סביבת עבודה נכונה. אך בנוסף אל שיקולי הניסיון הרגילים, במידה ומדובר על תמ"א 38 יש לבחון באופן ספציפי את הניסיון של הזם בניהול פרויקטים מן הסוג הזה. ניתן לבקש לראות פרוספקטים או קטלוגים, ואפילו להגיע באופן עצמאי אל אתרי בנייה אחרים המנוהלים על ידי היזם הספציפי.

ב. מסגרת הזמן לעבודות – ברוב הפרויקטים של תמ"א 38, או לפחות בחלק הראשון שלהם, הדיירים ממשיכים לגור בבניין. המשמעות היא אי נוחות, לכלוך ורעש ולכן כולם מעדיפים לסיים את הפרויקט כמה שיותר מהר. היות וזה המצב, על היזם להתחייב למסגרת זמן הגיונית. בררו מראש מהי מסגרת הזמן שהוא מציע, בקשו ערבויות לכך וערבו במידת הצורך עו"ד המתמחה במקרקעין. בעזרת עו"ד המתמחה במקרקעין תוכלו להבטיח את הזכויות שלכם ואף להגן על עצמכם מפני התנהלות לא הוגנת של היזם.

ג. גב כלכלי – היזם האחראי על פרויקטים של תמ"א 38 הוא זה הקובע את מסגרת התקציב. היות והיזם משלם מכיסו על השיפוץ וחיזוק המבנה, יש לבחון את האיתנות הפיננסית שלו ולבדוק האם הוא אכן יכול לעמוד בדרישות. גם בסעיף הזה מומלץ לערב עו"ד המתמחה במקרקעין ולבקש ממנו לבדוק את המסמכים ואת הנתונים של היזם.

ד. קבלני משנה – לא כל היזמים מבצעים בעצמם פרויקטים של תמ"א 38. לעומת קבלנים אשר לוקחים על עצמם את הבנייה, ישנם יזמים המעדיפים להעסיק קבלני משנה. אין דרך אחת לדעת איזו מהאפשרויות עדיפה, אך כדאי להיות מודעים מראש להתנהלות של הקבלן ולאופן העבודה שלו.

לא לשכוח לבקש המלצות קודמות

לסיכום, בחירת יזם חייבת להיות מלווה בביצוע סקר שוק. בדקו בעזרת אתרי אינטרנט ייעודיים האם קיימות על היזם המלצות קודמות, הגיעו לפגישה אישית איתו ועם אנשי המקצוע ונסו להתרשם מהרצינות ומהיחס האישי שהוא מספק. זכרו כי את הבדיקה של מצב המבנה מבצע מהנדס מוסמך, אשר בסופו של דבר מגיש חוות דעת. נסו לברר גם איתו את מצבו האמיתי של הבניין ואל תתפתו להבטחות שווא.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI